Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Su Elo 20, 2017 7:28 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ti Kesä 27, 2017 1:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 5:18 pm
Viestit: 22
Moro,

tuossa "ämmällä" ajeltuani pääsin tilanteeseen jossa paineet katosivat jarruttaessa ja sen jälkeen niitä ei tullut takaisin.

Koitin seurailla rungon välissä seikkailevia putkia ja pääsin tähän tulokseen pohdinnoissani ilman kulkemisesta

kompressori --> pakkassuojapumppu -->>märkäsäiliö -->>4-tie venttiili

4-tieventtiililtä

1-piiri:
kahden säiliön läpi rungon takaosassa olevaan alb/releventtiiliin (?) josta paluu jotain kautta 4-tieventtiiliin joka avaa piirin 2 paineen nousun

2 piiri:
lisää säiliöitä ja apulaitteet josta paluu 1 piiriin jos siellä tarvitaan lisää painetta eikä sitä kerkeä kompressorilta tulla tarpeeksi?

havaittu ongelma:
suhinaa rungon takapäässä jossain tuon releventtiilin tietämillä, kumpikaan ennen sitä oleva säiliö ei vuoda mutta ei myöskään kestä paine kuin sekuntteja..

releventtiili ilmeisesti vuotaa josta seuraa että myöskään kakkospiirin paine ei ala nousta..

Olisikos jollain paineilmakaaviota M-sarjaan, myöskin siihen liittyvät sähkökuvat (jarruvalot, yms, telinnostajan pumpun ohjaus) kiinnostavat.

Lisäksi tuon releventtiilin toiminta/tarkoitus?



Epätietoinen pneumatiikan opiskelija..


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Kesä 27, 2017 2:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am
Viestit: 82
Ei ole kaaviota mutta releventtiilin voin selostaa. Käytetään yleensä takapään jarruihin.
Releventtiili saa lyhyen matkan päästä,ilmasäiliöltä paksua putkea pitkin ilmaa. Samoin se tarvittaessa luovuttaa paksuja putkia pitkin ilman nopeasti lähellä sijaitseviin jarrukelloihin. Venttiilin ohjaus tulee nopeasti ohutta ilmaputkea pitkin edestä taakse releventtiilille. Tämän tarkoitus on siis lyhentää takapään jarruviivettä vrt. etuakseleihin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 28, 2017 7:37 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 5:18 pm
Viestit: 22
ookoo, eli tehostus/nopeuteus on ajatuksena..

voikos olla tosiaan niin että tuo on tavallaan 1-piirin välissä aiheuttaen myös mahdollisen painehävikin koko systeemiin?
eli meneekö tuon venttiilin läpi toiselle puolen normaali käyttöpaine ja kiertää sieltä takaisin toisenpuolen säiliöille/4-tie venttiilille kertoen että 1-piirissä on sopivasti painetta?


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 29, 2017 8:34 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am
Viestit: 82
Ei sen paineen tarvitse mitenkään venttiilin läpi kulkea. 4-piiri kun täyttää sen takapään jarrujen säiliön tiettyyn lukemaan,alkaa se täyttämään seuraavaa. Jos ja kun releventtiili vuotaa,etusijalla oleva säiliö (vetävän+telinjarrujenilma) ei pääse tavoitelukemaan ja silloin se 4-piiri ei ala antamaan ilmaa seuraavalle ilmasäiliölle. Eli 4-piirille tulee ilmankuivurilta paine,silloin se laskee ensin 1.piirin tavoitearvoon ja kun se täyttyy,alkaa toisen piirin täyttö jne. Sitten kun jossain piirissä on liian suuri ilmankulutus,eikä arvo täyty,jää kaikki seuraavat piirit täyttymättä kun se kaikki ilma menee edelliseen piiriin. Pura ja putsaa se releventtiili niin saattaa alkaa pitämään,eikä se mikään kovin kallis ole uutenakaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Heinä 03, 2017 1:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 5:18 pm
Viestit: 22
Eilen konttailin tuolla alla ja löysin vuotavan jarruputken (eli sieltä 1-piiristä sen releventtiilin jälkeen) telin toisenpuolen jarrukelloon menevä putki oli tullut tunneiltaan täyteen..
Sen tulppaamisen jälkeen alkoi paineetkin nousta kuten pitää, nyt ainoa "pihisevä" kohta on duo-matic liittimeltä mutta se on sen verran vähäistä että paineet nousi kuten pitääkin..

Tämä vaan selventi tuota toimintaa itselle..

Eli nähtävästi toiminta on niin että kun painetta on vähän/ei ollenkaan ja käsijarruvipu on päällä asennossa menee myös telin jarrukelloille paine(?) melko suoraan 4-tieventtiililtä (2:n säiliön takana..)
ja siellä sitten on ensin alb-venttiili ja sitten rele-venttiili ja 2 jakotukkia (vetävän akselin ja teliakselin jakotukki)

Noita telille meneviä putkia ei nähnyt muutoinkun altapäin..

Nyt ei sitten puutu kuin jarruvalot (ja nuo telin jarruputkien vaihdot)


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Heinä 10, 2017 4:38 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 7:58 pm
Viestit: 356
Paikkakunta: Pukkilan Kantele
Tuolta https://sutii.kuvat.fi/kuvat/Raskaskalu ... Sisu+Data/

_________________
Koneet ja vauhti viihdyttää
www.konttikauppa.fi


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Heinä 13, 2017 5:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 5:18 pm
Viestit: 22
Noniin, nyt siellä on ne jarruvalotkin.. vaan ei minulla vieläkään oo mitään hajua missä se painekatkasin on..

sulakerasiaa roplaamalla se eheytyi..

kiitos Marko ohjekirjan sivuista, noista lienee apua jatkossa..


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)