Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Marras 19, 2018 6:11 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Sisu ATK- taka-akseli
ViestiLähetetty: Ti Touko 20, 2014 5:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 160
SISU ATK taka-akselitietoa tarvittas! Eli ovatko eri vuosimallien ATK vetopyörästöpaketit vaihtokelpoisia
keskenään?Eli ajatuksissa vaihtaa -69 telikontioon 2.nop valityksen (7,56/10,44 pyörät pikkujaolla)
tilalle välitys hieman uudemmasta (6,78/9,35 pyörät "eurojaolla").Eli onnistuuko pelkän vetopyörästöpaketin
vaihto vai pitäneekö panna banjoineen?Vetoakselit silmämääräisesti ainakin "ulkolaipoiltaan" erilaiset,miten sitten
liene sisäpään pooritus?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu ATK- taka-akseli
ViestiLähetetty: Ti Touko 20, 2014 10:48 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 459
jkv66 kirjoitti:
SISU ATK taka-akselitietoa tarvittas! Eli ovatko eri vuosimallien ATK vetopyörästöpaketit vaihtokelpoisia
keskenään?

Kyllä ATK taka-akselistoissa vetopyörästöt ovat hyvin pitkälle keskenään vaihtokelpoisia, suurimman ongelman voi tuottaa booreiltaan ja pituudeltaan sopivan akselin löytyminen.

jkv66 kirjoitti:
tilalle välitys hieman uudemmasta (6,78/9,35 pyörät "eurojaolla").Eli onnistuuko pelkän vetopyörästöpaketin
vaihto vai pitäneekö panna banjoineen?Vetoakselit silmämääräisesti ainakin "ulkolaipoiltaan" erilaiset,miten sitten
liene sisäpään pooritus?

Maininta pyörät "eurojaolla" paljastaa ettei kyseessä ole ATK taka-akselisto. Ilmeisesti olet alle sovittelemessa esim. BTRT taka-akseliston vetopyörästöä, jonka tyyppimerkinnässä "R" paljastaa taka-akselistossa olevien vaarnaruuvien, muttereiden yms. olevan millikierteisiä. Vastaavasti ATK taka-akselistossa oli vastaavat osat tuumamitoilla ja ATK navoissa aina pikkujako. Itsellä ei ole kokemusta sattuuko uudempi millimitoilla oleva vetopyörästön kotelo "heittämällä" ATK takasiltaan, ainakin kotelon tiivisteen varaosanumerot ovat eri.

Myöskin vetoakseleiden booriluku voi heittää yhdellä ja pituus voi olla väärä. Asia selviää vain ottamalla akselit irti ja vertaamalla keskenään.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu ATK- taka-akseli
ViestiLähetetty: La Helmi 14, 2015 2:22 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
Tunnen asioita jonnkin 1965-6 alueelle saakka. En siitä uudempia.

Yksinopeus ATK ja 6,78/9,35 pitäisi mennä samaan banjoon. Sinne menee myös BTK perät 6,23/8,83 ja 7,12/10,09. Niitä varten on kuitenkin leikattava vähän banjosta. Kaikki sen aikaiset kaksinopeusperät olivat kaksiportaisia. Samoin K-44 käytetty perä oli kaksiportainen, eli kaksinopeus ATK'sta muokattu yksinopeuksinen väitys 6,78. Sen korvasi myöhemmin yksinopeus BTK jonka välitys oli 6,70.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)