eturenkaiden tärinä ja väpätys?

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: eturenkaiden tärinä ja väpätys?

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Jappi kirjoitti:
trucker kirjoitti:en tiedä trippelin osalta että kui paljo sitä painetta siellä on...

tuossa ajattelin, että mitenkä tuo sisu käyttäytyis jos ottais edestä vakaajan kokonaan pois? :?:

vääntää runkoa "ristiriipunnassa" niin paljo, et käypi rungon kestävyyden päälle, vaikka onkin korkea C profiilinen, hitsaamaan joutuu taas kesän koitoksiin... :cry:

tässähän on tämä etuakselikin ilmajousituksella... :?

onko kellään kokemuksia?
Niin oliko tämä trippelitelistöllä vai kahdella etuakselilla? Se ohjausvivusto on aika heikko ulkoisia kolhuja vastaan joka tapauksessa ja jos ohjaavat akselit ei ole keskenään linjassa ja vähän klappia niin melkoinen täyskäsi on pahimmillaan....

Sanoisin jopa että neliakselisista useimmiten se kakkosakseli on niitä ajettavuusongelmia aiheuttanut kuin varsinainen etuakseli.
Itellä on juur tuo kahdella etuakselilla ja se on kuulemma aikas kovilla siinä . lähinnä tietty aktiivi ajossa olevista puhutaan jotta joka vuos ne kakkosen olkatapit vaatii huoltoo. Myöskin noita vapinoita ja tutinoita tulee herkemmin just noihin autoihin etenkin tyhjänä ajettaessa.
trucker
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: eturenkaiden tärinä ja väpätys?

Viesti Kirjoittaja trucker »

sisu on trippelillä.

joskus menee ihan hienosti, seuraavalla keikalla täysin päinvastaista.
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: eturenkaiden tärinä ja väpätys?

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Trippeli akseli on melko tarkka siittä että renkaat/vanteet on kunnolliset ite tasapoinotutan aina myös trippelin renkaat myös heikot iskarit tuntuvat ohjauspyörässä/ kuskin penkissä ,myös ilmapussipaineet jos heittää normaalista niin kyllä vatkaa sekä raidetangon/ohjausvarrenpäät oltava just jämtit .Katsatuksessahan nuo nivelten väljyydet yleensä tulee esiin ja jos niitä vaihtelee niin sama sääntö koskee myös trippelakselia kuin etuakselia että aina tarkistettava /säädettävä sen aurauskulmat myös ne jos on häikässä niin kyllä loirii ja vatkaa, sekä kuorman paino että sen sijainti lavalla ratkasee melko paljon ,tuossa omassa ajokissani jos kuorma on takapainoinen niin ajettavuus on kaukana hyvästä.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: eturenkaiden tärinä ja väpätys?

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Jäi mainittemati että tuota tasapainoitusta ei kannata tehdä pinnattuihin renkaisiin .Tuntuu tietysti "älyttömältä" laittaa trippeliin pinnaamattomia mutta kannattaa muistaa että se on autossa ohjaava akseli aivan samanlailla kuin se varsinainen etuakseli tosin mettään ei välttämättä mennä jos trippelin kummi kajahtaa mutta samanlailla vaikuttaa ohjattavuuteen kuin etuakselin renkaat ,aina ihmetellyt sitä että renkas liikkeissä puhutaan vapaasti pyörivästä akselista kun kyse on trippeli akselista se ei mun mielestäni pidä paikkaansa koska tuon akselin käyttäytyminen tasan vaikuttaa auton ohjattavuuteen samanlailla kuin varsinainen etuakseli ja kun sen akselin käyttäytymistä "säädellään" ohjauspyörästä aivan samanlailla kuin etuakselia niin kunnon renkaat ja iskarit sekä raidetangon/ohjausvarren päät on mielestäni se asia mistä kannattaa pitää huoli että on kunnossa jos autosta halutaan ajo ominaisuukiltaan saada edes jollain lailla tiellä pidettävä .
sm340
Viestit: 3
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: eturenkaiden tärinä ja väpätys?

Viesti Kirjoittaja sm340 »

Pakko oli kommentoida, nuo on ihan höpöjä kaikki, omassa sm:ässä (trippeli) on ollu kaikenlaista, trippelillä kaljua ja halpaa rengasta sekasin (nytkin toinen 3pintanen vetorengas, toinen taurus) sekään ei aiheuttanut ongelmia, kun ohjaustangon vetopää oli lopulta niin loppu, että lähti pallo kuopastaan (onneksi pihalla ja ei kun akseli ylös) no, pallon(vetopää) vaihdon jälkeen alko malkonen vempotus, mutta kuinka ollakkaan, kierros tai pari ja väpätys loppui.Tärkeintä on renkaiden saman suuntaisuus ja tietysti auraus. Esim Nuffieldissa pitää olla haritusta muuten lähtee peukalot käsistä.
Vastaa Viestiin