Mikä maali?

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Jyry1956
Viestit: 93
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Mikä maali?

Viesti Kirjoittaja Jyry1956 »

Jyryssäni on maalattu mustalla silkinkiiltoisella maalilla ohjaamon etuseinää jäykistävät kulmarauta rakenteet. Maalipinta on vielä "rypyssä" hienosti. Mittaritaulun pohjakin on ollut samalla maalilla maalattuna. Mikähän maali lienee kyseessä? Miten hankalaa maalattavaa?
T815
Viestit: 14
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mikä maali?

Viesti Kirjoittaja T815 »

Villi veikkaus...pulverimaalia. Maalailin -80 luvun puolivälissä Makeri-metsäkoneen hyttejä ja niiden osia. Sisätiloissa käytettiin kuvauksen tyyppistä pintaa. Jos on pulveria,niin kestää mekaanista rasitusta aika hyvin eli vaikeaa naarmuttaa.
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mikä maali?

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Pulverimaalausta siinä käytetään :idea: minun naapurissa on sellainen liike joka niitä tekee :wink:
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mikä maali?

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

MORSKU kirjoitti:Pulverimaalausta siinä käytetään :idea: minun naapurissa on sellainen liike joka niitä tekee :wink:
Hienoa, että joku muukin pähkäilee samoja asioita :lol: Pulverimaalausta en itse ole aikaisemmin ajatellutkaan, mutta kuinka yleistä toi oli esim. vuonna 56 ? Itse olen aina pitänyt tuota pikemminkin 70-luvun kuumana juttuna, jolloin jokainen itseään vähänkin kunnioittava maalari hommasi nuo vehkeet, no luulo ei ole tiedon väärtti.

Toisaaltaan hyvä jos tolla systeemillä tulee oikeanlainen pinta. Sitten pitäisi vielä kekata värinumero jotta oikea sävy tulisi aikaiseksi. Oma muistikuva, vaahtosamuttimen kokoisena ollessani, oli seuraava. Katsottaessa mittaritaulua hämärässä taikka esim. katuvalojen loisteessa oli väri musta. Sitten hyvässä valossa esim. auringonpaisteessa väri muuttui pikemminkin harmahtavaksi jossa oli havaittavissa hopean kimallusta.

Tota asiaa sitten kyseltiin nyt jo edesmenneeltä maalarimestarilta miten tuo pinta saadaan aikaiseksi. Maalia enkä sen numeroa en enää muista, mutta yksi lause on jäänyt mieleen. Maaliin sotketaan kaljaa sekaan ja sopiva määrä haetaan kokeilemalla :shock: :lol:
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Mikä maali?

Viesti Kirjoittaja sisua »

K-44SP kirjoitti:Tota asiaa sitten kyseltiin nyt jo edesmenneeltä maalarimestarilta miten tuo pinta saadaan aikaiseksi. Maalia enkä sen numeroa en enää muista, mutta yksi lause on jäänyt mieleen. Maaliin sotketaan kaljaa sekaan ja sopiva määrä haetaan kokeilemalla :shock: :lol:
Yleensä tietämäni maalarimestarit ovat nauttineet kaljaa ja muuta tärpättiä pääsääntöisesti sisäisesti :mrgreen:
Vastaa Viestiin