Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Marras 14, 2018 7:20 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Su Syys 29, 2013 7:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 29, 2013 1:46 pm
Viestit: 6
Jepulis, tommoseen asiaan tarttisi pientä apua, tuli tovi takaperin hankittua 181:nen SK, valumötti+allisoni, ja siinä on semmonen hämärä omituisuus että aski ei anna ryömintäpykälää olleskaan ja muutenkin se ei reagoi kepin siirteliin 2-5, 2-4, 2 tai 1 välillä millään tavalla, voit siis kääntää kepin asentoon 1 ja lähteä ajamaan, normaaliin tapaan eli joka kerta isompaa halutessasi kaasu ylös niin saat isomman pykälän kunnes mennään vitosella lukko kiinni, keppi yhä asennossa 1. Ja kyllä, lootan kupeessa vipu liikkuu normaalin näköisesti joka pykälällä suurpiirtein saman verran. Siispä mikä hitto tuota vaivaa, toi ryömintäpykälä olis melko kiva löytyä sieltä ennenkon verme ekan kerran istuu tonne työmaan pihaan?

Taustatietoina mainittakoon että härveli on nosturin vian takia jätetty pariksi vuotta puun alle, josta se nyt vielä toistaiseksi onnistuttiin pelastamaan romuttamoreissulta, mutta siihen on muutaman kymmenen tkm sitten tehty iso huolto eli askiin jopa vaihdettu öljyt ja ehkä jopa suodatinkin, ainakin öljy tikussa on tosi kirkkaan punasta ja muutenkin myyjän puheet autosta on pitäny tosi hyvin paikkansa. Lisäksi ärsyttävä omituisuus on tuo vastahakosuus antaa isompaa pykälää, alle 2000rpm ei kaasu ylhäälläkään tahdo vaihtaa isommalle, mutta se on mielestäni hiukan rauhottunut ihan ajamalla ja herkistelemällä tuo kickdown-vaijerin vastike.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Loka 02, 2013 1:00 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 522
Tuohon viimeisimpään ongelmaan auttanee kickdown vaijerin säätäminen löysemmälle. Sama asiahan voi sekoittaa sitä muutenkin jos se luulee että ajat aina kaasu pohjassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Loka 02, 2013 1:03 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 561
Onhan tomaatissa paineet kohallaan? Eikös tuossa Allisonissa päätoiminnot vielä perustu öljynpaineeseen?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Loka 02, 2013 8:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 10:00 am
Viestit: 40
Ajoin joskus jonkin verran automaattivaihteisella SM:llä, se ainakin oli semmoinen, että vaihteisto ei ajatellut yhtään mitään, eikä vaihteiden vaihdot olleet riippuvaisia mistään muusta, kuin moottorin kierrosluvusta. Seuraava vaihde kytkeytyi, kun moottorin kierrosluku saavutti arvon 1950rpm ja vastaavasti alaspäin vaihto tapahtui, kun moottorin kierrokset laskivat arvoon 1450rpm. 5-vaihdetta oli kaikkiaan ko.vehkeessä. E-sarjassa olikin sitten jo kuormituksen tuntevia Allisoneja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Loka 03, 2013 4:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 29, 2013 1:46 pm
Viestit: 6
Kyllähän tuossa kickdownin säätöä on jo hiukan tehty, ja kyllä se siis vaikuttaa vaihtoherkkyyteen kun kaasua hellittää, mutta tietyn rajan yläpuolellahan se vaihto on nimenomaan kickdown:ksi tulkittu tilanne eli täyskaasuvaihto. Kickdown palikka siis ainakin liikkuu järkevän oloisesti, mutta toisaalta olisihan tuo jännä tietää että olisiko tuossa joku rajoitus että ei anna pieniä vaihteita kaasu pohjassa. Vaan kai sillä ryömintävaihteellakin voi kaasun painaa pohjaan, ei sen luulisi pelkistään tuosta ahdistavan?

Öljynpaineista en osaa sanoa, mutta tuntuu hyvin oudolta että pakkoykkönen eli ryömintä ei pelaa, kyllähän sen nyt luulisi paikallaan kytkeytyvän kivasti kun tuskin sitä kovin isossa liikkeessä tarvitaan. Linjapaineen olettaisin olevan riittävä kun turbiinilukko nappaa terhakasti kiinni ja vaihteiden vaihto tapahtuu nopeasti ja aski ei luista millään vaihteella, voimanpuutteestako tuo johtuis :roll:.

Juuri tällaisten pohdintojen jälkimainingeissa tahtoisinkin tietoa aiheesta, tuon vaihtoajankohdan myöhäisyyden kanssa pärjää kun hiukka höllää mutta toi ryömintä tarttis saada toimimaan ennenkon verme on jumissa josaki hallityömaan ojanpenkalla...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Marras 06, 2013 8:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 29, 2013 1:46 pm
Viestit: 6
Öljylutrausta olis tarkootus kohta tälle tehdä, mutta voisiko samalla tehdä jotakin muuta tutkimusta tämän ongelman tiimoilta? Vielä eio vehe istunu mihinkään, mutta hiukka pelonsekasella fiiliksellä odoteltu sitä hetkeä kun ei tuo kyllä kakkosella siitä jaksa lähteä jos se painuu johonnii...


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)