Jakolaatikon öljy?
Valvoja: sisua
Jakolaatikon öljy?
Miten protoissa mahtaisi toimia ATF öljyt jakolaatikossa?
Ajattelin laittaa synteettiset(olis notkeampi talvella) mutta miten ATF öljy?
Käytetäänhän niitä mm. 4x4 GM jakolaatikoissa.(Blazer, pikc-up..)
Osaisiko joku valaista enemmän?
Ajattelin laittaa synteettiset(olis notkeampi talvella) mutta miten ATF öljy?
Käytetäänhän niitä mm. 4x4 GM jakolaatikoissa.(Blazer, pikc-up..)
Osaisiko joku valaista enemmän?
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Kannattaa käyttää suositusten mukaisia, ihan siitä syystä, että kestävät painetta varmasti tarpeeksi.
En muista mitä itse laitoin, mutta hetken sitä sai pohdiskella. Joka tapauksessa tulevat suurin osa nyt pois erinäisistä aukoista. Suurin taitaa olla mittarinvaijeri. Olisko ollut gl 1 ja itse laittanut gl 2. Vain, koska ei ollut saatavilla ja asiaa mua enempi tietävä suositteli.
En muista mitä itse laitoin, mutta hetken sitä sai pohdiskella. Joka tapauksessa tulevat suurin osa nyt pois erinäisistä aukoista. Suurin taitaa olla mittarinvaijeri. Olisko ollut gl 1 ja itse laittanut gl 2. Vain, koska ei ollut saatavilla ja asiaa mua enempi tietävä suositteli.
Vaihdoin viikonloppuna öljyt jakolaatikkoon ja vaihteistoon. Kummassakin käytin ed.mainittua 80w-140 (teboil) öljyä. Kiitoksia vinkistä.
20l astia maksoi vajaa 70e.
Jakolaatikon vanha öljy oli notkeaa kuin vesi ja mustaa. Päävaihteiston öljy huomattavasti paksumpaa. (kädenlämpöisenä)
Öljyn vaihdon jälkeen vaihteisto toimii huomattavasti kevyemmin, vaikka uusi öljy vaikutti jäykemmältä kuin vanha.
Käyttöohjeessa ilmoitettiin päävaihteiston öljytilaavuudeksi 11l , mut tähän riitti 9l kun alkoi valua täyttöaukosta ulos.
Jakolaatikon n. 3.5l piti paikkansa.
Kummastakin laatikosta otin huohottimen täytön ajaksi pois, helpottaakseni täyttöä. Tuli samalla puhdistettua nekin.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5691;4463
20l astia maksoi vajaa 70e.
Jakolaatikon vanha öljy oli notkeaa kuin vesi ja mustaa. Päävaihteiston öljy huomattavasti paksumpaa. (kädenlämpöisenä)
Öljyn vaihdon jälkeen vaihteisto toimii huomattavasti kevyemmin, vaikka uusi öljy vaikutti jäykemmältä kuin vanha.
Käyttöohjeessa ilmoitettiin päävaihteiston öljytilaavuudeksi 11l , mut tähän riitti 9l kun alkoi valua täyttöaukosta ulos.
Jakolaatikon n. 3.5l piti paikkansa.
Kummastakin laatikosta otin huohottimen täytön ajaksi pois, helpottaakseni täyttöä. Tuli samalla puhdistettua nekin.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5691;4463
Do dii.. Nyt on joka paikassa tuoreet öljyt. (80w-140) Peräöljyjen täytössä tuli sellainen "kikka" kokeiltua, (älä naura) Pölynimuri imemään huohotin putkesta ja täyttö aukkoon tratti tiiviillä kumiletkun pätkällä kiinni. Meni öljyt sisälle todella "liukkaasti"
Kävin päivällä "koeajo" lenkillä n.200km. Perästä kardaanin juuresta hieman alkanut tihkua öljyä, samaten jakolaatikon etukardaanin lähdöstä. Tässä vaiheessa seuraan tilannetta, ehkä jostain löytyisi stefat ilman mallikappaletta, sais samalla istumalla vaihtaa vanhat uusiin.
Ajossa "jurisuttaa" välillä, ristikoissa ei tunnu väljää ja ne on myös rasvattu. Vaihteistojen kiinnitykset näyttää olevan ok. Mikä jäi multa huomaamatta?? Laakeri vika?
Kävin päivällä "koeajo" lenkillä n.200km. Perästä kardaanin juuresta hieman alkanut tihkua öljyä, samaten jakolaatikon etukardaanin lähdöstä. Tässä vaiheessa seuraan tilannetta, ehkä jostain löytyisi stefat ilman mallikappaletta, sais samalla istumalla vaihtaa vanhat uusiin.
Ajossa "jurisuttaa" välillä, ristikoissa ei tunnu väljää ja ne on myös rasvattu. Vaihteistojen kiinnitykset näyttää olevan ok. Mikä jäi multa huomaamatta?? Laakeri vika?
heh heh kyllä vähän naurattaa kun ajattelee että öljy huurut menee pölynimuriin ja vähän hiilet kipinöi ja sit kuuluu POKS! ja imuri lentää kattoon .. mutta oikeasti varmaankin ihan hyvä kikka . nyt mulla on käytössä varaosakirja A45cv/AH45cvt vm 76. jakolaatikon kardaani lähtöjen stefat on samanlaiset kummasakin päässä varaosanumero kirjassa on 0905007400 ja sama stefa on myös sisään menevällä akselilla siis vaihteistosta jakolaatikkoon. pinjoni akselin stefa perässä 0905006500-1 ilmeisesti sama stefa etu ja taka perässä koska ei ole kirjassa eroteltu. perä öljyä voi tulla spooria pitkin eli ei välttämättä stefa vuoda ja jurina voi tulla vaikka just viallisesta laakerista tai ristikko takertelee siinä ei välystä vältämättä ole ja jos se tulee ajoittain nin itse epäilisin just ristikkoa. noi varaosa numerot on vuodelta 1976 mutta ainakin karjaan autotehdas ne tunnistaa on tietty joitain numeromuutoksia. tiedä sitten onko hyötyä tarvikeliikkeessä mutta voihan sitä kysäistä. ja hyvää joulua .
Kiitos kiitos,täytyy ottaa numerot talteen. Ei taida peräöljy niin helposti leimahtaa, Huohotin/ imurin putkea en tosiaan mitenkään tiivistänyt ettei ihan väkisin ime vaan avittaa kevyesti. Jokainen saa kokeilla omalla vastuulla. Samahan se millä sen alipaineen sinne tekee. Joskus kokeillut paineilman avustuksella syöttää uutta öljyä (kannattaa varata oikeasti paineen kestävä pullo tms. Hypoidi öljy aika sitkeää pestä hiuksista ) Uudeksi vuodeksi pölynimuri pommi? Hmm.. ei nyt sentään
Hauskoja jouluja kaikille SISUkkaille ja muillekin!
Hauskoja jouluja kaikille SISUkkaille ja muillekin!
Re: Jakolaatikon öljy?
Eikös se öljysuositus Rockwellin valmistamaan jakolaatikkoon (A-45 ja L-137)ole GL-1 140W kesäkäyttöön ja -10 asti? GL ykköstä kyllä vähän vaikea löytää,
itse olen käyttänyt yksiaste 50w moottoriöljyä mikä pitäs aika lähelle vastata.
Jakolaatikko ainakin maantieajossa käy aika kuumana,joten paksu öljy varmaankin tarpeen ja eipähän tule ihan niin helposti pihalle stefoista ynnä muista.
itse olen käyttänyt yksiaste 50w moottoriöljyä mikä pitäs aika lähelle vastata.
Jakolaatikko ainakin maantieajossa käy aika kuumana,joten paksu öljy varmaankin tarpeen ja eipähän tule ihan niin helposti pihalle stefoista ynnä muista.
Re: Jakolaatikon öljy?
itse laitoin traktoreissakin käytettävää vaihteito/voimansiirtöljyä ns märkäjarru öljy hyvä paineen kesto ja notkeempi kun tav perä öljy.
SA-1335
Re: Jakolaatikon öljy?
Varmistin ton öljyvastaavuuden vielä TEBOILILTA eli yksiaste GL1 140W
lähinnä vastaavaa on yksiaste 50W dieselmoottoriöljy.Näin siis jos ihan
pilkuntarkasti mennään.Pääasia varmaan että siellä jakolaatikossa jotakin
öljyä on.
lähinnä vastaavaa on yksiaste 50W dieselmoottoriöljy.Näin siis jos ihan
pilkuntarkasti mennään.Pääasia varmaan että siellä jakolaatikossa jotakin
öljyä on.
Re: Jakolaatikon öljy?
Jos nyt vielä sekoitetaan tätä öljysoppaa hieman, niin A-45:n käyttö- ja huolto-ohjekirja (se vihreäkantinen, onkohan ihan 70-luvun alusta?) suosittelee jakovaihteistolle:
API GL-4
SAE 140 (yli nollan lämpötiloissa)
SAE 90 (nollasta parinkympin pakkaseen)
SAE 80 (kylmemmässä kuin -20)
No, tuo on kohta 40 vuotta vanhaa tietoa, joten kannattaa tietysti käyttää tuoreempia tietolähteitä.
Auton mukana tulleessa SA-huoltovihkossa suositus taisi olla 80w-90 vai miten se nyt oli, GL-4 vai mikähän se oli. Ei ole vihkosta nyt käsillä, niin en voi tarkastaa. Mutta sehän taitaa kuumana puskea aika helposti ulos laatikosta.
Tää nyt oli vain lisäys tähän aiheeseen, ei tarkoitettu olemaan mikään vastaväite noihin aiemmin ehdotettuihin öljylaatuihin.
API GL-4
SAE 140 (yli nollan lämpötiloissa)
SAE 90 (nollasta parinkympin pakkaseen)
SAE 80 (kylmemmässä kuin -20)
No, tuo on kohta 40 vuotta vanhaa tietoa, joten kannattaa tietysti käyttää tuoreempia tietolähteitä.
Auton mukana tulleessa SA-huoltovihkossa suositus taisi olla 80w-90 vai miten se nyt oli, GL-4 vai mikähän se oli. Ei ole vihkosta nyt käsillä, niin en voi tarkastaa. Mutta sehän taitaa kuumana puskea aika helposti ulos laatikosta.
Tää nyt oli vain lisäys tähän aiheeseen, ei tarkoitettu olemaan mikään vastaväite noihin aiemmin ehdotettuihin öljylaatuihin.
Re: Jakolaatikon öljy?
Omat tietoni perustuvat Karhu-Sisun ohjekirjaan 70 luvun lopusta.