Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Pe Marras 16, 2018 1:39 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Tammi 01, 2010 3:58 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 652
Paikkakunta: Pietarsaari
Olisi tarvetta saada Karhu-Sisuun käytetty starttimoottori, kunnossa oleva tietenkin.

Nyt tuossa joka on ollut paikoillaan on jotain hämminkiä. Vein sen paikalliseen autosähköliikkeeseen huoltoon noin pari kuukautta sitten sanomalla ettei sillä ole kiirettä, no luulisi sen jo kuitenkin kahdessa kuukaudessa saavan kuntoon, vaan ei. Hain sen pois sieltä tämän viikon maanantaina, ja ajattelin että itse sitä sitten tutkiskelen. No tänään purin tuon atomeiksi ja aloin katsomaan tyyppikoodia rungosta, Lucaksen valmistama ja litania numeroita, mutta sitten otti silmään seuraava rivi: M50G 12V :shock:
Joko tämä startti on mennyt sekaisin jonkon toisen startin kanssa siellä autosähköliikkeessä, tai sitten tuo on ollutkin aina minulla 12Volttinen 24Voltin järjestelmässä, minusta tuo kyllä kovasti näyttää samalta startilta jonka sinne liikkeeseen olen vienyt, muunmuassa solenoidin pään ruuvit ovat samalla lailla "vinossa".

Eli voikos tuollainen 12V toimia 24V järjestelmässä, eikös kierroksia pitäisi olla tuplat?

STARTTI LÖYTYNYT.


Viimeksi muokannut Kontio, Pe Tammi 08, 2010 9:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 01, 2010 7:25 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2913
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kyllähän se 12V startti pyörii 24V jännitteellä, ja vinhasti pyöriikin. :wink: Mutta mikään varma ratkaisu se ei tietenkään ole.

Meillä oli 50-luvun valmet nestekaasu-trukissa 6V järjestelmä. Moottori taisi olla continental. Akku alkoi hiipua, ja siihen hätään ei kuusi volttista löytynyt. Isä ukko vaihtoi tilalle 12V akun, ja laturin. Ja valojen polttimot, kun ne sanoivat sopimuksensa irti. :mrgreen: Startti jäi alkuperäiseksi, ja se pyöritti koneen terhakkaasti käymään useamman vuoden. Aina siihen saakka, kun trukki myytiin pois.

Onhan tuohon sinun karhuusi voinut joku vaihtaa startin joskus. Kyllä 24V järjestelmässä yleensä on 24V startti. Jotain koneita on tehty, missä on 12V laturi, ja 24V startti. Siinä oli sähköt vedetty jotenkin niin, että järjestelmä on normaalisti 12V, mutta startille tulee 24V. Sitä en tiedä miksi.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 01, 2010 8:17 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 652
Paikkakunta: Pietarsaari
Tutkittuani asiaa, havaitsin että tuo startti käy David Brownin ja valmetin traktorimoottoreihin :lol:

Eiköhän tuohon nyt laiteta oikea 24V startti....

Muuten, ainakin Toyota LandCruiser HJ:ssa on tuo 24Volttinen startti ja 12V järjestelmä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 01, 2010 8:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 1:14 pm
Viestit: 282
Kuorma-autopuolella ainakin Mersun 1619 (-82) on samanlainen "kaksijännitteinen", eli starttaa 24 voltilla ja muuten sähköt 12 V. Akkukotelon takana (kulkusuuntaan nähden) on pari järeää kontaktorityyppistä relettä, joilla tuo kytkennän muutos käynnistyshetkellä tehdään. Belsebuubin perssilmästä kotoisin moiset kikkailut :evil: . Ainoa etu systeemissä on, että poppikoneen asennuksessa ei tarvitse jännitteenalentajaa. Kaikki muut em. järjestelmän aiheuttamat ominaisuudet ovatkin sitten negatiivisia. Ajatelkaa nyt, kuudentoista tonnin kuorma-autossa on 12 voltin sähköjärjestelmä :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 01, 2010 8:50 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 6:57 pm
Viestit: 161
Paikkakunta: Akaa
Kontio kirjoitti:
Tutkittuani asiaa, havaitsin että tuo startti käy David Brownin ja valmetin traktorimoottoreihin :lol:

Eiköhän tuohon nyt laiteta oikea 24V startti....

Muuten, ainakin Toyota LandCruiser HJ:ssa on tuo 24Volttinen startti ja 12V järjestelmä.


Kyllä toyotassa on kaikki sähköt 24V eikä vaan startti.
Mersun 508:ssa on just startti 24V ja sähköt 12V ja startatessa rele kytkee muut sähköt pois.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 01, 2010 8:59 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2913
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Rivikuutonen kirjoitti:
Kuorma-autopuolella ainakin Mersun 1619 (-82) on samanlainen "kaksijännitteinen", eli starttaa 24 voltilla ja muuten sähköt 12 V. Akkukotelon takana (kulkusuuntaan nähden) on pari järeää kontaktorityyppistä relettä, joilla tuo kytkennän muutos käynnistyshetkellä tehdään. Belsebuubin perssilmästä kotoisin moiset kikkailut :evil: . Ainoa etu systeemissä on, että poppikoneen asennuksessa ei tarvitse jännitteenalentajaa. Kaikki muut em. järjestelmän aiheuttamat ominaisuudet ovatkin sitten negatiivisia. Ajatelkaa nyt, kuudentoista tonnin kuorma-autossa on 12 voltin sähköjärjestelmä :lol:


Veljelläni on MB 1619, vuosimallia 1981. Siinä on kokonainen 24V järjestelmä, ilman alentajia. Vuosia sitten asensin siihen radion, ja silloin laitoin alentimen yläkonsoliin. Eipä tuossa autossa tosin radiota kuule... :wink:

Edit: Auton ohjekirja on sattumoisin mulla kotona, ja sen mukaan noita on tosiaan tehty molemmilla järjestelmillä.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 01, 2010 9:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 28, 2009 1:25 am
Viestit: 1
Rivikuutonen kirjoitti:
Kuorma-autopuolella ainakin Mersun 1619 (-82) on samanlainen "kaksijännitteinen", eli starttaa 24 voltilla ja muuten sähköt 12 V. Akkukotelon takana (kulkusuuntaan nähden) on pari järeää kontaktorityyppistä relettä, joilla tuo kytkennän muutos käynnistyshetkellä tehdään. Belsebuubin perssilmästä kotoisin moiset kikkailut :evil: . Ainoa etu systeemissä on, että poppikoneen asennuksessa ei tarvitse jännitteenalentajaa. Kaikki muut em. järjestelmän aiheuttamat ominaisuudet ovatkin sitten negatiivisia. Ajatelkaa nyt, kuudentoista tonnin kuorma-autossa on 12 voltin sähköjärjestelmä :lol:

Sitä en keksi että mitä järkeä on 12v systeemissä edes pikkuautossa kun virrat kasvavat helposti niin suureksi. Siksihän se startti on 24v jotta virta olisi puolet verrattuna 12v systeemiin. Pärjätään ohuemmilla kaapeleilla ja suhteessa pienemmillä jännitehäviöillä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 02, 2010 10:45 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 7:00 am
Viestit: 306
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Kontio kirjoitti:
Tutkittuani asiaa, havaitsin että tuo startti käy David Brownin ja valmetin traktorimoottoreihin :lol:

Eiköhän tuohon nyt laiteta oikea 24V startti....

Muuten, ainakin Toyota LandCruiser HJ:ssa on tuo 24Volttinen startti ja 12V järjestelmä.

Muuten Toyota Land Gruiser HJ ja BJ on 24V Järjestelmäinen,ainakin ne jotka mulla ollu 20vuoren aikana. Ehkä FJ 12V mutta niisä myös startti 12 V !!


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 02, 2010 1:26 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:43 pm
Viestit: 431
toyota hj ,bj on 24 volttinen mutta hdj80 on muuten 12 mutta startti on 24v.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 02, 2010 1:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Kontio kirjoitti:
Olisi tarvetta saada Karhu-Sisuun käytetty starttimoottori, kunnossa oleva tietenkin.

Nyt tuossa joka on ollut paikoillaan on jotain hämminkiä. Vein sen paikalliseen autosähköliikkeeseen huoltoon noin pari kuukautta sitten sanomalla ettei sillä ole kiirettä, no luulisi sen jo kuitenkin kahdessa kuukaudessa saavan kuntoon, vaan ei. Hain sen pois sieltä tämän viikon maanantaina, ja ajattelin että itse sitä sitten tutkiskelen. No tänään purin tuon atomeiksi ja aloin katsomaan tyyppikoodia rungosta, Lucaksen valmistama ja litania numeroita, mutta sitten otti silmään seuraava rivi: M50G 12V :shock:
Joko tämä startti on mennyt sekaisin jonkon toisen startin kanssa siellä autosähköliikkeessä, tai sitten tuo on ollutkin aina minulla 12Volttinen 24Voltin järjestelmässä, minusta tuo kyllä kovasti näyttää samalta startilta jonka sinne liikkeeseen olen vienyt, muunmuassa solenoidin pään ruuvit ovat samalla lailla "vinossa".

Eli voikos tuollainen 12V toimia 24V järjestelmässä, eikös kierroksia pitäisi olla tuplat?

No. Mutta nyt etsitään käytettyä hyvä kuntoista (ja halpaa) 24V starttia tuohon Karhuun ja 611Valmetin moottoriin

Puh:050-5396452 / Ville








Kyllä Sisussasi kuuluu olla 24 v starttimoottori. Lucas 3 M 127 24 V Tuommoinen litania siittä oikeasta startista pitäisi löytyä .


Arvot ilman kuormaa.
Pyörintänopeus 6500......9000r/min.
Virta 75 A
Jännite 24V


Kuormitettuna.
Pyörintänopeus 1000r/min.
Virta 690A
Jännite 16V
Vääntömomentti 35,9 Nm (3,7 kpm)

Lukittuna
Pyörintänopeus 0
Virta 960 A
Jännite 10 V
Vääntömomentti 65 Nm (6,6 kpm).

Jännitteen alentajan minun mielstäni vaatisi jos 24 v syötetään 12 v järjestelmään ja tuosta Karhu-Sisun kytkentäkaavioista en sellaista löytänyt ,eli nyt näyttää siltä että joku David tai Valmet Traktori on ilman startti moottoria jossain . :D 24 V jos syötetään sellaiseen starttimoottoriin joka on tosiaan 24 V ja on kiinni autossa/työkeneessa jossa muuten on 12 V virtajärjestelmä niin niissä on yleensä se jännitteen alentaja tai yleensä niitä ehkä useampikin .


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 02, 2010 2:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Rivikuutonen kirjoitti:
Kuorma-autopuolella ainakin Mersun 1619 (-82) on samanlainen "kaksijännitteinen", eli starttaa 24 voltilla ja muuten sähköt 12 V. Akkukotelon takana (kulkusuuntaan nähden) on pari järeää kontaktorityyppistä relettä, joilla tuo kytkennän muutos käynnistyshetkellä tehdään. Belsebuubin perssilmästä kotoisin moiset kikkailut :evil: . Ainoa etu systeemissä on, että poppikoneen asennuksessa ei tarvitse jännitteenalentajaa. Kaikki muut em. järjestelmän aiheuttamat ominaisuudet ovatkin sitten negatiivisia. Ajatelkaa nyt, kuudentoista tonnin kuorma-autossa on 12 voltin sähköjärjestelmä :lol:



Periaatteesa tuommoinen 16 tonnin kuorma-auto joka nyt ei ihan ole vielä perävaunun vetoon ajateltu ,niin siinä kyllä riittää tuo 12 v valoille /lämmityslaitteelle koska ei siinä ole vielä juurikaan enempää sähköllä toimivia laitteita kun on tavallisessa henkilöautossakaan ,mutta tuon käynnistyksen vuoksi vaatii 24 V koska onhan moottori tuommoisessa 1619 Mersussa jo sitä koko luokkaa että että 12V ei jaksais pyörittää ei ainakaan talvella.,mutta kerrassaan hassu systeemi tuo mainitsemasi koska samalla vaivalla olisi siihen uutena asennettu 24V sähköjärjestelmä koska kumminkin on jouduttu asentamaan 2x12 V akkua autoon.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 02, 2010 11:00 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 652
Paikkakunta: Pietarsaari
proto kirjoitti:
toyota hj ,bj on 24 volttinen mutta hdj80 on muuten 12 mutta startti on 24v.

No eihän tuosta minun maininnasta jäänyt kuin kirjaimet Z tai D välistä. Kun nyt puhutaan HZJ tai HDJ:stä :lol:

Itse asiassa en nyt muistanut vain oikein. Noita HJ ja HZJ on ollut/on 25 vuoden aikana isännällä useampiakin..

Mutta asiaan eikö kellään pyöri nurkissa Valmettiin Lucaksen starttia?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 03, 2010 10:43 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Syys 06, 2008 11:11 am
Viestit: 89
Paikkakunta: Muurame
Soitappa Tarvikehaussiin Jyväskylässä,sieltä tulee yleensä ostettua startit ja laturit,hyllystä löytyi mm Jyryn kunnostettu startti sopuhinnalla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 08, 2010 9:46 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 652
Paikkakunta: Pietarsaari
Startti löytyi nyt läheltä, eli RM-Trucks:ilta. :D
Joten enään ei ole tarvetta muille starteille.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 28, 2018 5:05 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 13, 2014 5:45 pm
Viestit: 35
Selvisihän se syy, miksei aina lähe käymään muuta kun avain "naputtelemalla" ja miksi moottorin käydessä kuuluu hassua kilkatusta...

Leylandin startteja kontiosta olis nurkissa, mutta ne tei taida käydä valmetin kylkeen? Pitää huvikseen kokeilla, saisko noilla SISUskaluilla leivottua traktorin startista käypäsen.

Ja jos jollakin on nurkissa lojumassa ylimääräistä Karhun starttia, niin voipi tyrkyttää vaikka viipo1@gmail.com


Liitteet:
577 (Custom).jpg
577 (Custom).jpg [ 289.83 KiB | Katsottu 479 kertaa ]
Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)