Tämmöisestä määräyksestä minäkin olen kuullut. Perustelu liittyin tien poikkipinnan kaarevuuteen (sadeveden valuminen) ja siihen, että kulutuspinnan karkeus saadaan mahdollisimman tehokkaasti käyttöön.MORSKU kirjoitti:No joo näkyy olevan monen moista "käytäntöä" mutta NÄIN se oikeasti menee
Sisinmäiseksi parempi ja ulommaksi huonompi näin sanoo tieliikennelakikin ja jos laittaa ulommaksi paremman ja selvästikkin korkeamman niin pahimmassa tapauksessa saattaa pinnapultit katketa ja käy laakerin päälle ja suurin pintapaine on aina sisimmällä renkaalla
Minä ainakin olen laittanut jo 23-vuotta paremman sisimmäiseksi ja huonomman ulommaiseksi ja koskaan en ole tienpäälle jäänyt
Paripyörät.
Valvoja: sisua
Re: Paripyörät.
Re: Paripyörät.
No niin kävin hieman korjaamassa omaa edellistä vastausta. Olipa jäänyt puutteelliseksi ja niinkuin MORSKU oli huomannut pitää todellakin se laiton sliksi laittaa aina ulommaksi. Itse juttua kirjoittaessa ajatuksissa on pyörinyt liki samanveroiset renkaat joilla korkeuseroa on ollut vain joitain millejä Totta sekin, että laitettaessa hyväpintainen korkea rengas sisemmäksi on pito pehmeässä huomattavasti parempi kuin ohjeiden mukaan laitetulla
Jokaisen vähän vanhemman sisun ohjekirjassa on myös neuvottu laittamaan korkeampi rengas uloimmaksi. Tätä on perusteltu tienpinnan kaarevuudella. Tosin nykyiset tiet alkavat olla jo aivan toisenlaisia eli toi ohje ei sitten ehkä niin yleispätevä enää olekkaan
Jokaisen vähän vanhemman sisun ohjekirjassa on myös neuvottu laittamaan korkeampi rengas uloimmaksi. Tätä on perusteltu tienpinnan kaarevuudella. Tosin nykyiset tiet alkavat olla jo aivan toisenlaisia eli toi ohje ei sitten ehkä niin yleispätevä enää olekkaan
Re: Paripyörät.
Muistakaa sekin kun laitatte sekarengastusta että parien tulis olla mahd.saman korkuiset. Ex duunipaikassa kun laiteltiin renkaita auton tai kärryn alle käytetty pari niin vanha isäntä tarkisti aina vatupassilla renkaat että kelpaako ne toistensa pareiksi.
Re: Paripyörät.
Samaa mieltä Eemelin kanssa eli yhtäkorkeat ovat ihannepari paripyörissä
Sitten vähän asian vierestä. Tuli aikoinaan luettua artikkeli renkaiden pinnan sorvaamisesta pyöreäksi eli pystyheitottomaksi. Tämä temppu tulisi tehdä jo renkaiden ollessa uusia vaikka hurjalta tuntuisikin usean millin poistaminen jostain kohtaa uudesta pinnasta Artikkelin mukaan sorvaus lisää kymmeniä prosentteja käyttöikää ja parhaimmillaan tuplaa renkaan käyttöiän Eli onko kellään kokemusta asiasta käytännössä
Sitten vähän asian vierestä. Tuli aikoinaan luettua artikkeli renkaiden pinnan sorvaamisesta pyöreäksi eli pystyheitottomaksi. Tämä temppu tulisi tehdä jo renkaiden ollessa uusia vaikka hurjalta tuntuisikin usean millin poistaminen jostain kohtaa uudesta pinnasta Artikkelin mukaan sorvaus lisää kymmeniä prosentteja käyttöikää ja parhaimmillaan tuplaa renkaan käyttöiän Eli onko kellään kokemusta asiasta käytännössä
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Paripyörät.
Katsastusmies kehui joskus ehkä 5 vuotta sitten, että on kumottu toi sääntö että pitää olla sitä pintaa nimenomaan sisemmässä renkaassa. Nykyään kuulemma riittää että jommassa kummassa on, eikä toisessakaan vielä kankaat saa näkyä
Käytännön elämässä parempi sisälle, on se niin paljon v.mäisempi vaihtaa tienpäällä
Käytännön elämässä parempi sisälle, on se niin paljon v.mäisempi vaihtaa tienpäällä
Re: Paripyörät.
Lain mukaan ei enää ole merkitystä kumpi on ulompana kunhan vain huonommassa ei ole kudokset näkyvissä. Minä laittaisin huonommat sisemmiksi koska tien pinta on aina kupera ja molemmat pyörät ottavat silloin kuormaa yhtäpaljon. Vaihdon helppous on suhteellista kun kumpi hyvänsä voi puhjeta ajossa.