Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Tammi 18, 2018 3:32 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Touko 02, 2014 2:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 29, 2014 4:28 pm
Viestit: 3
Päivää itse kullekin.

En harrasta Sisuja mutta työni puolesta olen joskus ajellut SK171:stä Valmetin koneella ja automaattilaatikolla. Tällä hetkellä alla on soran ajoon tarkoitettu Sisu ja Fuller Eaton askin käytön opettelu. Ja siihenpä kysymykseni keskittyykin.

Opettajani ei osaa ajaa ollenkaan "ilman kytkintä" (siis siten että kytkintä käytetään vain ja ainoastaan liikkeelle lähdössä). Eikä hän tietenkään siis osaa opettaa sitä millään tasolla. Ainoa oikea tapa hänen mukaan on ajaa kytkintä käyttäen, kaksoispoljennalla ylöspäin vaihdettaessa ja välikaasua noiden poljentojen väliin pienemmälle vaihdettaessa. Itse olen sen verran kuullut, ja hyvinkin loogiselta vaikuttaa se että parempi-nopeampi-taloudellisempi tapa on vaihtaa ilman kytkintä.

Nyt olen ajanut kuusi kertaa erilaisilla Sisuilla jossa on em. suora laatikko ja olen pyrkinyt opettelemaan heti alusta alkaen vaihtamisen ilman kytkintä. Uusin Sisu on tosin askiltaan "tarkempi" kun taas vanhemmat Sisut ovat helpompia ajettavia, juuri silloin kun ei käytä kytkintä vaihteita vaihdettaessa. Tällä uudella Sisulla saa aikaan rutinaa kun taas vanhoilla menee vaihtaminen isommalle ja pienemmälle jo kohtalaisen sulavasti.

Otin aiheesta opettajan kanssa yhteen aivan huolella. Kyseinen herrasmies kun ei sulata sitä etten käytä kytkintä. Eikä hän kykene neuvomaan vaihtamistekniikkaa. Saisinko täältä vinkkejä vaihtamiseen?

Entä mitä arvon raati on mieltä siitä että kumpi em. ajotavoista on PAREMPI?

Itse olen sitä mieltä että tekemällä oppii. Mutta kun ei anneta tehdä ja opetella koska opettaja on niiiiiiiin oikeassa. Todennäköisimmin tuota herrasmiestä sapettaa se että hänen ollessaan viimeisessä (suoja)työpaikassaan ennen auvoisia eläkepäiviä, joku kyseenalaistaa tuon kaksoispoljennan sekä hänen oman ammattitaitonsa.

Myös pysähtyminen esim. valoihin-risteykseen-kääntymistä varten tulisi suorittaa opettajan mukaan oikeaoppisesti näin; valutellaan mahdollisimman pitkään iso vaihde silmässä ------> juuri ennen pysähtymistä painetaan kytkin alas ------> ajoneuvon pysähdyttyä vaihdetaan vapaalle ------> pidetään kytkin pohjassa koko ajan siihen asti että voimme voimme laittaa pykälän silmään hiukan ennen liikkeelle lähtöä. Vapaalla EI SAA rullata, pysähdyttäessä EI SAA nostaa kytkintä ylös.

Eikö kyseinen opettajan suosima ajotekniikka kuluta kytkintä kaksoispoljentoineen? Ja paikoilla seistessä kytkin pohjassa käsittääkseni rasittaa painelaakeria tms? Ja eikö Fuller Eatonin heikoin osa ole kytkinjarru jota ei saisi milloinkaan käyttää auton liikkuessa?

Tällaisia Oppipoika miettii.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Touko 02, 2014 9:15 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 632
Paikkakunta: Pietarsaari
Ethän pahastunut, vaikka kopioin tuon kysymyksen FB-Sisu ryhmään. Sieltä löytyy paljon Fullerin käsittelijöitä ja luultavasti vastauksiakin tulee paljon.

Lainataan niitä sitten tänne näkyviin.

Itse en osaa sanoa tarkemmin tuon fullerin käsittelystä, muutakuin että itse käytän kytkintä vain liikkeelle lähdössä ja pysähtyessä 8)


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Touko 02, 2014 10:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 6:16 pm
Viestit: 294
Paikkakunta: Rantasalmi
Fulleria tulee käytettyä jonkinverran Niittikoppi Sisussa, enpä oikein itsekkään osaa muuta sanoa kuin että kytkimellä lähdetään liikkeelle, eikä sen jälkeen sitä poljinta osaa oikein käyttääkään. Pysähtyessäkään sitä ei välttämättä tule käytettyä.

Kyllähän tuo laatikko tottelee jo vaikka ennen Sisun taloon tuloa en ole edes fullerin kyydissä ollut. Silloin tällöin kuuluu vieläkin soraääniä :oops: :lol: Loivaan alamäkeen pienemmän vaihtaminen lienee hankalinta, muuttuu kierrosnopeudet liian nopeasti.

Kyllähän ne pykälät tarvittaessa vaihtuu hyvinkin rajusti fullerilla, ja manuaalilaatikko on plussaa noissa lavettihommissa huonoilla mettäteillä, mutta ehkä silti jo kaipaisin hieman nykyaikaa eli jonkinsortin robottilaatikkoa.. :oops: Saapi noita keppejä hämmentää ihan tarpeeksi jo kaivuri ja puunajohommissa :D

_________________
http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/

NUHVI.NET


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Touko 02, 2014 11:54 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 558
En ole katkera, mutta kuitenki! Työkaveri ajoi tuossa vuosituhannen vaihteessa(?) käsittääkseni lisää kirjaimia korttiinsa, ja oli kuulemma sujut Fullerin kanssa. :shock: Kurssi/koulu kaverinsa ei osannut Fulleria kunnolla käyttää, joten piti näyttää, että näin ajetaan Sisu/Fuller yhdistelmällä. Kytkintä vain liikkeelle lähtiessä. Sitten oli lappanut vaihteita ylös päin ilman kytkintä ja tuumannut sitten seuraavasti "että näin sitten alaspäin" sama alas päin. Ei kytkintä tarvita. :D Voiko tuota muuten oppia kuin harjoittelemalla/moottorin kierroslukua seuraten? Eli oppia hakemaan se tuntuma(moottorin kierrosluku), milloin Fuller imaiseen vaihteen sisään??
Oli myös tuumannut, että vanha nakkikoppi (M-162CZT/RR320) oli huomattavasti helpompi vaihtaa kuin Cummins Sisu (SR220/SM300) johtuen Rolssin nopeammasta kierros laskusta. :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Touko 03, 2014 12:27 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 513
Synkronoimaton loota vaatii tietynlaisen rytmitajun tai sävelkorvan että sen käyttö tulee sujuvaksi, kaikilla sitä ei yksinkertaisesti ole ja siksi on keksitty synkronoituja vaihteistoja.

Se nyt on aika sama onko liikennevaloissa kytkin pohjassa seistessä vaihde päällä vai vapaalla kun ei vaihteistossa silloin mikään liiku kuitenkaan. En ole kuullut että mikään vaihteisto olisi särkynyt tyhjäkäynnillä kytkin ylhäälläkään vaihde vapaalla oleskelusta. Isommasti vapaalla ei saisi rullailla millään roiskevoidellulla vaihteistolla (kai Fullerikin sellainen on?) ja synkronoimattoman tapauksessa voi käydä niinkin että isossa alamäessä vauhti karkaa niin kovaksi ettei saa enää mitään vaihdetta silmään ja sitten karkaa koko mopo käsistä.

Kannattaa lukea Fullerin käyttöohjekirja, siellä on vinkkejä mm. kytkinjarrun käyttämiseen kaikista kiireisimmissä vaihdoissa.

Mun mielestä synkronoimaton Fuller on manuaalivaihteistoista paras juuri siksi ettei kytkintä tarvitse käyttää kuin paikalta lähtiessä. Mutta sen kanssa kaksoispoljentakin on kuitenkin hyvä osata kun ei elämä aine mene niin kuin elokuvissa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Touko 03, 2014 8:03 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 632
Paikkakunta: Pietarsaari
Tässä näitä vastauksia: Kopioitu FB-Sisuryhmästä. Nimiä en laita tänne julkisesti näkyviin, vaikkakin ne ovat tuolla FB julkisessa ryhmässä näkyvissä.

-Jatka aloittamallasi tiellä ilman kytkintä... kyllä ne rasahtelut siitä häviää ajan saatos... muistat vaan että ka vaihteisto on niinku naisen pillu, ei sinne sovi väkisin survoa vie huulille nii se suorastaan imasee sen sisään

-En tiiä johtuuko kepin välityksistä vai mistä, mut omal perstuntumal S-sarja paljon jouhevamp mitä tuoreemmat. Aina paremp jos jouhevasti menee ilman kytkintä, mut jos tökkii vaik ei rutisis, ni sit hakkaa vasemmalla takajalalla tahtia..

-Fuller-kokemusta Jyryillä (Leyland ja Cummins), SR:illä, SM:llä ja tosi lyhyt ajo Polarilla (MB V8), ihme kyllä tuo viimemainittu otti oikeasti vaihteet sisään heti ens ajolla, sopivat hyvin yhteen. Kaksoispoljenta ei mikään häpee ole, mutta kytkimen pohjassapitäminen paikallaan ei kuulosta oikein asialta.

-kaksoispoljenta ja välikaasu on ok. mutta kytkintä tai laukaisulaitetta ei saa vauhdissa pohjaan survoa.. ole vain rohkeasti erimieltä open kanssa... rutinat lakkaa kyllä kun vaihteisto tulee tutuksi.. ei ole kahta samanlaista vaihteistoa..

- Asioita joita on oikiastaan aivan turha miettiä. Ajamalla oppii, eikä 'väärää' tai 'oikeaa' tyyliä oo. Jos haluaa käyttää kytkintä nii siitä vaan ja jos haluaa ajaa ilman niin sekin on ihan hyvä Ainut mitä ei saa tehdä on painaa kytkin pohjaan asti vauhdissa, ja paikoiltaan lähtiessäkin sitä kytkinjarrua käytetään vain sen verran kun tarvii, eli ei tarvi runtata sitä poljinta pohjaan hullunraivolla. Itsellä jokunen kilometri takana fullerilla ajoa ja joinakin päivinä rusahtelee enemmän ja joinakin vähemmän. Siihen rutinaan varmaan pätee vanha viidakon sanonta "Mortti ei osaa ja vanha ei välitä."


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Touko 03, 2014 8:21 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 29, 2014 4:28 pm
Viestit: 3
Huomenia.

Ja kiitos Kontiolle FB-ryhmän kopioinneista. Itse en kuulu naamakirjaan ollenkaan.

Rytmitajusta ja sävelkorvasta. Vaatiihan perinteinen henkilöautonkin kytkin jo jonkinasteisen rytmityksen jotta ajamisesta tulee sujuvaa. Sen ihminen oppii, ja myös kaksoispoljennan, joka vaatii jo enemmän rytmittämistä. Alaspäin vaihdettaessa siis polkaisu kytkintä, polkaisu kaasua ja taas polkaisu kytkintä. Se tuntuu vaan jotenkin nurinkuriselta että tavallaan yksinkertaisin (mutta vaikein?) tapa käyttää Fulleria kuitattiin "hyvinkin pätevän ja erittäin ammattitaitoisen" opettavan henkilön toimesta rahtibaareissa kuulluksi kahvipöytälegendaksi.

Synkronoidun vaihdelaatikon "keksimiseen" ei tuskin ole ensisijaisesti vaikuttanut rytmitajuttomat ihmiset vaan mukavuudenhalu. Ja hyvin HYVIN tärkeä vaikutin on ollut kuluvien osien lisääntyminen yhtälössä, eli lisää varaosamyyntiä ja huoltotoimenpiteitä. Tällä hetkellä ajoneuvojen "kehitys" menee juurikin näiden em. asioiden määrittelemänä.

Tekniikkaan minun täytynee tutustua lisää sillä jostain olen mieleeni saanut sen että kytkin pohjassa painelaakeri pyörii ja siis samalla kuluu. En todellakaan ole mikään tekniikan ihme vaan rehellisyyden nimissä kerron että oma henkilöautoni menee aina korjattavaksi ammattilaiselle.

Tuosta paikoillaan seisomisesta kytkin pohjassa. Eihän missään nimessä siis pidetä vaihdetta silmässä? Näin ainakin kauan sitten autokoulussa opetettiin, kylläkin henkilöautokorttia suorittaessa. Mikäli ha:n kytkinvaijeri katkeaa niin eteenpäin mennään mikäli vaihde on silmässä esim. punaisissa seistessä. Taikka joku ajaa perääsi; hyvin todennäköisesti jalka irtoaa kytkinpolkimelta - ja taas mennään mikäli vaihde on silmässä. Kyseessä on siis ennakoiva toimenpide, sama kuin että olet keskellä suoraa tieosuutta odottamassa jotta pääset kääntymään vasemmalle kunhan vastaantuleva liikenne loppuu; ethän käännä pyöriä linkkuun vasemmalle vuoroasi odottaessasi? Näin meitä ainakin opetettiin.

Olemme jo aika kaukana Fullerista mutta se tuskin on vaarallista. Joten takaisin alkuperäiseen aiheeseen.

Kytkinjarruahan ei saa käyttää muutoin kuin auton ollessa paikoillaan, täysin pysähtyneenä? Joten tavallaan tottumattoman kuskin kaksoispoljenta on jopa jonkinasteinen riski auton liikkuessa, sillä vahingossa liian syvälle poljettaessa tuo kytkinjarru saattaa hajota? Ja taas omiin mielleyhtymiini; luulen että tuo kytkinjarru on useammin rikki kuin koko vaihteisto?

Ajoneuvot, joissa on Fuller Eatonin laatikkoja, ovat tehtaan puolesta jollain asteella varautuneet "sorvaamiseen" (opetteluvaiheen laatikon rutina vaihdettaessa - kuuluu jopa kaksoispoljennallakin mikäli kuski on kokematon). Joissain laatikoissa on magneetteja jotka ottavat metallipurun itseensä ja olikohan se nyt Cat-Fuller kombinaatio jossa on erillinen suodatin metallipurua varten.

Tästä toivoisin kuulevani lisää; vapaalla ei saa rullata koska vaihdelaatikko on roiskevoideltu???

- Oppipoika, jonka elämä ei ole elokuvaa tai gloriaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Touko 04, 2014 6:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:38 am
Viestit: 72
Wonderi kirjoitti:
En ole kuullut että mikään vaihteisto olisi särkynyt tyhjäkäynnillä kytkin ylhäälläkään vaihde vapaalla oleskelusta.


Eikä saakaan, työni puolesta ajelen silloin tällöin hiioppi-Volvoa. Toisinaan auto saattaa seistä niillä sijoillaan parikin tuntia moottori tyhjäkäynnillä, pilkin nostellessa artikkeleita rakennuksen katolle, tms. Siinä on Viirusilmän lootan parempi kestää :mrgreen:

Eipä ole Fullerista mullakaan kokemusta, siviilissä pienesti ajamani Sisu SL 171 vuodelta 1989 oli Valmetin moottorilla ja ZF:n vaihdelaatikolla, jonka lipputankomaisen vaihdekepin liikeradat oli niin laajat, että hytistä meinasi loppua tila kesken.

Armeijassa taas... no, lähinnä Maseja, Valmetin moottorit niissäkin, mutta mikä olikaan vaihteiston merkki....?

Yhtä juttua en kytkinjarrussa käsitä: sen saa hajalle, jos kytkintä polkee liian syvälle? Kun eteeni iskee äkkitilanne, olen todennut, että lyttään jarru- ja kytkinpolkimen pohjaan yhtä aikaa, samalla voimalla. Eli tämän perusteella, meikän ajamassa Sisussa (tai jonkun muun merkkisessä :wink: ) olisi ennen pitkää kytkinjarru rikki?

Kerran pihatieltä pelmahti eteeni pikkupoika pyörällään ja voin kertoa, että nelos-sarjan Scania koppi niiasi isosti. Refleksinomaisesti, myös kytkin meni pohjaan, siinä ei olisi paljon katottu, onko kytkinjarru "pykälässä" vai ei... :roll:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2014 11:37 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Wonderi kirjoitti:
Armeijassa taas... no, lähinnä Maseja, Valmetin moottorit niissäkin, mutta mikä olikaan vaihteiston merkki....?


ZF, malli taitaa olla kontioista ja karhusta (sekä mersuista) tuttu S6-90.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Touko 12, 2014 2:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 10:13 pm
Viestit: 7
Paikkakunta: Oulu
Siitä on jo vuosia kun viimeksi on Fulleria kepitelly mutta taisipa vaikein opittava olla ilman kytkintä vaihdettaessa se miten saa sen vanhan pykälän vapaalle. Vapaalta uuteen pykälään on sitten lastenleikkiä. Vapaallehan sen saa kun lähes välittömästi kaasun löysäämisen jälkeen liikauttaa keppiä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2014 6:14 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm
Viestit: 282
Paikkakunta: Kajaani
On niin kova into kommentoida, että on ihan pakko. Fulleria en ole ajanut kuin kokeillut twin splitteriä joskus sisussa, synkronoimattomia kylläkin useampia ja 8 vanhasta lähtien. Oon myöskin lueskellut fullerin ohjekirjaa.

Oisko tuo opettajasi erikoinen neuvo odotella valoja kytkinpohjassa ihan vaan siistä syystä, että kun se kytkinjarru on rikki, niin kuin usein on, niin et sitten sorvaa sitä pykälää lähdössä. Se kun ottaa hetken kytkeä pykälä kuumalla laatikolla, jos on oikein kiire, niin voit sitä askia kuluttaa liian voimallisella sorvaamisella. Opettajasi ei vielä ihan täysin luota sinun mekaanisiin taitoihisi ja helläkätisyyteen. Vaihdepäällä rullailuun on montakin syytä: yksi on se, että muuten joutuisit menemään pykälä kerraallaan pienelle asti ja tärkein on turvallisuuteen liittyvä. Joskus voi kone sammua rullatessa, mitä silloin tapahtuu - ratti ei käänny ihan minnekään ja auto menee ohjaan tai jakajasta yli. Jos siellä on pykälä valmiina, niin kytkin vain ylös ja ohjaustehostin taas toimii.

Fullerin ohjekirjan mukaan, kytkentäholkkien hampaiden nokat on luotimaisia, ei kiiloja niin kuin sykrolootissa. Tuo luotimainen muoto mahdollistaa sorvailun ja jos pykälää tarjotaan kohteliaasti ja ilman voimaa, niin tuo sorvaaminen ei lastua kytkentäelimiä, eikä siis ole mitenkään vaarallista. Se myös tekee sen, ettei synkronointia juuri tapahdu, vaikka pykälää sorvaisi voimallakin. Tämä on siis ihan virallista totuutta Fullerin kirjasta.

Fuller ei suosista ilman kytkintä vaihtamista. Syy on varmaan juuri se, että tottumaton voi sillä tyylillä rasittaakin lootaa. Ainoa virallisesti oikea tyyli on se, mitä opettajasi neuvoo, paitsi sen kytkinjarrun suhteen.

Kytkinjarrua saa käyttää vauhdista. Se on siis jarru, ei mikään lukko. Nopeissa ylöspäin vaihdoissa on ihan fullerin oma ohje polkaista poljin nopeasti pohjaan ja jarruttaa sillä kytkinakselia seuraavalle pykälälle, se poljin vain nostetaan siltä jarrulta äkkiä poiskin. Tuollainen jarrutus ei vain kestä kuin hetken, muutenhan se jarru palaa ja kuluu pilalle. Kytkinjarrua ei tietenkään käytetä joka vaihdossa, vaan se on vain siihen liikkeellelähtöön ja pikaiseen ylöspäin vaihtoon.

Minä kyllä opettelisin ensin sen virallisen tavan (sen open kanssa) ja sitten ilman kytkintä (omin päin). Monella on toki periaatteen ajaa täysin ilman kytkintä, mutta minusta parempi tyyli on ajaa molemmilla tyyleillä. Tiedän monen vannoutuneen sisukuskin ajelevan tilanteen mukaan ilman kytkintä tai kaksoispoljennoilla. Eri tilanteissa on eri tyyli parempi ja jos haluaa oikeasti osata, niin minusta kuuluu mennä kummallakin tyylillä, mitä tilanne sitten vaatiikin.

En kyllä sanoisi fulleria sen pitkäikäisemmäksi kuin synkronoitua lootaa. Synkrot menee yleensä pilalle huonolla käsittelyllä, ei ole mikään heikko lenkki laatikossa. Synkrolootat vain mahdollistavat ajamisen,vaikka ei tajuaisi vaihteiden käytöstä yhtään enemmän kuin vaikka Krisse. Esimerkiksi, linja-auton kyydissä olen vain huomannut aika usein, ettei kuski ainakaan lootaa säästä. Valoja lähestyttäessä vedetään ykkönen silmään reilusta vauhdista ja meneehän se ja sitten joskus se synkro kuluu ennenaikaisesti loppuun. Tämä ei siis tarkoita, että pitäisin fulleria heikkona vaan sitä, että kunnon kuorma-auton lootat on pitkäikäisiä oikeissa käsissä - synkroilla tai ilman.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2014 9:53 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 01, 2008 8:34 pm
Viestit: 68
Siinä fuller eaton BVF-13 sisälmykset, 2 sivuakselia ja koneistusjäljet rattaissa vielä vaikka kilometrejä takana ties mitä..

kyllä tollanen fulleri vaikuttas aika vahvatekoiselta.

http://aijaa.com/n1psSx


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Touko 16, 2014 7:00 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 12:51 am
Viestit: 110
Velu:n kanssa täysin samaa mieltä, paitsi että en käyttäis kytkinjarrua ylöspäin vaihdattaessa, kuluu se muutenkin niin et joutuu säätää suht usein jos on paljon likkeellelähtöä ym. "monttuajoa".
Pieni lisäys: vaihde päällä rullatessa, kytkin ylhäällä polttoaineen syöttö menee nollille =polttiksen säästöä ja maailma pelastuu! 8)


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Touko 17, 2014 6:32 am 
Poissa

Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm
Viestit: 282
Paikkakunta: Kajaani
Tuossa seurailin muuan autoilijan fulleriremonttia. Siinä oli melko järeä laatikko cattisisusta. Se oli kestänyt kasikoneen jäljessä 30tkm. Toisen sivuakselin etunmainen kiila oli puoliksi nyrjähtänyt. Silloinhan kuorma menee vain toisen sivuakselin kautta. Sehän oli jauhanut etunmaisen ja sen viereisen hammaspyöräparin melkein sileiksi. Tuossa on mennyt fullereita useampiakin, kuski on kyllä taitava, mutta voima ja lavetti käyvät laatikon päälle. Se yhdistelmä laittaa laatikon melko kuumaksi tiellä ja sitten alkaa suuremmista pykälistä hampaat pettää. Nyt siihen tuli myös öljyn jäähdytin pysyy öljy vähän paksumpana ajossa ja luulen että alkaa se aski pysyä nipussa pitempään. Hirveitä virivaroja ei fullerissakaan ole, vaan kun alkaa voima riittää siihen ettei tarvitse pykältää mäissä niin se tapahtuu sitten viikonloppuna hallissa.

Minusta ne on kyllä yleisesti hyvissä kuorma-autoissa järeät laatikot. Yksi miljoona ei tunnut ekkä edes kuulu missään. Lavettikuskit osaa ottaa kyllä ilon irti laatikosta. Olivat kiskoneet 150t lavettia mäkeen scanialla ryömintä päällä kun ei ykkösellä jaksanut mennä. Se mikä hajosi oli kardaani ja sekin selvisi viikon päästä kun ravistamisen syytä alettiin tutkia. Siitä oli tullut spiraali. Aika tavallista touhua ja todella harvoin aatikoita korjaaamolla auvottiin, koneita jatkuvasti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Touko 17, 2014 5:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:38 am
Viestit: 72
Muistaakos kukaan pikkujuttua eräästä nosturiautofirmasta parin vuoden takaa, olikohan se Ajolinjassa vai missä?

Nykyaikaisten nostureiden ohella heillä oli käytössä myös vanha kunnon Lokomo, taisi olla neliakselisella alustalla ja nakkikoppi-Sisun kopilla.
Muistini mukaan, kuskit sinällään tykkäsivät Lokomosta, yksinkertaista ja toimivaa tekniikkaa, kun nostellaan tavaroita työmailla. Mutta siirtoajot tuottivat (ja taitavat tuottaa edelleen) tuskaa, monella kuskilla oli kokemusta lähinnä henkilöautoista ja Lokomossa oli vielä ehta Fulleri, joten vaihteita haettiin monesti pysähdyksiin asti. Ymmärrän täysin, mutta sitten kerrottiin, että nosturista oli kaksi kertaa runnottu vaihdekeppi poikki kun vaihteita ei tahtonut löytyä :shock:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)