maastolaatikosta

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

maastolaatikosta

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Oliko kellään tietoa Protoissa ja neliveto Karhu/Kontioissa käytetyn Rockwell/Timken
maastolaatikon etuvedon kytkennän siirtäjä-akselin akselitiivisteen mitoista (tuumanen?)?
Sisulta vissiin tyystin loppu?Hitaan-nopean siirtäjäakselille löytyi tiiviste Sisulta (VEHO)
sika-kalliiseen hintaan.
Muuten maastolaatikon tiivistys-laakeroinnin kiristys onnistui suht helposti.
Kiristyshän tapahtuu vaihteiston takapäädystä shimmilevyjä vähentämällä,
Liian tiukalle ei varmaan kannata kiriä.Itse laitoin niin että kasassa ollessa
jaksaa vielä käsin hyvin pyöritellä . Shimmilevyjen ja laippojen väliin sopivaa tasotiivistettä!
Tiivistekeskukselta löytyi mukavasti "ylikokostefat" (73,02x101,6x12,7) johon
mittaan kardaaninkiinnityslaippojen huonot " akselikaulat " sorvattiin.
Nyt tuntuu öljyt pysyvän sisällä pitemmänkin maantietaipaleen aikana!
Huohotinhan oli laatikosta jo aiemmin "fixattu".
Viimeksi muokannut jkv66, Ma Joulu 16, 2013 8:42 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vr4
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: maastolaatikosta

Viesti Kirjoittaja vr4 »

1.13" O.D., 0.19" thick, 0.75" shaft diameter,single lip with spring.

O.D. ulkohalkaisija 1.13"
Thick paksuus 0.19"
Shaft diameter /akselin halkaisija 0.75"
yksihuulinen, jousella.

Arvin Meritor A-1805-B-522
Timken/ National 254270
SKF 7414
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: maastolaatikosta

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Paikallisesta laakerikaupasta(Työkalupiste Roppola,Kuopio) löytyi ! (19,05mmx28,57mmx4,78mm).
Tiivistekeskukseltakin löytys(19,05x28,57x6,35).Saattas mahtua sellainenkin?
Eipä vaan tullut siitä ylemmästä(Hidas/nopea) siirtäjäakselin tiivisteestä
otettua mittoja.Vois sekin ehkä edullisemmin löytyä laakerikaupasta?
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: maastolaatikosta

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Mittailin mielenkiinnosta maastolaatikon pintalämpöjä pitempiaikaisessa maantieajossa.
Korkein lukema oli 105 C astetta! ja ulkolämpötila sentään nollan pinnassa.
Eli kesäkuumalla mennään varmaan aikalailla öljyjen ja stefojen ominaisuuksien äärirajoilla?
Paksukin öljy muuttuu aika "liruksi".
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: maastolaatikosta

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Yläakselille löytys mittaa (22,22x31,75x6,35),vissiin "leveämpi"kun alkuperäinen,mutta
todennäkösesti mahtuu.Kaikki tiivisteet olis parempi olla Viton materiaalia ,nuo lämpötilat
huomioonottaen,mutta tavallisia (NBR) tuumasiakin rajallinen valikoima täällä Pohjois-
euroopassa.
vr4
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: maastolaatikosta

Viesti Kirjoittaja vr4 »

Jenkkivaraosaliikkeistä kuten us-parts voi kysyä. Nationalin valikoima on laaja ja yleisesti saatavana. Usein kohtuullisella toimitusajallakin, monille tulee tavaraa jenkeistä viikottain. Autokäyttöön tarkoitetut tiivisteet yleensä mietitty materiaalin suhteen oikein.

Olen ymmärtänyt että kyseinen jakolaatikko käy yleisesti aika kuumana. Öljymäärä on aika pieni eikä Sisu ole speksannut siihen öljypumppua vaikka sellainen olisi ollut saatavana. Rockwell ilmoittaa öljyn suurimmaksi sallituksi lämpötilaksi 120 astetta mikä sekin on jo todella paljon.
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: maastolaatikosta

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Joo,kyllähän se tiedossa oli,että kuumana käy,mutta noin kuumana!
Aika näyttää miten tavan NBR-kumi/muovi stefat kestää aktiivi-harrasteajoa
ympäri vuoden.Lämmönkesto kyllä vähän alakanttiin (ilmoitettu 110 astetta).
Vaan jos eivät pelaa,niin pitää sitten turvautua "amerikan herkkuihin".
Tuota "lämpöongelmaa" ei varmaan mitenkään paranna se että ainakin 70-luvun alku-
puolella Kontioissa käytettiin "ylivaihde" vaihteistoa,mikä tarkoittaa että kardaani
pyörii 80km tuntivauhdissa noin 3000r/min.Miten lie Protoissa?
vr4
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: maastolaatikosta

Viesti Kirjoittaja vr4 »

Eiköhän kontiossa ja protossa ole sama BVQ-vaihteisto (ZF S5-35) jossa viitosen välitys oli muistaakseni 0.695. Proton kokonaisvälitys on sen verran tiuha että moottori kiertää 90 vauhdissa sen 2600. Eli jakolaatikolla 3700...
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: maastolaatikosta

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Omassa Kontiossani 6-vaiht. BVA-vaihteisto . kuutosen välitys 0,71 ja perävälitys 7,40.
Renkaat 11x20. Näillä eväillä 85km/h noin 2200r/min moottorissa.Milloin nyt sitten jaksaa
mennä!myötäseen tai tasamaalla.
Sitä luokkaa kyllä nuo jakolaatikon kierrokset ja lämpötilat että varmaan varmempi vaihtoehto ois
ne "amerikan ajoneuvostefat".
Vastaa Viestiin