Nestemoottoritietoa??
Valvoja: sisua
Nestemoottoritietoa??
Kaverin traktorin peräkärryyn suunniteltiin vetoa. Mieleen juolahti kunnon NEMO ratkaisu. Paljonkohan kaksi napamoottoria tarvitsee virtausta ja mikä on järjestelmän työpaine. Taoitenopeus on max. 5 km/h. Entä napamoottorien saatavuus??
terv. Tapsa
terv. Tapsa
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Nestemoottoritietoa??
Onko vetävässä koneessa minkälaista hydrauliikkaa?
Aina jos käytetään hydrauliikkaa ajamiseen, eli moottorin pyörittämiseen, on hyötysuhde paljon huonompi, kuin "sylinteriliikkeessä", ja tuolla toiminnalla kehittyy myös hukka lämpöä melkoisesti, joka pitää lauhduttaa pois.
Myös nestesäiliön pitää olla isompaa luokkaa.
Paineella tehdään voimaa, virtauksella (L/min) nopeutta ajoon, jokatapauksessa parhaimmmillakaan komponenteilla ei lyhytaikaisessakaaan käytössä kannata haaveilla juuri yli 20-25km/nopeuksista.
Myös mitä enemmmän"työtä" vetävä hydraulimoottori joutuu tekemään, sitä suuremmaksi muuttuu (hukka)lämmön kehitys ja nopeuden hidastuminen.
Tuonhan voi käytännössä todeta tehdastekoisissa hydraulivetoisissa kaivureissakin; Tasaisella kulkevat 20-25km/h ja kun mäki tulee vastaan, on nopeus luokkaa 5km/h.
Nestemoottoreina voi tietyin edellytyksin käyttää "normaaleja" halpoja hammasrataspumppujakin, mutta noillahan ei voi ajaa kuin yhteen suuntaan, johtuen pumpun ryntökohdasta, sellaisiakin sovelluksia nähnyt noista, että 2 pumppua, toinen eteen, toinen taakse ajoa varten ja joku on käyttänyt auton vaihteistoa tms. suunnan kääntämiseen, jos siis kärryssä ollut kardaanilla pyöritettävä "perä".
Karkeana nyrkkisääntönä voidaan sanoa, ettei paine niinkään ole ongelma sovellutuksessa, vaan tarvittava syöttävän pumpun litramäärä, traktoreiden vakio (nokkapumpuillakaan) ei maksimikierroksillakaan paineenalaista tuottoa KÄYTÄNNÖSSÄ juuri 70-100l/min saada.
Vaikka papereilla luvattaisiin mitä hyvänsä...
Vetävässä moottorissa (yleensä) alkaa tapahtumaan jossain 70 bar kohdalla mainittavaa liikettä, yleensähän traktoreiden vakiohydrauliikka on rajoitettu johonkin 160-170 bar kohdalle.
Elikä; Paljon asioita pitää huomioida, ennen kun alkaa rakentamaan.
Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen; Pumpun, moottorin arvot toisiinsa ym.
Jos asia alkaa enemmän kiinnostamaan, voin joskus ohimennessä käydä Mr. Murasen luona kysymässä, on takuulla maan paras alallaan ja konsultaatio on ilmainen
Turha lähteä harjoittelemaan omalla kustannuksellaan...
Aina jos käytetään hydrauliikkaa ajamiseen, eli moottorin pyörittämiseen, on hyötysuhde paljon huonompi, kuin "sylinteriliikkeessä", ja tuolla toiminnalla kehittyy myös hukka lämpöä melkoisesti, joka pitää lauhduttaa pois.
Myös nestesäiliön pitää olla isompaa luokkaa.
Paineella tehdään voimaa, virtauksella (L/min) nopeutta ajoon, jokatapauksessa parhaimmmillakaan komponenteilla ei lyhytaikaisessakaaan käytössä kannata haaveilla juuri yli 20-25km/nopeuksista.
Myös mitä enemmmän"työtä" vetävä hydraulimoottori joutuu tekemään, sitä suuremmaksi muuttuu (hukka)lämmön kehitys ja nopeuden hidastuminen.
Tuonhan voi käytännössä todeta tehdastekoisissa hydraulivetoisissa kaivureissakin; Tasaisella kulkevat 20-25km/h ja kun mäki tulee vastaan, on nopeus luokkaa 5km/h.
Nestemoottoreina voi tietyin edellytyksin käyttää "normaaleja" halpoja hammasrataspumppujakin, mutta noillahan ei voi ajaa kuin yhteen suuntaan, johtuen pumpun ryntökohdasta, sellaisiakin sovelluksia nähnyt noista, että 2 pumppua, toinen eteen, toinen taakse ajoa varten ja joku on käyttänyt auton vaihteistoa tms. suunnan kääntämiseen, jos siis kärryssä ollut kardaanilla pyöritettävä "perä".
Karkeana nyrkkisääntönä voidaan sanoa, ettei paine niinkään ole ongelma sovellutuksessa, vaan tarvittava syöttävän pumpun litramäärä, traktoreiden vakio (nokkapumpuillakaan) ei maksimikierroksillakaan paineenalaista tuottoa KÄYTÄNNÖSSÄ juuri 70-100l/min saada.
Vaikka papereilla luvattaisiin mitä hyvänsä...
Vetävässä moottorissa (yleensä) alkaa tapahtumaan jossain 70 bar kohdalla mainittavaa liikettä, yleensähän traktoreiden vakiohydrauliikka on rajoitettu johonkin 160-170 bar kohdalle.
Elikä; Paljon asioita pitää huomioida, ennen kun alkaa rakentamaan.
Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen; Pumpun, moottorin arvot toisiinsa ym.
Jos asia alkaa enemmän kiinnostamaan, voin joskus ohimennessä käydä Mr. Murasen luona kysymässä, on takuulla maan paras alallaan ja konsultaatio on ilmainen
Turha lähteä harjoittelemaan omalla kustannuksellaan...
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Nestemoottoritietoa??
Halpa, hyvä ja sikamaisen voimakas veto saadaan vaihtolavalaitteen vetomoottorilla, se on "2-toiminen", olematon sisäinen vuoto, "akseli valmiina, tuostahan on helppo jatkaa vetoa jo olemassaoleviin pyöriin, kuitenkin, jos kärryssä on tarkoitus muutakin kuin terveisiä kuljettaa, kannattaa tehontarpeessa varautua jonnekin 50 hv, +-jotain.
Mutta aivan normaaleilla hammasrataspumpuilla pääsee halvimmalla, kunhan hiukan asiaa miettii.
Mutta aivan normaaleilla hammasrataspumpuilla pääsee halvimmalla, kunhan hiukan asiaa miettii.
Re: Nestemoottoritietoa??
Tosiaan 5 km/h on maksiminopeus missä työntöapua tarvitaan. Vetävän traktorin hydr. tuotto on 150 l/min power beyond liittimellä. Tuo nemo ymmärtääkseni kytkeytyy pätevästi vapaalle kun apuvetoa ei tarvita.
t. Tapsa
t. Tapsa
Re: Nestemoottoritietoa??
Tehdastekoisissa olen nähnyt hydraulivedon vapautukseen käytettävän hydraulisylinterillä liikuteltavaa sakarakytkintä. On minusta kaikkein varmin. Sitten voi käyttää vaikka vaihtolavalaitteen moottoria. Saattaisi olla kustannustehokas paketti.
Re: Nestemoottoritietoa??
Onkos kellään tosta MAN HydroDrivestä lisätietoja? kestää kuulemma ajaa yli 30 kmh....
Re: Nestemoottoritietoa??
http://www.hankstruckpictures.com/forum ... ic=27275.0
toi selittää vähän mut kuvia / piirustuksia / osaluetteloa olis kiva kuolata...
toi selittää vähän mut kuvia / piirustuksia / osaluetteloa olis kiva kuolata...
Re: Nestemoottoritietoa??
NEMOT on kärryssä ja hyvin työntää. Käytttöpaine on rajattu 140 bar. Suuntaventtiili toimii sähköllä ja vapautus tapahtuu paineistamalla ohivirtauspiiri 10bar. paineella. Tuohon 5 kilometrin nopeuteen tarvitaan noin sadan litran tuotto. Työntövoimaa ei olla mitattu, mutta tuollainen 10 tonnin yhdistelmä liikahtaa keveästi pelkällä nemon voimalla tasamaalla. Jotenkin tuntuu että noin mainio keksintö on jäänyt unholaan nykyajan konesuunnittelijoilta.
terv. Tapsa
terv. Tapsa