Lavan laidat
Valvoja: sisua
Lavan laidat
Siinä huono kuva oman autoni lavan laidoista. Oikea kylki on saanut kipeätä "sodan melskeissä" . Tarkoitus olisi uusia laidat joskus. Olen hankkinut laitoihin U-profiilia, 25x25x2 mm, ja vaneerilevyä, 12 mm.
Samalla kun uusin laidat, niin tapahtuu pientä entisöintiä. Peruskorjauksen yhteydessä on tässä autossa vaihdettu osa alkuperäisistä lattarauta-ja-lenkki mallisista laitalukoista uudempiin kielekelukkoihin. Näin on varmaan tehty kaikissa peruskorjatuissa autoissa? Eli kun uusin laitoja, niin laitan "hi-tech" kielekelukkojen tilalle alkuperäisen malliset lukot. Keskellä, tankin korkin vieressä on orkkikset, edessä ja takana uudet.
Alkup lukko on helppo tehdä, tarvitsee kahta eri lattarautaa. 5x25x210mm, ja 8x30x45mm. Lisäksi "0" mallinen silmukka, mitat 73x45mm, ainesvahvuus 8mm.
Varsinainen juttu miksi kirjoitan kaiken tämän, on se että onko kenelläkään hyvää kuvaa takalaidan lukituksesta? Saisi siitä mallia.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Hienoa, kiiitoos! Sitten joskus kun ehdin alkamaan laita-projektia, niin on valmiit kuvat mistä kopsata.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
vuosimalli on -81 (lakimuuksen takia sitä ei nyt saa museorekisteriin ennenkuin 2011)
Tähän ei ole tehty armeijan peruskunnostuta.
Jarrut on yksipiiriset, joissakin niitä on ilmeisesti vaihdettu kaksipiirisiksi.
Moottori on jossakin vaiheessa vaihdettu kunnostettuun. Moottori on autoa vanhempi ja siinä on ollut alunperin turbo (kiitoksia selvitykseen osallistuneille).
jakolaatikko ja etukardaani on kolhittu aikoinaan tosi pahasti.
Itse maalailin sitä viimekesänä ja uusin lavan pohjan. Samalla uusin pari ruosteessa olevaa lavan rakenneputkea ja työkalulaatikon. Pikkuvikoja vielä löytyy (käsikaasu ei toimi, sammutin puuttuu, takaperä vuotaa, kaasupoljin puuttuu, maalaus epätäydellinen, jne..)
Tähän ei ole tehty armeijan peruskunnostuta.
Jarrut on yksipiiriset, joissakin niitä on ilmeisesti vaihdettu kaksipiirisiksi.
Moottori on jossakin vaiheessa vaihdettu kunnostettuun. Moottori on autoa vanhempi ja siinä on ollut alunperin turbo (kiitoksia selvitykseen osallistuneille).
jakolaatikko ja etukardaani on kolhittu aikoinaan tosi pahasti.
Itse maalailin sitä viimekesänä ja uusin lavan pohjan. Samalla uusin pari ruosteessa olevaa lavan rakenneputkea ja työkalulaatikon. Pikkuvikoja vielä löytyy (käsikaasu ei toimi, sammutin puuttuu, takaperä vuotaa, kaasupoljin puuttuu, maalaus epätäydellinen, jne..)
ilmanpuhdistin on lavan yläreunassa vänkärin pään takana.
ja --ups. kaasupoljin on yläreunasta poikki (ei puutu).
auto on ollut nyt semmoiset 2,5 vuotta liikenteessä citymaasturina. kilometerejä on tullut vajaa 2000. Olen sitä samalla hiljalleen kunnostanut.
paikallinen museokatsastusmies totesi maalinpinnan olevan ainoa este a.o. katsastukseen. "Auton pitää olla uudenveroisessa kunnossa."
..siihen nyt vielä kuluu vähän aikaa.
Vikalista kuitenkin hiljalleen pienenee.
Ohjaamon sisäpuolella on tällä hetkellä pahimmat näkyvät viat.
-kuskin penkki piti lukita puupalikalla lattiaan.
-vänkärin penkki on poikki ja väärän värinen
-ratti, kopin sisäpinnat ja aurinkolippa on raaputeltu täyteen tj-kuitteja
-kierroslukumittari hiljeni syksyllä. Syöttöpumpussa vaijerille voimaa välittävä tinksi näkyi pyöristyneen.
-Laatikoissa on pahimmat näkymättömät viat, mutta kyllä niillä vielä ajaa.
-Seuraavaan katsastukseen pitää uusia toinen takarengas.
-jne...
Jos sopivasti löytyy, niin perään voisi hankkia kenttäkenttiön ja päälle maastoverkot.
ja --ups. kaasupoljin on yläreunasta poikki (ei puutu).
auto on ollut nyt semmoiset 2,5 vuotta liikenteessä citymaasturina. kilometerejä on tullut vajaa 2000. Olen sitä samalla hiljalleen kunnostanut.
paikallinen museokatsastusmies totesi maalinpinnan olevan ainoa este a.o. katsastukseen. "Auton pitää olla uudenveroisessa kunnossa."
..siihen nyt vielä kuluu vähän aikaa.
Vikalista kuitenkin hiljalleen pienenee.
Ohjaamon sisäpuolella on tällä hetkellä pahimmat näkyvät viat.
-kuskin penkki piti lukita puupalikalla lattiaan.
-vänkärin penkki on poikki ja väärän värinen
-ratti, kopin sisäpinnat ja aurinkolippa on raaputeltu täyteen tj-kuitteja
-kierroslukumittari hiljeni syksyllä. Syöttöpumpussa vaijerille voimaa välittävä tinksi näkyi pyöristyneen.
-Laatikoissa on pahimmat näkymättömät viat, mutta kyllä niillä vielä ajaa.
-Seuraavaan katsastukseen pitää uusia toinen takarengas.
-jne...
Jos sopivasti löytyy, niin perään voisi hankkia kenttäkenttiön ja päälle maastoverkot.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
purin, puhdistin, maalasin ja kokosin nuo laidat viimekesänä.
takaisin laittaessa huomasin, ettei niitä tahdo saada millään paikoilleen.
saranat piti löysätä irti ja sovittaa laidat yksitellen. sivulaidat ovat periaattessa samanlaisia, mutta ne ovat moneen kertaan vääntyneet, etteivät ne enään ole vaihtokelpoisia. Takalaidan saranat ja lukot ovat erilaiset.
Laitoja on muutamaa eri sorttia.
-3400 ja 3700 on eripituiset lavat.
-kunnostetuissa on lavojen lukot vaihdettu uudenmalliin ja saranoissa ei narukoukkuja.
takaisin laittaessa huomasin, ettei niitä tahdo saada millään paikoilleen.
saranat piti löysätä irti ja sovittaa laidat yksitellen. sivulaidat ovat periaattessa samanlaisia, mutta ne ovat moneen kertaan vääntyneet, etteivät ne enään ole vaihtokelpoisia. Takalaidan saranat ja lukot ovat erilaiset.
Laitoja on muutamaa eri sorttia.
-3400 ja 3700 on eripituiset lavat.
-kunnostetuissa on lavojen lukot vaihdettu uudenmalliin ja saranoissa ei narukoukkuja.
Otin muutaman kuvan ilmanpuhdistimesta, nyt kun pikkuhiljaa alkaa päivällä näkemään.
http://www.sisua.net/gallery/v/AT7/tekn ... 1.jpg.html
http://www.sisua.net/gallery/v/AT7/tekn ... 1.jpg.html