SISU SM 320 kytkin
Valvoja: sisua
SISU SM 320 kytkin
Moottorina autossa cumminssin aftercooleri, elikkäs ongelma on että kytkin luistaa niin että ei ei ylämäkiä ylös pääse, nelosella jo kun painaa kaasua nii tuntuu ettei auto liiku mihinkään. Kytkin menee välillä aivan löysäksi, aiemmin oli erittäin raskas. Ulosottoa käyttää päällä ja antaa hetken olla niin menee jäykäksi mutta kun lähtee liikkeelle niin löysä taas ja luistaa hirveästi. Onko kytkimessä ilmaa vai onko kytkin kulunut loppuun? onko kytkintä vielä mahdollista kirrata tiukemmaksi? mistä ilmaus tapahtuu onko isotöinen? kiitos vastauksista
Re: SISU SM 320 kytkin
Perusasennossaan, kun poljin ei ole pohjassa, paineasetelma puristaa levyä vauhtipyörää vasten. Jos kytkinpoljin tuntuu yhtäkkiä löysältä, äkkiseltään luulisi että paineasetelmassa on vikaa.
Re: SISU SM 320 kytkin
meinaat siis että kitkapinnat ovat kuluneet? mutta jos järjestelmässä on ilmaa, niin paineasetelmahan ei purista levyä vauhtipyörää vasten niin suurella voimalla kuin pitäisi? korjatkaa jos olen väärässäGwafton kirjoitti:Perusasennossaan, kun poljin ei ole pohjassa, paineasetelma puristaa levyä vauhtipyörää vasten. Jos kytkinpoljin tuntuu yhtäkkiä löysältä, äkkiseltään luulisi että paineasetelmassa on vikaa.
Re: SISU SM 320 kytkin
Ei, kytkinhän irrottaa silloin kun painat poljinta. Kun poljin on ylhäällä, kytkin on kytketty.
Oireiden perusteella tulee mieleen sellainen skenaario, että kytkimen työsylinteri on ensin jumittanut kun on painanut kytkintä (siksi ollut raskas painaa) ja sitten hirttänyt päälle, jonka takia se on nyt löysä painaa. Eli kytkin on ikään kuin puoliksi irrotettuna koko ajan ja kytkin luistaa siksi. Aloittaisin vianetsinnän sieltä.
Oireiden perusteella tulee mieleen sellainen skenaario, että kytkimen työsylinteri on ensin jumittanut kun on painanut kytkintä (siksi ollut raskas painaa) ja sitten hirttänyt päälle, jonka takia se on nyt löysä painaa. Eli kytkin on ikään kuin puoliksi irrotettuna koko ajan ja kytkin luistaa siksi. Aloittaisin vianetsinnän sieltä.
Re: SISU SM 320 kytkin
Niin kuin Gwafton sanoi kannattaa tutkia tuo työsylinterin toiminta. Kytkin pohjaan painettuna sylinterin männänvarsi tulee olla 157mm ulkona ja jos näin on niin sitten kannattaa tutkia asetelma ,joskus noissa oli havaittavissa jumiutumista joka ilmeni siten että esim peruuttaessa auto saattoi tehdä 1-2 m loikkia .
Re: SISU SM 320 kytkin
Onkos tuossa sama kuin Scanioissa että kytkimen polkeminen on ehdottomasti kiellettyä silloin kun kytkintehostimelle ei tule painetta, tai osat särkyy?
Re: SISU SM 320 kytkin
Noh,tänä aamuna teimme hätäkorjauksen ja säädimme kytkimeltä vartta lyhemmäksi, pitää paremmin muttei ideoita kunnolla. Voisiko levy olla lasittunut kun pari päivää jouduimme ajamaan luistavalla kytkimellä. Ja entäs tuo kun normaalistihan kun kytkintä painaa niin pitäisi sihahdus kuulua, nyt ei kuulu?
Re: SISU SM 320 kytkin
Korjaus äskeiseen : irroita,ei ideoita:) ja ongelma ei ole ollut siinä ettei kytkin irroita vaan se ei pidä. Missä asennossa irroitusvivun tulee olla, nyt kun polkimen päästää ylös niin vajaa 45 astetta ehkä noin 30 astetta..
Re: SISU SM 320 kytkin
No oireethan viittaa siihen että kytkinlevy loppu tai sitten kytkinasetelma kantaa eli ei vapauta kytkintä kokonaan .Työsylinterihän on sitten kunnossa jos liike on normaali eli mäntä liikkuu vapaasti äärilaidasta toiseen poljinta painaessa . Kyllähän se sihahdus pitäisi kuulua mutta ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla kykimen luistamiseen tai irrottamiseen koska tuo on tehostin sylinterin ääni eli keventää ainoastaan kytkimen käyttöä . Vanhemmisa Sisuissahan tuo oli jousikeventeinen ja yleensä vanhemmiten se jousi oli poikki joka taas johti siihen että kytinpoljinta painaessa joutui käyttämään hieman enemmän jalkavoimaa.Kannattaa myös tutkia jos siihen on mahdollisuus että onko kampiakselin päässä oleva stefa ehjä ja jos ei ole niin tihuttaa öljyä kytkimeen ja aiheuttaa luistamista .Periaatteesa kytkinlevy on aina sökö jos vaan vähäistäkin luistamista on havaittavissa mutta sitten on levytotaallisen pilalla jos kytkin rupeaa savuamaan ja sen savun jopa haistaa ohjaamoon .
Re: SISU SM 320 kytkin
Hmmm, miten kytkinasetelman voi todeta kantavan vai pitääkö siinäkin hommassa loota irroittaa? Entäs mistä johtuu ja voiko korjata ilman lootan irrotusta. Saa nyt nähdä tuleeko fullerin kytkyttimeen remontti vai meneekö myyntiin, autolla kun ei hirveästi arvoa ole.
Re: SISU SM 320 kytkin
Saattaa olla ehkä yksinkertaisempiakin keinoja todeta tuo kytkimen kantaminen mutta itse olen oppinut sen toteamaan siten että kytkinpoljinta painaessa tulee kytkinpolkimessa olla noin 1,5 -2 cm vapaaliike eli n.s tyhjä liike ja jos tätä ei ole niin silloin kytkin tavallaan kantaa .
Re: SISU SM 320 kytkin
Suuri kiitos vastanneille:) levy(t) on kaikesta päätellen loppuneet joten kaippa se korjuuseen menee näillä näkymin!