Rengaskoon muutos A-45seen (14.5x20 -> 14.0x20)

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Rengaskoon muutos A-45seen (14.5x20 -> 14.0x20)

Viesti Kirjoittaja sisua »

Palstalaisilla on varmaan tietoa niistä muutoksista, joita vaaditaan siirryttäessä Masin rangaskokoon? Lavan korotusta? Miten hoidetaan etupää?
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

mulla autossa ei mitään muutoksia.. ääri tilanteissa etupyörät ottaa koppiin kiinni :lol: mutta nyt kun tulee uudet jouset niin laitan samalla 50mm korotuspalat jousikiinnikkeiden alle ja sitten kokeilemaan uudestaan :)
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

"Jyty" teki aikoinaan useamman Proton maastokelpoisemmaksi. Kuvassa näkyy lavan korotusta (jonka tarve tulee ilmeisesti vaikeammassa maastossa edetessä). Mutta sanotaanpa näin, että normaalioloissa lavan korotusta ei ehkä tarvitse tehdä?
Kuva
Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Akkukoteloon ottaa mulla nyt kiinni, täytyy sitä lyhentää ja/tai siirtää taaksepäin.

Etujousen korvakkeiden alle aion myös korotukset laittaa. 50mm ajattelin ensin kokeilla etupäähän. Jos ei riitä, niin sitten eteen 100 ja taakse 50mm.

Takajousille en laita mitään, pysyy lyhyen kardaanin kulmat hyvänä. Lavan alla on pyöreä putki renkaan yläpuolella, sen voi poistaa jos ottaa kiinni.

Tekisköhän korotukset "umpijöötistä", vai levystä/putkesta? Jytyllä on paksusta levystä polttoleikatut.

Lavan annan toistaiseksi olla omalla paikallaan. Jos ei korotukset riitä, niin keksitään sitten muuta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Minä tein jousien korokkeet 90x90 putkipalkista ja laipat hitsaamalla päihin. Voi pultata pitkillä pulteilla nippuun tai lyhemmillä puoli kerrallaan. Jos pitkilä pulteilla vetää, niin riittänee sinne väliin ihan vaan sopiva putki väliin(esim. 90x120).

Lavaa aijon modata edestä leikkamalla viistosti pois siitä etureunasta ja korokkeet taakse, jos tarvii.

Akut menee varmaan lavalle koteloineen.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sisun vanteissa on hiukan eroa, tässä hieman mittoja:

SISU A-45:
jako 10x335mm "eurokymppi"
keskireikä 281mm
vanne 12x20
et 105
rengas 14.5-20

SISU masi, pasi, rasi halkaistava:
jako 10x335mm
keskireikä 281mm
vanne 11x20
et 92
rengas 14.00-20

SISU masi, pasi, rasi lukkovanne:
jako 10x335mm
keskireikä 281mm
vanne 10x20
et 97
rengas 14.00-20
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Pitäs löytää vanteet, joissa et olis aika paljon alkuperäistä ulommas. Jarrukelloihin ei ole kuin muutama sentti väliä ja pitäs saada ainakin 10 senttiä rakoa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Pitäs löytää vanteet, joissa et olis aika paljon alkuperäistä ulommas. Jarrukelloihin ei ole kuin muutama sentti väliä ja pitäs saada ainakin 10 senttiä rakoa.
Alkuperäiset vanteet väärin päin? Irtokehän M16 pultit joutuu muuttamaan, mutta menisikö muuten?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Ei ole tuo käyny mielesäkkään. Taitaa tulla jo himpun liikaa pihalle tuo vanne. Löytäs jostain valmiin sopivan, niin ei tartte alkaa muuttaan noita. Mutta sitte se selviää, kun niitä renkaita sovittelee. Saattaa jopa sopiakkin noilla asetuksilla, jos se rengas levenee vasta tarpeeksi ylhäällä.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

On näkynyt Pasin vanteilla muutamia, onko siihen joku erikoinen syy miksi?
Menee omillakin vanteilla. Mulla on pasin vanteet siksi, että moinen rengas-vanne yhdistelmä löytyi kalkun huutokaupasta. Muutama milli noissa on eroa ET-luvuissa, se ei paljoa vaikuta.

Kuva

Raketinheitin Tatran 15.00-21 renkaita tekis mieli kokeilla. Kyseiset Barumit ovat noin 130cm korkeita. Tatran vanteiden jako on oikea, muuten en sopivuudesta tiedä. Tuollaisia 21 tuumaisia on varmaan parempi ostaa vanteineen, voi muuten olla etsimistä... :lol:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Nyt olis paikoillaan korotukset. Paha vaan tuli joku jurina mukana. Löytysköhän syllinen etupään paloista, kun siinä oli hitsisauma haitoilla ja en sitä viitsinyt hioa, vaan laitoin 3mm latasta sinne fyllää väliin ja nyt alkoi mietityttään, että jos se ei olekaan riittänyt ja kantaa siitä saumasta edelleen.

Vai ollakko vikaa kardaanin nivelessä? Laitoin korotukset eteen etupuolelle ja taka takapuolelle, jotta se kardaanikulma perällä ei ainakaan muutu jyrkemmäksi.

Ajokin muuttui jotenkin aika hassuksi. Tuntuu luikertelevan jotenkin, miten ei sitten ole ennen tehnyt.

Ja lavan lastauskorkeus on nyt yli 1,5 m.

Pitää vielä muuttaa akkukoteloa hieman ylemmäs ja taaemmas tai sitten kokonaan lavalle. Sitä yhtä lavan kiinnitysrautaa pitää hieman modata, mutta se ei ole ongelma.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Paljonko "pohjois-pohjanmaan-hurja" korotti? Ja onko korokepala kuinka tehty? Itsellä palikat vasta mietintä asteella.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Taitaa palikat siirtyä etupuolelta taakse ihan vaan kokeeksi, jos ei auta, niin laiatetaan korotusta molemmin puolin.

Semmonen 100 mm korkea on tuo kapula ja 90x90 putkipalkista tehty ja päihin laipat sopivasta latasta. Koitan laittaa kuvan niistä kapuloista. Toinen kuva tulee joskus muutaman viikon päästä, kun nousee lisää ja levenee.

edit by admin:
Kuva
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

laita saman korkuiset palikat aina jousen kumpaakin päähän niin pysyy kardaanin nivelten kulma oikeana.. muuten täristää. :)
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Planeettanavan kuvassa jouset näyttävät olevan takomisen tarpeessa, jolla saadaan 5 cm korkeutta lisää ja ennenkaikkea auto alkuperäiseen ryhtiinsä. Sen päälle vielä korotuspalat, niin jo vain sopii isommat pyörätkin alla pyörimään 8) .
Jousipakan kunnostuksesta olikin juttu aiemmin:
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.ph ... ght=takomo
ja parit Prontosauruksen kuvaa seuraavasti:
Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin