SISU ATK taka-akselitietoa tarvittas! Eli ovatko eri vuosimallien ATK vetopyörästöpaketit vaihtokelpoisia
keskenään?Eli ajatuksissa vaihtaa -69 telikontioon 2.nop valityksen (7,56/10,44 pyörät pikkujaolla)
tilalle välitys hieman uudemmasta (6,78/9,35 pyörät "eurojaolla").Eli onnistuuko pelkän vetopyörästöpaketin
vaihto vai pitäneekö panna banjoineen?Vetoakselit silmämääräisesti ainakin "ulkolaipoiltaan" erilaiset,miten sitten
liene sisäpään pooritus?
Sisu ATK- taka-akseli
Valvoja: sisua
Re: Sisu ATK- taka-akseli
Kyllä ATK taka-akselistoissa vetopyörästöt ovat hyvin pitkälle keskenään vaihtokelpoisia, suurimman ongelman voi tuottaa booreiltaan ja pituudeltaan sopivan akselin löytyminen.jkv66 kirjoitti:SISU ATK taka-akselitietoa tarvittas! Eli ovatko eri vuosimallien ATK vetopyörästöpaketit vaihtokelpoisia
keskenään?
Maininta pyörät "eurojaolla" paljastaa ettei kyseessä ole ATK taka-akselisto. Ilmeisesti olet alle sovittelemessa esim. BTRT taka-akseliston vetopyörästöä, jonka tyyppimerkinnässä "R" paljastaa taka-akselistossa olevien vaarnaruuvien, muttereiden yms. olevan millikierteisiä. Vastaavasti ATK taka-akselistossa oli vastaavat osat tuumamitoilla ja ATK navoissa aina pikkujako. Itsellä ei ole kokemusta sattuuko uudempi millimitoilla oleva vetopyörästön kotelo "heittämällä" ATK takasiltaan, ainakin kotelon tiivisteen varaosanumerot ovat eri.jkv66 kirjoitti: tilalle välitys hieman uudemmasta (6,78/9,35 pyörät "eurojaolla").Eli onnistuuko pelkän vetopyörästöpaketin
vaihto vai pitäneekö panna banjoineen?Vetoakselit silmämääräisesti ainakin "ulkolaipoiltaan" erilaiset,miten sitten
liene sisäpään pooritus?
Myöskin vetoakseleiden booriluku voi heittää yhdellä ja pituus voi olla väärä. Asia selviää vain ottamalla akselit irti ja vertaamalla keskenään.
Re: Sisu ATK- taka-akseli
Tunnen asioita jonnkin 1965-6 alueelle saakka. En siitä uudempia.
Yksinopeus ATK ja 6,78/9,35 pitäisi mennä samaan banjoon. Sinne menee myös BTK perät 6,23/8,83 ja 7,12/10,09. Niitä varten on kuitenkin leikattava vähän banjosta. Kaikki sen aikaiset kaksinopeusperät olivat kaksiportaisia. Samoin K-44 käytetty perä oli kaksiportainen, eli kaksinopeus ATK'sta muokattu yksinopeuksinen väitys 6,78. Sen korvasi myöhemmin yksinopeus BTK jonka välitys oli 6,70.
Yksinopeus ATK ja 6,78/9,35 pitäisi mennä samaan banjoon. Sinne menee myös BTK perät 6,23/8,83 ja 7,12/10,09. Niitä varten on kuitenkin leikattava vähän banjosta. Kaikki sen aikaiset kaksinopeusperät olivat kaksiportaisia. Samoin K-44 käytetty perä oli kaksiportainen, eli kaksinopeus ATK'sta muokattu yksinopeuksinen väitys 6,78. Sen korvasi myöhemmin yksinopeus BTK jonka välitys oli 6,70.