Nyt vasta oon tohon karhuun laitellu jarruja ja ajellu kylillä rinkiä puuhakilvillä, niin rupesin ihmettelemään, kun ei toimi perän vaihteet. Avasinkin jo sen painekellon, ja kalvohan se oli puhki. Kyselin uutta, muttei oo, ei tuu, eikä valmisteta. No, liimasin sit 2-komponenttisella kumimattoliimalla sen nippuun ja paikoilleen: eipä toimi vieläkään.
Kumpi puoli pitäs olla jousivoimalla ja kumman paineilma pakottaa päälle. Paineilmapuoli toimii, ja käyttövipukin liikkuu jousikuormitteisena sieltä kellolta koiteltuna.
Mistä kannattaa vielä koittaa ettiä vikaa, vai onko koko perämurikka nostettava pöydälle lähempää tarkastelua varten?
Karhu-Sisun BTR-taka-akseli ei vaihda isolle alueelle?
Valvoja: sisua
Re: Karhu-Sisun BTR-taka-akseli ei vaihda isolle alueelle?
Vahva muistikuvani antaa tiedon, että jousi pitää "pikkupuolen" päällä aina, sitten paineilma antaa perälle "isonpuolen"
Kun isopuoli on päällä ja kun auton sammuttaa, niin päävirtakytkimen kääntämisellä saa aikaan suhahduksen perästä, eli silloin, kun virta ei ole päällä, niin pikkuperä menee jousen voimalla päälle.
Eli siis se mankkuventtiili toimii sinulla, paineilma tulee kellolle, kun nappia painaa vaihdekepin juuresta ? Omassa karhussa oli ajoittain ongelmia kytkeytymisen kanssa, kun se mankkuventtiili jumitteli. Vaihdoin sinne sitten aivan yleismallisen venttiilin tilalle ja se ongelma ratkesi sillä.
Mutta sitten jos paineilmapuoli toimii tuonne kellolle asti, niin vikahan täytyy silloin olla perän sisällä.
Jos nyt en väärin muista, niin pääsikös siitä perän päältä ottamaan peltiluukun pois paikoiltaan, eli pääsisiköhän siitä näkemään ollenkaan tuon peränvaihtajan "sielunelämää"..?
Edit: BTR-perässä ei ollutkaan sitä peltiluukkua, vain muutama tulppa(sieltä kyllä pitäisi päästä näkemään perän sisälle, jos esim tappi on mennyt poikki siirtäjän päältä). -Tuo peltiluukku oli aiemman U-sarjalaisen perän päällä...
Kun isopuoli on päällä ja kun auton sammuttaa, niin päävirtakytkimen kääntämisellä saa aikaan suhahduksen perästä, eli silloin, kun virta ei ole päällä, niin pikkuperä menee jousen voimalla päälle.
Eli siis se mankkuventtiili toimii sinulla, paineilma tulee kellolle, kun nappia painaa vaihdekepin juuresta ? Omassa karhussa oli ajoittain ongelmia kytkeytymisen kanssa, kun se mankkuventtiili jumitteli. Vaihdoin sinne sitten aivan yleismallisen venttiilin tilalle ja se ongelma ratkesi sillä.
Mutta sitten jos paineilmapuoli toimii tuonne kellolle asti, niin vikahan täytyy silloin olla perän sisällä.
Jos nyt en väärin muista, niin pääsikös siitä perän päältä ottamaan peltiluukun pois paikoiltaan, eli pääsisiköhän siitä näkemään ollenkaan tuon peränvaihtajan "sielunelämää"..?
Edit: BTR-perässä ei ollutkaan sitä peltiluukkua, vain muutama tulppa(sieltä kyllä pitäisi päästä näkemään perän sisälle, jos esim tappi on mennyt poikki siirtäjän päältä). -Tuo peltiluukku oli aiemman U-sarjalaisen perän päällä...
Re: Karhu-Sisun BTR-taka-akseli ei vaihda isolle alueelle?
Joo, sieltähän se haarukka ja pultti löyty.
Ongelma oli siinä, et kellolta oli joskus tippunut toinen kiinnityspultti ja yhellä pultilla se kampesi kelloa sen verran vinoon, ettei toi tanko liikkunu kunnolla.
Oli sen verran kertyny ruostetta ja paskaa pultin reikään, et piti purkaa kello irti ja putsata kierretapilla kierteet.
Nyt se tuntus jollakin tapaa ainakin toimivan. Tarkka oli säätää molempien kiinnityspulttien tiukkuus, et tanko liikku mahollisimman herkästi.
Ongelma oli siinä, et kellolta oli joskus tippunut toinen kiinnityspultti ja yhellä pultilla se kampesi kelloa sen verran vinoon, ettei toi tanko liikkunu kunnolla.
Oli sen verran kertyny ruostetta ja paskaa pultin reikään, et piti purkaa kello irti ja putsata kierretapilla kierteet.
Nyt se tuntus jollakin tapaa ainakin toimivan. Tarkka oli säätää molempien kiinnityspulttien tiukkuus, et tanko liikku mahollisimman herkästi.
Re: Karhu-Sisun BTR-taka-akseli ei vaihda isolle alueelle?
No se on hyvä, että alkoi toimia. Nyt pääsee pitkälläkin perällä "loikottolemaan"