automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tuossa selailin Keltaista Pörssiä ja siellä kaupiteltiin seuraavaa pakettia:
KePö kirjoitti:DIESELMOOTTORI VALMET TURBO 6 / 611/ 836322850, + automaattivaihteisto Twindisg. Hp. 1 500 e, voidaan myydä yhdessä tai erikseen., puh. 044-3131967, Heinola
Mistä laatikosta on kyse, Allison?
Hakusessa on vieläkin se sopiva automaattilaatikko Protoon (runkoa jatkamatta)... 8)

Olihan siellä myös myynnissä tälläinenkin, ilmeisesti linja-autoissa käytetty?
KePö kirjoitti:WILSON PUOLIAUTOMAATTIVAIHTEISTO, kunnostettu + turbiini, h. 800 e, puh. 050-5533420, Parkano
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Paljonko tuollainen gm kiertää? Alkaisi proto jo kulkemaan. Paitsi, että se laatikko ei ole ylivaihteellinen, kuten nyt on. Kestäiskös th 700 tässä pelissä?
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Itse en kyllä suunnittelisi hetkeäkään th-700:sta tai th-400:sta Protoon. Nuo laatikot ei todellakaan ole mitenkään vahvoja. Jo vanin kokoisessa autossa lootat on ehdottoman alimitoitettuja ja lootapajojen pihat onkin yleensä vaneja väärällään.

Se on totta, että lootia voi vahvistella ja niistä saa ihan kestäviä esim. kiihdytyskäyttöön. Sitten joka kisan jälkeen loota pitää purkaa, tarkistaa ja vaihtaa "kuluvat" osat. Minulla oli hetken Chevy pick-up Volvo FL-6 koneella. Siihen oli vaihdettu varmaan kymmenkunta laatikkoa. Viimeinen oli Allisonin työkoneturbiinilla oleva th-400, jonka hintaa en uskalla edes arvuutella. Loota ei kyllä hajonnut, mutta vetolevy kolmeen kertaan.

Yksi vähän raskaammassa käytössä(asuntovaunujen veto) oleva GMC Jimmy 6,2 dieselillä on syönyt noin 15 laatikkoa kymmenessä vuodessa ja turbiinit päälle. Kone siitä on paukahtanut vain kaksi kertaa, syöttöpumppu kerran. Toki tuollainen tekniikka kestää kevyessä sunnuntaiajelussa, mutta ei Sisuja ole sellaiseen tehty.

Ei se oikeasti ole mikään ihme, että ne lootat ei ole Sisuissa kestäneet. Se on kuitenkin varmaa, että yhtään öljypumppua ei löydy enää minun autoista.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja sisua »

"Son semmoosta, notta kahta en vaihda - vaihdetta ja Chevyä" :lol:
Kuulosta uskomattoman löysiltä nuo GM:n tekeleet, yleensä Rapakon takana on korvattu raskaalla raudalla ne kohdat, jossa äly on loppunut kesken.

Täytyy todeta, että saksalaisesta automaatti ZF:n laatikoista en voi myöskään jakaa kehuja kestävyyden osalta, ainakaan henkilöautopuolella.

Allisonni on vielä mielessä, laitetahan sellaanen loota jossa Nm:jä löytyy väännön osalta riittävästi; eiköhän Allisonin valikoimista löydy todella raskaaseen kalustoonkin tehtyjä laatikoita ;)
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Vai meniks se: Vaihdetta en vaihda, askeja kyllä?
Warren takalasissa: Kahta en vaihda, Warrea ja öljyjä.

Itse kyllä rankkaan ZF:n tuoteet amerikan askien yläpuolelle.

Allisonista ei ole pahaa sanottavaa, ainakaan Chevyn osalta. Ei taida olla vaan mikään halpa ratkaisu.

Vilillä taisi tollanen Allisonin automaatti pyöriä nurkissä, mutta luopui sen suunnittelusta "Catti Plotoon", koska se oli liian pitkä. Tai eihän sitä koskaan tiedä... :wink: :wink: :wink:

Mites tuollanen Fuller -merkkinen "automaatti"? 8) 8) 8)
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Mää just tuota sanoin noista jenkkeistä, mutta sitten pyyhin pois, ettei kukaan pahoita mieltä. Noita laatikoita oon vaihtanu vanittelukautena noin puolen kymmentä. Ja yksi tuommoinen 6.2 on tuossa kukkapurkkina, kun tippui kampiakseli. No se kampiakseli taitaa olla aivan käyttäjien ansiota eikä suinkaan ominaisuus. Kierroskoneita.

Kun teet sen Mersun v6 koneella ja laatikolla, niin sitten saadaan ehkä ensimmäinen Super Sisu(a-45).
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja sisua »

Taas karkaa mopedi käsistä...
Miten olis sellainen Leylandin V8-pohjalta kopsattu Scanian V8, josta otetaan noin 900 hv 8)

Nooh, tuota Mersun V6:sta haaveilin aikaisemmin kompaktin kokonsa puolesta.
Jokohan sisua45 on ehtinyt kuvata Mersun konehuonetta?
Mersun kaveriksi sopisi pitempikin automaattiaski.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Näimpä ja aski löytyy sopivasti sitten tarvitsevalle. Olis semmonen lähes ajamaton varastossa. Pituus vaan on se 80 cm. Samalla saa samaan kauppaan sen ulosoton ja samperin isosta hydrauliikkapumpusta tarttee vielä neuvotella.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Jokohan sisua45 on ehtinyt kuvata Mersun konehuonetta?
No ei vieläkään... :roll: Auto kuitenkin sijaitsee kilometrin päässä. Tai ainakin puoli... :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: automaattivaihteisto Twindisg(?) ja Wilson puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Tuosta TH-400 6,2D paketista, vetolevy pitää olla vahvistettua mallia kuin myös turbiinin oikeilla laakereilla, eikä nailoniheloilla ja turbiinin kiinnitys kuudella pultilla, eikä vakio kolmella.
Ottakaa myös huomioon 6,2:n 2 eri variaatiota, LH ja LL 4, toinen on nimenomaan kevyeen kalustoon ja toinen raskaampaan.
TH-400 on kestävin koskaan USA:ssa tehty vaihteisto (kevyemmän kaluston päästä), mutta ei Proto kokoluokassa olekaan TH-400, vaan TH-475, käytetty Volvon linja autoissa ja iiiiisoissa asunto-autoissa.
Noissa on sitten huima ero! Ovat päällepäin samanlaiset.
Voin kertoa enemmän, jos aihe vielä kiinnostaa!
TH-700 ei pysty protoluokkaan modifioimaan millään, piste!
TH-400:sta GM teki uuden nelivaihteisen muistaakseni 4L60E lootan, ei vaan toimi ihan helposti ilman sähköä/elektroniikkaa...
6,2D kiertää 4250 rpm turvallisesti.
6,2Deestä saa tehoa pihalle kiitettävästi esim. Banksin tuplaturboilla.
VAROITUS! ÄLÄ VAAN KOSKAAN VAIHDA 6,2 deehen minkäänmerkkistä tarvikepolttoaineen siirtopumppua, vääntö ja teho katoaa.......
Juurihan sillä nuo jenkkiromut paskan maineensa on saaneet kun samat, kyllähän minä nyt tämän osaan ja tiedän miehet niiden kanssa leikkii ja korvaavat monesti huonot osat vielä huonommilla tärvikkeillä.
Ei se tarkoita, että jos osa sopii paikalleen ja on saman näköinen, että se kestäisi.
On eriasia saada auto korjattua ajokuntoon, kuin kestäväksi.
Eihän nuo mainitsemani väärät turbiinit esin kestä kuin 20tkm korkeintaan.
Jaa, nyt varmaan joku raadista vetää herneen nenuunsa :mrgreen:
On vaan nuo em. asiat sellaista tekniikkaa, että miljoona km pääsee, jos jotain ymmärtää.
TH-400 käytettiin muskelivuosina jopa 450 hv:n bensakasien perässä ilman kestävyysongelmia, kun oli silloin oikeista osista rakennettu.
Mutta miksi takerrutte,TH lootiin ja 6,2 Deehen, onhan jenkkifoordilla kestävä AOD-loota, jossa
siis jopa ylivaihde ja sotkee kevyesti suohon kestävyydessä GM:n TH-700 fiaskon.
Onhan Fordin 6,9 ja 7,3 deekin toisaalta parempia, eivät kyllä ole Foordin koneita, vaan Internationalin (Navistarin).
TH-400 on sitten eripituisilla hännillä ja jakolaatikoiksi sopivat New-Process Gearin NP-205, jossa ulosotto ja ääretön kestävyys sekä NP-208, joka hiukan heikompi ja ilman ulosottoa, mutta tiheämmällä ryömintävaihteella.
NP:tä löytyy sekä GM, että Chrysler tuotteista, kun oli kummankin yhteistyötehdas tuo NP.
Chryslerjakoiseen sopii sitten Cumminsin konekin (5,9L perään).
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Pysykää Leyland-konsernin voimansiirrossa

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Ja valitkaa siis Pneumo-Cyclic, tai peräti Hydra-Cyclic loota!
Se kestää kuljettaa mitä hyvänsä lossia!
Vastaa Viestiin