Perävälityksen tunnistus?

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Mistähän tuosta SM:stä löytys tieto mikä perävälitys siinä on ? Kaipais vähän pitempää kun tuntuu maantie nopeuksissa olevan noita kierroksia? kiekka mittari ei toimi vieläkään joten tarkkaa tietoo ei oo mutta kulutuskin lienee yli 40 l tyhjänäkin.

Napaperä se on ja iso S napojen kannessa, renkaat on vaihdettu lavetti käyttöön pienemmät ja ennen säätöä nopeusmittari näytti n:10% liikaa. nykynen rengastus 275/ 70 /22,5. Alun perin lienee ollu jotkut 80 sarjalaiset?

Kuinkas napaperän kyseessä ollessa , pystyykö sen välityksen vaihtaan pelkästään vai meneekö koko akselin vaihdoks?
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Tais olla BTE:llä välitykset 4,09 tai 4,68:1.. ja CTR (Akseliperä) 4,11:1
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Drafter kirjoitti:Kuinkas napaperän kyseessä ollessa , pystyykö sen välityksen vaihtaan pelkästään vai meneekö koko akselin vaihdoks?
Välityksen voi vaihtaa vaihtamalla vetopyöräparin tai sitten napojen planeettapyörästöt. Parhaimmillaan planeettapyörästön vaihto käy niin helposti että vaihtaa kehäpyörät, planeettapyörät kannattimineen ja aurinkopyörät. Näin siis uudemmissa FuPro-malleissa (n. 2004 alkaen). Sitä vanhemmissa voi olla hankaluutena erilainen vetoakselin uritus. Napavälityksiä on maantieajoon muistaakseni kahta erilaista, vetopyöräpareja on isompi valikoima.
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Drafter »

niin siis vanhahan tuo, -83 saati onko ees originaali perä enää?
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Vetopyöräpareja voi hyvässä lykyssä saada uusina mutta maksavat enemmän kuin on auton käypä arvo. Kannattaa siis purkamoista kysellä.

Välityksen saa vetopyöräparista selville pinionin (matopyörän) päässä olevan nelinumeroisen sarjan perusteella. Se on osanumeron neljä viimeistä numeroa. Varaosaluettelosta voi sitten tunnistaa kyseisen yksilön. Sama numero on kaiketi lautaspyörän ulkosyrjällä. Jos se on meistetty se näkyy helposti, mutta joihinkin se on raapustettu sähkökynällä ja silloin sitä voi olla vaikea havaita.

Osanumeron loppuosan vieressä oleva kaksinumeroinen luku ei merkkaa mitään. Se on vain juokseva numero jonka avulla varmistetaan että pinion ja lautaspyörä eivät mene tehtaalla sekaisin (ovat naimisissa keskenään, kuten me kaikki tiedämme).
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Elikkä auki on otettava jos aikoo saada selville numerot. Mites päin se tässä nyt menee? mitä pienempi suhde sitä pitempi välitys? vai toistepäin?
taitaa olla että toistaseks koitetaan pärjätä noilla mitä on , enimmäkseen siinä alle 50 km säteellä kun pyöritään nii tuolla hurjaa merkitystä ole . Muutama pitempi keikka vuodessa tuppaa kuitenkin tulevan ja sillon sen huomaa.

Paimelassa poiketessani muistelisin nähneeni noita perävälityksiäkin joten sieltä varmaan alotan etsinnän kun aika koittaa.
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Drafter kirjoitti:Elikkä auki on otettava jos aikoo saada selville numerot. Mites päin se tässä nyt menee? mitä pienempi suhde sitä pitempi välitys? vai toistepäin?
Joo, juuri noin. Suhdeluku tarkoittaa kuinka monta kertaa kardaaniakseli pyörähtää yhteen navan kierrokseen verrattuna. Akselin konfiguraationumerostakin voi jäljittää materiaalilistan. Tosin on epätodennäköistä että kyseinen alumiinilätkä olisi säilynyt akselissa 30 vuoden suolapesuista.

Ehkä Sisu Auto voi jäljittää osanumeron kantakortin avulla.
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Jos vaihdat renkaat 315/80 22.5 niin aika paljon välitys harvenee...paljo nykyiset renkaat on halkaisialtaan?
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Karhu 4x4+2 kirjoitti:Jos vaihdat renkaat 315/80 22.5 niin aika paljon välitys harvenee...paljo nykyiset renkaat on halkaisialtaan?
Toi kun on lavettiautoks tehty niin on laitettu noi pienmmät pyörät, tuskin mahtuu pyörimään ne isot enään. tuota mietiskelin kanssa tänään jotta miten paljon sitä pyöräkoteloo pitäs nostaa että mahtus pyöriin?
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Missä olis sellane taulukko mistä ne korkeudet näkis? koitin googlettamalla mut ei napannu kun ha kokoja.
Paussun sivuilla on joskus korkeuksia mut noihin kokoihin ei ollu.

edit: jaa mutta käytetyissä oli korkeudet pienempi 1020mm ja isompi 1080= 6 senttiä korkeus eroo elikkä onks se nyt sitte

1020x 3,14= 3202,8 mm 1080x 3,14 =3391,2mm ei oikeen vaikuta 10 % erolta? vai kuinkasa tuo pitäs laskee?

Ekassa akselissa on noi isommat pyörät mutta musta niitte ero on kyllä suurempi? Nyt ei vaan pääse tarkistaan kun olen täällä kehäIII tuntumassa ja sisu taas kotona.
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Ota metrimitta käteen ja käy mittaamassa :wink:
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

275/70R22,5 halkaisija norm.958, max.974 ja kehä 2922 mm.
315/80R22,5 ** ** 1076, ** 1096 ja ** 3282 mm.
Nämä siis -99 rengasnormit 1999 mukaan.
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Drafter »

4wdman kirjoitti:275/70R22,5 halkaisija norm.958, max.974 ja kehä 2922 mm.
315/80R22,5 ** ** 1076, ** 1096 ja ** 3282 mm.
Nämä siis -99 rengasnormit 1999 mukaan.
no tässä tapuksessa paussun luvut ei ollu ihan kohallaan ? Noissä luvuissa aletaan olla lähempänä sitä 10%?

Minkäs verran nuo normit sitten muuttuu ajan mittaan?

12 cm korkeus eroo tarkottas jotta 6 cm pitäs sada lisää tilaa pyörille mutta lavakorkeus nousis saman verran....
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Drafter kirjoitti:
4wdman kirjoitti:275/70R22,5 halkaisija norm.958, max.974 ja kehä 2922 mm.
315/80R22,5 ** ** 1076, ** 1096 ja ** 3282 mm.
Nämä siis -99 rengasnormit 1999 mukaan.
no tässä tapuksessa paussun luvut ei ollu ihan kohallaan ? Noissä luvuissa aletaan olla lähempänä sitä 10%?

Minkäs verran nuo normit sitten muuttuu ajan mittaan?

12 cm korkeus eroo tarkottas jotta 6 cm pitäs sada lisää tilaa pyörille mutta lavakorkeus nousis saman verran....

On pari konetta mitä joskus joutuu siirteleen mitkä on just sen korkeita että tolla menee joten yhtään ei auttas nousta enään.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Perävälityksen tunnistus?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Drafter kirjoitti:
4wdman kirjoitti:275/70R22,5 halkaisija norm.958, max.974 ja kehä 2922 mm.
315/80R22,5 ** ** 1076, ** 1096 ja ** 3282 mm.
Nämä siis -99 rengasnormit 1999 mukaan.
no tässä tapuksessa paussun luvut ei ollu ihan kohallaan ? Noissä luvuissa aletaan olla lähempänä sitä 10%?

Minkäs verran nuo normit sitten muuttuu ajan mittaan?
12% on noissa mitoissa eroa.

Normit ei muutu mihinkään. Jos rengas muuttuu, niin silloin valmistaja paistaa uuden koon kylkeen. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin