Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Elo 20, 2018 6:12 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: ohjauskulmat auraus/haritus
ViestiLähetetty: La Touko 01, 2010 4:57 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
sisu sm trippelillä, ravistaa ja hakee helvetisti.
mittasin haritukseksi etuakselilla 6 milliä, arvon pitäisi olla 0-1 mm aurausta.
mistä säädetään ja miten?

vaan taitaa olla paras viedä korjaamolle... kaikki kun vaikuttaa kaikkeen :P

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Touko 01, 2010 5:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 7:43 pm
Viestit: 5
Auraus säädetään raidetankoa pyörittämällä, jos trippeli hakkaa niin todennäköisesti jousen puslat on väljät ja iskarit loppu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Touko 01, 2010 7:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Myös renkaat on trippeli akselilla oltava etuakselin tasoa sillä onhan kysessä ohjaava akseli kuitenkin ,mitään traagistahan ei periaatteessa tapahdu vaikka rengas räjähtäisikin ajossa mutta on ohjaukseen vaikuttava akseli . Itse aina olen tasapainottanut myös trppelin renkaat ja koittanut välttää myös pinnotettuja renkaita . Joskus laitoin pinnatun renkaan joka oli ollut autossa vetävällä akselilla ja sitä pysty heittoa sitten riitti siinä määrin että ajamisesta ei tullut mitään kun vauhti nousi yli 60 km/h.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 04, 2010 5:02 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
saatanpa ottaa tänä aamuna työn alle ton aurauksen säädön...

trippelillä on ns "uudet" tasaisesti kuluneet renkaat, niissä ei pitäisi olla ongelmaa...

trippeli ei hakkaa pysty suunnassa, vaan, miten sen ilmaisis, sivuttain eli niinku ohjaus ravistais. peilistä näkee hyvin sen vispauksen kun se alkaa.
toi haritus varmaa vaikuttaa asiaan aika paljon, kun rattia on käännettävä urien ja tien kallistuksen mukaan ilman kuormaakin, onhan se selvä et jos etupyörät näyttää oikealle ja trippeli vasemmalle, nin ei ihme että ravistaa...

viime syksynä ennen katsastus remppaa, se vatkas just siin 60---> ihan helv....ti, mutta sen jälkeen ei ollu mitn onkelmia, ei tietty paljo tullu sen jälkeen ajettuakaan...

ohjausgeometrian ei pitäisi muuttua mihinkään kuormalla tai ilman, koska etupään ilmajousitus pitää korkeuden vakiona, vaan eihän sen pitäis muuttua rautajousillakaan...

hitto kun ei oo uuteen sisuun varaa, tai siis viimeisimpiin, joka päivä saa olla jtn tekemässä tolle :cry:

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 04, 2010 9:33 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Vanhassa vara parempi :wink: Sen kun kerran laittaa kuntoon, vaikka paikan kerrallaan, niin kestää ja on varmasti luotettavampi kuin uudemmat mihin on sotkettu sähköä mukaan entistä enemmän.
Näyttää pätevän kaikkiin työkoneisiin. Päivittäin työmailla kuskit/ omistajat kiroo uusia koneita joissa sähköt temppuilee ja pienetkin osat maksaa he.. hunajaa. Pouta säällä kaikki toimii. mutta kun tulee sade, sitten vika koodeja riitää..
Ajo ominaisuudet kun saa kuntoon, se vaikuttaa kummasti mielialaankin, hakevalla ja vikuroivalla ajokilla turhautuu ja väsyy nopeasti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 4:54 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
UN-Proto kirjoitti:
Vanhassa vara parempi :wink: Sen kun kerran laittaa kuntoon, vaikka paikan kerrallaan, niin kestää ja on varmasti luotettavampi kuin uudemmat mihin on sotkettu sähköä mukaan entistä enemmän.
Näyttää pätevän kaikkiin työkoneisiin. Päivittäin työmailla kuskit/ omistajat kiroo uusia koneita joissa sähköt temppuilee ja pienetkin osat maksaa he.. hunajaa. Pouta säällä kaikki toimii. mutta kun tulee sade, sitten vika koodeja riitää..
Ajo ominaisuudet kun saa kuntoon, se vaikuttaa kummasti mielialaankin, hakevalla ja vikuroivalla ajokilla turhautuu ja väsyy nopeasti.


olet kyllä ihan oikeassa, aina vaan tuppaa tuo rahan puute olemaan esteenä suurempiin remontteihin mut vähä kerrallaan...


auraus säädetty, olikin ihan helppo homma, mutta ei vaikuttanut mihinkään...
eilen paikoillaan ollessa vemputin rattia ohjauksen ääri asennossa ja kuulu selvä välys jostain, paikallistaminen vain kovin heikkoa yksistään, mutta olkatapit epäilyttää...
niiden heikkoon kuntoon/ välykseen varmasti vaikuttanut haritus, ja välitangon nivelen älytön väljyys (joka vaihdettu viime syksynä)

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Touko 09, 2010 4:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
ravistukselle ja vatkaukselle löytyi selvä syy, vas etupyörän olkatappi remontti viikon päästä maanantaina...

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Touko 10, 2010 4:02 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 393
jos olet pajalle menossa tarkistuta ihmeessä trippelin säätö siinä pitäisi olla haritusta 2-2,5mm ja kiristä olkatapit oikein kunnolla piukkaan itellä ollu sama ongelma ja tämä autto oli aurausta 2mm kun piti olla haritusta raidetanko saanu vissiin ´maakosketuksen´ :( toivottavasti saat ravistuksen poistettua!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 11, 2010 4:31 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
erolan kumin pojat sano, ja muutkin sisu miehet, että toi trippelin ravistelu on aika yleinen ongelma, ja joskus todella vaikea korjata... yhdessäkin E-sarjalaisessa olivat kokeilleet monia uusia renkaita ennenkuin löyty oikeanlaiset.
noi ohjaustangotki niin piirun pitkiä ja monta niveltä välissä, yks väljä nivel, niin se tekee ajamisesta niin maan makiaa :|

eiköhän tuo tuosta tule kuntoon, ja paras tullakin,se on meinaan sesonki päällänsä...

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 11, 2010 5:55 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 393
juu ohan se herkkä kapistus, kerran laiton normaalia korkiammat renkaat ´ku halvalla sai :lol: ´ni jarruttaessa ravisti aina. no renkaat taas vaihtoon ja ravistelu loppu siihen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Touko 27, 2010 9:14 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
no olkatappi on laitettu, aurauksen jouduin viel ite säätämään uusiks sisun ohjeiden mukaan, eli 0-1 mm aurausta.

mutta, jäähdyttimiä puhdistellessa selvisi miksi vieläkin ravistelee. varsi joka tulee ohjausvaihteelta ja yhdistyy tankoihin joista ohjausliikkeet välittyvät etuakselille & trippelille, on ohjausvaihteen päästä "löysällä"
mikään avain ei sinne väliin sovi että sais mutteria kireämmälle, ja on sen verran iso mutteri että eihän sellasta iteltä edes löydy. :shock:

on varmaankin jossain vaiheessa rempattava se ohjaus vaihde :?

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)