Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Loka 23, 2018 10:57 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Karhu-Kontio taka-akselit
ViestiLähetetty: Ke Marras 22, 2017 7:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 159
Kuinka tunnistetaan näiden L-sarjan sisujen 2 nopeuksiset taka-akselit ja perävälitykset?
On jotain ATK:ta ja BTR perää. Lisäksi Pyörien kiinnitys "eurojaolla" tai sitten sillä pienemmällä.
Ja sitten vielä nestejarruilla/täyspaineilmajarruilla.Valistakoon nyt ,kuka tietää?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 04, 2018 8:39 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Helmi 09, 2017 9:33 pm
Viestit: 82
Paikkakunta: Vantaa
Taitaa olla tärkeintä löytää akselin tyyppikilpi, jos on vielä niitattuna tallella. Kilvessä olevan mallinumeron perusteella ja Sisun teknisiä broshyyreja selaamalla selvinnee jostain akselin mallinimi (ATK, BTR...). Tai sitten joku varmaan tunnistaa eri akseleita ulkoisten merkkien perusteella helpomminkin. 2-nopeuksisessa lienee tunnisteena paineilmaletkuliitos, josta ohjataan hidasta / nopeaa välitystä. Mutta varmaan lukkoperääkin ohjataan paineilmalla? Jarrukellojen kiinnityskohdistahan tunnistaa paineilmajarrullisen akselin. Tämä nyt oli tällaista pohdintaa, kun en itsekään näitä muuten tunnista... :shock:

_________________
L-139CV 4100 -72


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 22, 2018 4:26 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 651
Paikkakunta: Pietarsaari
ATK akselin tunnistaa siitä navasta ulospäin työntyvästä akselin tumpista. BTR perän vetoakselin laippa on sitten taas kiinteä osa vetoakselia, eli se navan pää vain sellainen pyöreäpäinen laippa. Noista nyt äkkiseltään tunnistaa erot akselien kesken. Välityksistä en pysty sanomaan mitään, ilman konekylttiä.

Kaksinopeusperässä on siellä kardaanilaipan luona melkoisen kokoinen vaihdelaatikko pultattuna kiinni akselin etupuolelle. Sen erottaa heti tavallisesta yksinopeusperästä sen suuren koon takia.

Ja nestejarrullisen akselinhan erottaa sitten helpoiten siitä, että onko akselin takapuolella paineilmajarrusylintereitä. Nestejarrullisessa sitten menee jarruletku vaan sinne jarrukilpeen.

Nämä nyt näin äkkiseltään kerrottuna, helppona erotuksena.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 29, 2018 9:40 am 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 17, 2016 11:35 pm
Viestit: 6
Eikös tuo laipasta läpi tuleva akseli ole lukollisissa perissä (tämä sen takia, ettei esim. pyöränlaakeriremontissa tarvitse vetää vetoakselia ulos, jolloin lukon holkki tippuisi)??
Ainakin vanhassa 60-luvun ATK-akselissa, jossa ei lukkoa, molemmat vetoakselit on laipalliset.


Ja mikäs perä ja missähän tälläinen on ollut?

Osa no: 144 204 3541, välitys 5,04/6,96


Passas vanhan Jyryn (-64) ATK-perän tilalle suoraan, jopa vetoakselin boorit samat!!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Heinä 01, 2018 8:31 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 459
ATK-akselissa vetoakselin laipan kiinnitys napaan on 12kpl vaarnaruuveja. BTK-akselissa vetoakselin kiinnitys 10kpl vaarnaruuveja jotka ovat isompia kuin ATK-akselissa, myös vetoakselin laipat irrotettavat. BTR melko pitkälle sama kuin BTK, mutta kierteet milliset, vetoakselin laippa 8kpl vaarnaruuveja ja vanne isosilmäinen.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)