Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

mise
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:46 am

Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja mise » Ke Syys 30, 2009 7:18 pm

Eli Leukkukoneisessa AH-45:sessa kytkimen tuntuma muutaman viime kuukauden aikana huonontunut. Eilen kun hain sen kaverilta oli jo hyvä kun yleensäkään irrotti. Tai irrotti kyllä, mutta aivan lattian rajassa vasta.

Sekä pääsylinteri että työsylinteri on kunnostettu Sisun osilla muutama vuosi sitten ja muistan että silloinkin tuli (ilmaamisen lisäksi) painittua löysästi käyttäytyvän polkimen kanssa. Äsken ihmettelin tilannetta narulla poljinta kiskoen ja luukusta painelaakerisysteemiä vakoillen, yksin kun joutui puuhaamaan. Polkimen liikkeestä tuntuu n. 2/3 menevän "hukkaan" ennen kuin mitään alkaa varsinaisesti tapahtua. Taannoin mm. sorvasin polkimelle uudet laakeriholkit, joten mitään hirveitä välyksiä ei sen puolen mekaniikassa ole.

Pääsylinterin työntötanko on säädetty ihan äärirajoille mahdollisimman pitkäksi. Tätä ovat kuulemma muutkin joutuneet harrastamaan. Ilmaa ei systeemistä tullut kun emännän kanssa eilen perä hiekkakasaan ajettuna ilmailtiin.

Mielipiteitä/ehdotuksia?

Mites tuo kytkimen irrotusvivun säätö? Kytkinkopan allahan on se säätöpultti, josta irrotusvivun alapäätä saa säädettyä. Miten se pitäisi säätää? Jonkinlainen korjauskäsikirja löytyy itseltäkin, mutta siinä selostetaan vain joku aivan muu kytkin kuin Protossa oikeasti oleva. Näyttää olevan 2-levyiseen kytkinjarrulliseen AKE-kytkimeen oikein hyvät ohjeet, missäköhän autossa sellainenkin lienee... Jos jollain on oikeat ohjeet, olisin hyvin kiinnostunut saamaan niistä kopiot.

Avatar
sisua45
Viestit: 2946
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Su Loka 25, 2009 10:00 pm

Syyttäisin kuitenkin tuota ilma-ongelmaa. Itse en saanut ilmattua kirveelläkään (tosin se jäi kokeilematta) oman proton järjestelmää. Lopuksi laitoin uuteen puhtoiseen tippakannuun jarrunestettä, ja painoin työsylinterin ilmauspropun kautta nesteen säiliölle. Sitten alkoi toimia. Ei se vieläkään täydellinen ole, mutta toimii... :roll:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Carporal major
Viestit: 25
Liittynyt: Su Huhti 27, 2008 8:15 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja Carporal major » Ma Loka 26, 2009 3:47 pm

Siihen askin (BVQ) alla olevaan säätöruuviin on tällaiset säätömitat.
uusi kytkin 40 mm
vanha säädön jälkeen 62 mm
mitta on askin ja kopan saumasta ruuvin päähän (näkyvillä oleva pituus)
to beer or not to beer

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja Jasa » Ma Loka 26, 2009 6:26 pm

Katsoppa vielä piruuttas se pääsylinterin työntötangon päässä olevan haarukan ja polkimen tappiliitos.Mulla oli Jyryssä joku laittanut tavallisen 4" rautanaulan siihen tapintilalle ja kytkinpolkimen toleranssi myös 2/3 osaa väljää ja kytkimen irrotus oli huono koska pääsylinteri ei päässyt kehittään tarpeeksi painetta tuon vajaan liikeratansa johdosta .Oikean kokoinen tappi tuli laitettua ja ei oo ikinä ollu ajokkina sellaista sisua missä olisi noin hyvä liikkeelle lähdön laukasija mitä tuossa omassani nyt on.

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja UN-Proto » Ma Elo 22, 2011 12:14 am

Tuli vähän kytkin ongelmia, kun seisonnan aikana oli poljin mennyt "veltoksi". Työsylinteri joutui ensimmäisenä tutkintaan. Nesteet sisällä oli todella vaihto kunnossa ja pikkuisen oli vuotanut ulospäin.
Purkamisessa ensin täytyy irroittaa metallinen holkki, jonka sisällä on kuminen haitarikumi on kiinni kumi rinkulalla. Kun kumin on saanut pois, painaa männän sisällepäin ja vähän WD-40:stä ja hoonaa mahdolliset ruosteet pois, ettei männän kumi hajoa pois otettaessa. Letkun nipan kautta vähän paineilmaa, mäntä tuleekin liukkaasti ulos. Sitten vaan normaali hoonaukset jne.

Purettu ja tutkittu mitä se on syönyt
Kuva

Hoonauksen ja hiekkapuhalluksen ja muun puhdistuksen jälkeen.
Kuva

Vähän "pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää nuoremmalta"
Kuva

(2K teknodur maali näyttää kestävän hyvin jarrunestettäkin)

usis
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2008 8:26 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja usis » Ma Elo 22, 2011 4:18 pm

Voisitko ilmoittaa sylinterikumin mitat?

Avatar
Kontio
Viestit: 662
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja Kontio » Ma Elo 22, 2011 9:12 pm

usis kirjoitti:Voisitko ilmoittaa sylinterikumin mitat?
Tuo sylinteri näyttää kovasti samanlaiselta, kuin kontion työsylinteri. Itse tilasin tiivisteet Turun Jarruosalta, ja silloin sylinterin halkaisija oli 7/8", tiivisteen korkeus 7mm, reikä keskellä 11mm ja teksti: P4477.

Nämä seuraavat numerot olivat tilausnumerot Turun jarruosalla.

-J.kumi 302-P5221 (muistaakseni pääsylinterin tiiviste)
-J.kumi 302-P4610A ( -"- )
-J.kumi 302-P4477 (tämä on se työsylinterin tiiviste)
Suojakumi 302-P4186
Ventt. levy 7/8"

Mutta varmaankin joku varmistaa nuo sopivuudet protoon.

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja UN-Proto » Ma Elo 22, 2011 9:58 pm

Sylinteri ehti mennä jo paikoilleen ja toimii loistavasti, eikä muuta tullut mitattua kuin sisähalkaisija on noin 22mm. Vertailin yhteen valmetin juttuun, siinä oli 19mm.
Täytyy ottaa toinen vastaava työn alle, nyt näitä aihioita riittää, senkun vaihtelee osia keskenään. :lol:
Otan tarkemmat mitat siitä. Onpahan tulevalla omistajalla ainakin toimiva kytkimen työsylinteri. :wink:

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja sisua » Pe Huhti 20, 2018 5:01 am

Oman Proton työsylinteri oli kussut alleen, eli työsylinterin kunnostus edessä.
Löytyykö tähän valmista uutta "pulttaa kiinni" työsylinteriä (saa tarjota tai paikka mistä löytyy)?
Vai pitääkö mennä tiivisteiden vaihdolla vanhan kanssa?
Kontio kirjoitti:Nämä seuraavat numerot olivat tilausnumerot Turun jarruosalla.

-J.kumi 302-P5221 (muistaakseni pääsylinterin tiiviste)
-J.kumi 302-P4610A ( -"- )
-J.kumi 302-P4477 (tämä on se työsylinterin tiiviste)
Suojakumi 302-P4186
Ventt. levy 7/8"

Mutta varmaankin joku varmistaa nuo sopivuudet protoon.

Neliveto Sisu
Viestit: 342
Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu » Pe Huhti 20, 2018 6:20 am

Tämä menee vähän ohi keskustelun alkuperäisen aiheen, mutta SL:ssä kun ilmasin kytkintä, niin ilman ilmanpainetta kytkintä polkiessa työsylinterin "yläosa" heilui hieman ja suhisi, mutta siitä ei vuotanut nestettä. Pitäisikö purkaa ja vaihtaa tiivisteet työsylinteriin? Kytkin kyllä irrottaa hyvin ja vaihteet menevät päälle.

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja FBW » Pe Huhti 20, 2018 6:50 pm

sisua kirjoitti:Oman Proton työsylinteri oli kussut alleen, eli työsylinterin kunnostus edessä.
Löytyykö tähän valmista uutta "pulttaa kiinni" työsylinteriä (saa tarjota tai paikka mistä löytyy)?
Vai pitääkö mennä tiivisteiden vaihdolla vanhan kanssa?
Uutta sylinteri ei ainakaan Sisulta saa, muuten ehkä eBay? Kannattaa ottaa kuitenkin se vanha irti ja katsoa onko se sylinterin seinämät pahasti syöpyneet sisältä. Melko varmasti joutuisit uudestakin (NOS osa?) vaihtamaan kumit, joten työmäärä on yhtä iso kuin uuden kanssa. Olen yleensä vähän puhdistanut sylinteripintoja hienolla teräsvillalla, ainakin lika lähtee pois. Tuskin se kovin pahassa kunnossa on jos on ollut käytössä?

EDIT: Kannattaa muuten samalla rempata se poljinsylinteri, suurin vaiva on yleensä tuossa ilmaamisessa joten mieluummin kumpikin kuntoon ja sitten ilmaus - huolettomia kilometrejä! Ps. Nuo työsylinterit ovat oikeasti kiven alla, minun NOS-osa löytyi Israelista eBayn kautta, foorumilaisen vihjeen kautta :) Minun oli pakko vaihtaa koko sylinteri kun ilmausruuvi katkesi ja katkaisin vielä vastakierretapin samaan jumiin ;)

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 97
Liittynyt: To Helmi 09, 2017 9:33 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi » Pe Huhti 20, 2018 9:43 pm

Kontiossa oli mullakin kytkinpoljin ”löysä” -> ilma nesteen seassa kadottaa tuntuman. Voi siis olla sylinterin tiivisteet sököt tai voi olla myös syöpymää sylinterin sisäpinnassa, jonka takia epätasainen pinta päästää ilmaa sisään ja vuotaa. Kannattaa kokeilla hooniharjaa, jos syöpymät ei aivan kamalat. Hoonaamalla voi pystyä elvyttämään sylinterin. IKH:ssa hyvä hooniharjavalikoima, ite ostin 22 millisen tuohon Girlingin ”orjasylinteriin”...Muutaman kerran vetäsee porakoneella niin alkaa pinta muuttumaan.
L-139CV 4100 -72

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja sisua » La Huhti 21, 2018 5:58 am

Turun Jarruosa vahvistikin, että uutta sylinteriä ei löydy, mutta tiivisteet löytyvät :D
Pitää hoonailla sylinterin seinämät kuntoon, joskus 20 v.(?) hankin tuollaisen pikkuhoonin, kun muistais missä se on... :roll:

Laitan tähänkin Proton työsylinterin tiivisteiden saatavuutta / hintatasoa Turun Jarruosasta:
- Mäntätiiviste hinta: 6,85€
- Suojakumi 2 kpl, koska alkuperäinen on niin pitkä, joten tarvitsee kaksi lyhyempää suojakumia peräkkäin hinta: á 7,40€

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: Proton löysä kytkinpoljin ja kytkimen säädöt

Viesti Kirjoittaja FBW » La Huhti 21, 2018 9:10 am

Varaudu siihen että tarvitset uuden ilmausruuvin, maksaa n. 9-10 eur Turun Jarruosassa. Jos vanha on kovin ruostunut kannattaa vaihtaa...

Vastaa Viestiin