Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Maalis 21, 2019 2:45 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Tammi 04, 2019 11:59 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 93
Olen korjaamassa puoliperälavettia jossa alunperin ollut ilmajousitus. Se olisi mahdollista muuttaa myös hydraulijousitteiseksi. Mitä näkökulmia puolesta ja vastaan tulee mieleen? Tuntuisi että hydraulilla ainakin saisi kallistelua vähemmäksi vai onko käytännössä mitään vaikutusta? Telissä ei alunperin ole kallistuksenvakaajia. Riippumatta ratkaisusta pitänee kytkennät tehdä niin että oikea ja vasen puoli ovat oma piirinsä eikä ns. vapaasti kelluva?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 06, 2019 4:57 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 07, 2017 5:24 pm
Viestit: 4
En ole tavannut muualla raskaalla puolella hydraulijousituksia, kuin yliraskaiden kuljetusten hitaasti liikkuvissa kuljetusalustoissa ja perävaunuissa (kuten Kamag, Goldhofer jne) ja IAA-näyttelyssä joku vuosi sitten olleen hollantilaistoteutuksen. Yliraskaiden kuljetusten ratkaisut eivät pysty nopeisiin joustoliikkeisiin ja ovat muutenkin massivisia. En valitettavasti löydä hollantilaistoteutuksen aineistoa, mutta toteutus oli kauttaaltaan erikoiskomponentein ja tietokoneohjattu puoliaktiiviseksi. Tuskin sitä on onnistuttu kenellekään myymään. Jos on niin sotilasajoneuvoihin. Joissakin sellaisissa hydraulijousituksia on.
Melkeinpä hylkäisin hydraulijousitukset vaikeasti toteutettavina erikoisjuttuina.
Vaikeudet kasvavat kun mittakaava (kuorma) on aivan toinen kuin Citroeneissa, Mineissä ja vastaavissa.

Minkälainen nykyinen ilmajousitusteli oikein on? Voisiko jousituspalkeita saada leveämmälle (kallistusjäykkyys on verrannollinen niiden keskiövälien toiseen potenssiin)? Voisiko kallistusvakaimilla vähentää kallistelua?
Puoliskojen paineputkistoja ei tietenkään yhdistetä, vaan puoliskoilla on omat tasoventtilinsä ja jotain suojajärjestelyjäkin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 06, 2019 5:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 07, 2017 5:24 pm
Viestit: 4
Hydraulisista jousituksista vielä se, että ne ovat hydropneumaattisia. Pelkkä hydrauliikka on melko kokoonpuristumatonta, joten jossain on se joustava kaasukin.
Paljon tietoa löytyy netistä vaikka haulla hydro-pneumatic suspension.
IAA:ssa esiintyi VSE : http://www.foma.se/wp-content/uploads/2 ... G_2009.pdf
Se kuuluu nykyään Weber-hydraulikiin: https://www.v-s-e.com/suspension-systems
Jos on teoriakaipuuta, voi ensiksi lukea vaikka tämän DI-työn, joka koskettelee Paris-Dakar -rallin maastokilpurin jousitusta: http://www.mate.tue.nl/mate/pdfs/11189.pdf .


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2019 2:59 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 525
Ginafin kuorma-autoissa on ollut kaasunestejousitus yli 30 vuoden ajan jo, ihan tavallisessa maansiirtoajossakin käyttävät.
https://ginaf-trucks.com/systemen/hpvs/
Google Translatella saa enemmän tolkkua jos ei puukenkäkieli taivu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Tammi 09, 2019 6:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 168
Paremmuudesta en tiedä,mutta ammattimiehet sanoivat,että "ajokorkeuden" kätevä säätö on poikaa.
(hieman voi passailla vetoauton pöydän korkeuden mukaan ja tarvittaessa pudottaa ihan "rähmälleen"
ylikorkeitten kanssa)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)