en tiedä.. kone oli niin rasvanen jokapuolelta että ei näkynyt kuin leyland teksti jossain koneen päällä.
on kyllä isokokoinen motti tuo
Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)
Valvoja: sisua
Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)
Kontion ZF vaihteistoista sen verran,että 70 luvun alun malleissa oli ongelmia suurimman vaihteen kestävyydessä.
Isoin ja usein eniten käytetty vaihde oli ylivaihde,eli voima kulki sivuakselin kautta.Jo muutaman "sadantuhannen"
jälkeen vaihteisto alkoi "jollottamaan" ja viimein hylkimään isointa vaihdetta.Vaiva poistui ,kun-75 lopulla isoin vaihde
muutettiin "suoraksi".Tämä kannattaa ottaa huomioon Kontion omistajan.(Perävälitys kohilleen!)
Isoin ja usein eniten käytetty vaihde oli ylivaihde,eli voima kulki sivuakselin kautta.Jo muutaman "sadantuhannen"
jälkeen vaihteisto alkoi "jollottamaan" ja viimein hylkimään isointa vaihdetta.Vaiva poistui ,kun-75 lopulla isoin vaihde
muutettiin "suoraksi".Tämä kannattaa ottaa huomioon Kontion omistajan.(Perävälitys kohilleen!)
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
varkauden eston pioneeri
Oli tuo ZF:n 5 vaihteinen laatikko.
Ei ihan 1 eikä 2 laatikkoa, missä kaksi vaihdetta yhtäaikaa menneet päälle.
Eivätkä tuosta tilasta avautuneet ilman pieniä purkusulkeisia
Eihän tuo laatikko huono ole/ollut, liika isoon autoon vaan eksynyt.
Tosi henkilöautomainen käyttää, kun pääsee koittamaan jossain kevyessä Fordissa hyvin säilynyttä laatikkoa.
Ei ihan 1 eikä 2 laatikkoa, missä kaksi vaihdetta yhtäaikaa menneet päälle.
Eivätkä tuosta tilasta avautuneet ilman pieniä purkusulkeisia
Eihän tuo laatikko huono ole/ollut, liika isoon autoon vaan eksynyt.
Tosi henkilöautomainen käyttää, kun pääsee koittamaan jossain kevyessä Fordissa hyvin säilynyttä laatikkoa.
Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)
vaikka ei protoon liitykkään mutta masissahan on myös ZF vaihteisto mutta 6 vaihteisena. armeijassa olin aika paljon tekemisissä masien kanssa ja niillä pörrättiin väliin huvikseenki ympäri varuskuntaa. sellasen laitoin merkille masissa että jos teki pieniä kiihdytyksiä eli 1500 ja isompaa niin meni vaihteet ok päälle. mutta jos vedätti vaikka 2000 tai 2500 asti minkä usein joutu tekeen ku tykkiäkin veti niin isompi vaihde ei meinannu mennä päälle mutta vaivaan auttoi se kun kytkin POHJASSA paino välikaasua.. tuota juuri ihmettelin että se välikaasu autto isommalle vaihtaessa vaikka kytkin oli pohjassa.
sisu-miehenä väliin ajettiin niinku fullerimiehet konsanaan kaksoispoljennalla fullerista vielä että 2008 kesällä olin rovalla leirillä niin ekan viikon ajoin SK250 soraa kun teitä kunnostettiin. 10litranne cumminssi ja 13pykäläinen fulleri. ekan päivän ku ajo niin toisena päivänä ei kytkintä tarvinnu enää ku liikkeelle lähtiessä. eikä se fulleri kauheesti aluksikaan rutissu kun on aikasemmin jo harjotellu ajaan ja nopeesti sisäisti sen tekniikan
sisu-miehenä väliin ajettiin niinku fullerimiehet konsanaan kaksoispoljennalla fullerista vielä että 2008 kesällä olin rovalla leirillä niin ekan viikon ajoin SK250 soraa kun teitä kunnostettiin. 10litranne cumminssi ja 13pykäläinen fulleri. ekan päivän ku ajo niin toisena päivänä ei kytkintä tarvinnu enää ku liikkeelle lähtiessä. eikä se fulleri kauheesti aluksikaan rutissu kun on aikasemmin jo harjotellu ajaan ja nopeesti sisäisti sen tekniikan
Cumminssi ja murisee
Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)
Onhan tänä päivänä myynnissä olevissa 550hv catin moottoreilla olevissa SISUissakin zf:n laatikko. Itse olen ajanut SISUa mack moottori-zf vaihteisto yhdistelmää,enkä moiti laatikkoa. Todella kevyt käsitellä,pykälät menee päälle kevyesti kuin henkilöautossa ja kesti tukinajossa 750000km meillä,en tiedä miten paljon seuraava omistaja on ajanut. Mut silti on fulleri fulleri...