Sisu ATK- taka-akseli

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Sisu ATK- taka-akseli

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

SISU ATK taka-akselitietoa tarvittas! Eli ovatko eri vuosimallien ATK vetopyörästöpaketit vaihtokelpoisia
keskenään?Eli ajatuksissa vaihtaa -69 telikontioon 2.nop valityksen (7,56/10,44 pyörät pikkujaolla)
tilalle välitys hieman uudemmasta (6,78/9,35 pyörät "eurojaolla").Eli onnistuuko pelkän vetopyörästöpaketin
vaihto vai pitäneekö panna banjoineen?Vetoakselit silmämääräisesti ainakin "ulkolaipoiltaan" erilaiset,miten sitten
liene sisäpään pooritus?
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu ATK- taka-akseli

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

jkv66 kirjoitti:SISU ATK taka-akselitietoa tarvittas! Eli ovatko eri vuosimallien ATK vetopyörästöpaketit vaihtokelpoisia
keskenään?
Kyllä ATK taka-akselistoissa vetopyörästöt ovat hyvin pitkälle keskenään vaihtokelpoisia, suurimman ongelman voi tuottaa booreiltaan ja pituudeltaan sopivan akselin löytyminen.
jkv66 kirjoitti: tilalle välitys hieman uudemmasta (6,78/9,35 pyörät "eurojaolla").Eli onnistuuko pelkän vetopyörästöpaketin
vaihto vai pitäneekö panna banjoineen?Vetoakselit silmämääräisesti ainakin "ulkolaipoiltaan" erilaiset,miten sitten
liene sisäpään pooritus?
Maininta pyörät "eurojaolla" paljastaa ettei kyseessä ole ATK taka-akselisto. Ilmeisesti olet alle sovittelemessa esim. BTRT taka-akseliston vetopyörästöä, jonka tyyppimerkinnässä "R" paljastaa taka-akselistossa olevien vaarnaruuvien, muttereiden yms. olevan millikierteisiä. Vastaavasti ATK taka-akselistossa oli vastaavat osat tuumamitoilla ja ATK navoissa aina pikkujako. Itsellä ei ole kokemusta sattuuko uudempi millimitoilla oleva vetopyörästön kotelo "heittämällä" ATK takasiltaan, ainakin kotelon tiivisteen varaosanumerot ovat eri.

Myöskin vetoakseleiden booriluku voi heittää yhdellä ja pituus voi olla väärä. Asia selviää vain ottamalla akselit irti ja vertaamalla keskenään.
Manuel
Viestit: 97
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu ATK- taka-akseli

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Tunnen asioita jonnkin 1965-6 alueelle saakka. En siitä uudempia.

Yksinopeus ATK ja 6,78/9,35 pitäisi mennä samaan banjoon. Sinne menee myös BTK perät 6,23/8,83 ja 7,12/10,09. Niitä varten on kuitenkin leikattava vähän banjosta. Kaikki sen aikaiset kaksinopeusperät olivat kaksiportaisia. Samoin K-44 käytetty perä oli kaksiportainen, eli kaksinopeus ATK'sta muokattu yksinopeuksinen väitys 6,78. Sen korvasi myöhemmin yksinopeus BTK jonka välitys oli 6,70.
Vastaa Viestiin