Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Syys 26, 2017 6:39 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Heinä 20, 2012 11:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
ilmajousinen etuakseli:

voiko huonot iskarit aiheuttaa väpätystä ja ravistusta?

ettei vaan taas joutuis naparemonttiin :cry:

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Heinä 22, 2012 1:02 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 509
Se on jopa todennäköinen syypää jos välyksiä ei laakereista ja akselin tuennasta löydy, pyörät on pyöreitä ja aurauskulmat oikein.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Heinä 25, 2012 5:29 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
ilmanpaineet tarkastin renkaista, siellä oli 9,5 bar, kumenivat keskeltä, mutte reunoista.
laskin painetta 9,0 bar:iin, ja jotenki tuntu et olis vähentyny ravistus ja tärinä.

täytyy jossain vaiheessa ainakin hytin iskarit uusia, ne on ainakin loppu,
saattaa vaikuttaa sekin väpätykseen ja huonoon ajotuntumaan...

motonetissä katellu, et jotku yleismallin peräkärryn iskarit saattas olla käypäset hytin vaimentajaks.

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Elo 08, 2012 6:56 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
sisu taas pajalle päin, nyt saavat aukasta etupyörien laakerit auki asti, ja oikeasti tarkastaa olkatapit ja nivelet.
kilisee ja kolisee ja vapisee ja väpättää...
ja v****taa, kuukausi sitten tehty katsatus remppaa useammalla tuhannella,
ja katsastuksessa kaikki oli ok, inssin mukaan ainakin. :evil:

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Elo 08, 2012 7:00 am 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
vanteen reunat on tarkistettu saven varalta???? :) :D :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Elo 14, 2012 7:38 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
ei ne savet vanteessa vuosikausia pysy... :!:

joka vuos vaihdettu uudet eturenkaat, ja aina samaa ongelmaa ollu...

noi laakeritki taitaa aina vaatia sen heittokellolla tarkistuksen, eikä sitä perinteistä kiinni ja vähä auki...

isot urakat viivästyy ton vempeleen rempan takia...

loppuviikosta sen kait sais sit ajoon, kunnossa.

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Elo 14, 2012 9:02 am 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
trucker kirjoitti:
ei ne savet vanteessa vuosikausia pysy... :!:

joka vuos vaihdettu uudet eturenkaat, ja aina samaa ongelmaa ollu...

noi laakeritki taitaa aina vaatia sen heittokellolla tarkistuksen, eikä sitä perinteistä kiinni ja vähä auki...

isot urakat viivästyy ton vempeleen rempan takia...

loppuviikosta sen kait sais sit ajoon, kunnossa.


Itse asiassa kyllä pysyy jollei pesun yhteydessä vartavasten sitä reuna uraa putsata....tää korostuu etenkin pikku pyörästen kanssa joissa se aiheuttaa melkosia tutinoita......toisaalta en oo kyllä kuullu että isopyöräsissä tuota niin huomais??? Mutta kyllähän se hiukan outoa olis jos vielä joka vuosi pyörät vaihetaan??
Nii ite oon kyllä varsin laiska noitten kuluneuvojen puunamiseen noin ninku yleisestikki.................joten pidettäköön tämä kommentti omassa arvossaan... :oops: :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Elo 14, 2012 3:41 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 388
Renkaissa voip olla runkovauriotunu vaikka uudehkot oliski ookko osunu johonki terävään kiveen tms.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Elo 14, 2012 4:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:38 am
Viestit: 70
Onpa kyllä tympeä homma :( toivottavasti vika saataisiin selville!

Tuossa kiinnitin huomiota noihin rengaspaineisiin, eikös tuo 9 baria ole aika paljon..? Omassa työvälineessä on pidetty maksimissaan 8 barin paineita...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Elo 20, 2012 5:18 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
pajalla tuli juu käytettyä, löydettiin jotain vikoja
(kääntövarsi löysällä, kardaanin kannatinlaakeri)
mutta ne alkuperäiset, eli klak ääni ja väpätys eivät hävinneet minnekään.
oli jokseenkin masentavaa kun pajan pihasta poistuessa klak ääni kuulu taas... :cry:

klak kuuluu esim hitaassa vauhdissa, silleen että just liikkuu, kun vemputtaa rattia trippelin ollessa alhaalla,
sekä kääntyessä pienissä montuissa jne.
ääntä ei kuulu paikallaan vispatessa ollenkaan.

väpätys, tai vemputus alkaa noin 60 nopeudella, ja jatkuu maksimiin asti.
joskus pahemmin ja joskus vähemmin...

karmeen tuntusta kun vasen puoli autosta "hyppii" jopa 5 sentin verran ylös alas suuntaista liikettä...

renkaat ollu aina hyväkuntoiset, eli ei näkyviä vaurioita.

rengaspaineet on ammattilaisten viime joulukuussa renkaisiin laittamat, ja nyt kuumina mitatut, tietty silloin oli jonkin verran kylmemmät ilmat, että laajentumista on varmaan tapahtunut...

keskiviikkona taas pajalle, alan pikkuhiljaa vaatimaan takuu työnä näitä hommia, ja tavallaan pakkokin, urakka viivästyy edelleen ku ei vikaa löydetä, ja sitä myöten urakasta saatavat rahatkin...

auto ollut kuitenkin pajalla kesäkuussa monta viikkoa,
joiden aikana annettu melkoisen vapaat kädet laittaa auto kuntoon.

tosiaan pari vuotta sitten, samalla pajalla tehtyjen remppojen jälkeen, vein auton veholle pyörien suuntaukseen.
kutsuttiin halliin katsomaan kun eivät saaneet millään kulmia kohdalleen, ja laakerin ulkokehä oli tuhonnut pesänsä, ja syönyt itselleen lisätilaa niin paljon että uuden navan joutu tilaamaan.

oireet oli aikapitkälti samanlaisia kuin nyt...

kauhistuttaa se ajatus, että se leviää jossain taajamassa, tai motarillla, ja joku jää alle...

ja tosiaan v*****taa se että tuhansia euroja saa laittaa autoon kiinni, ja se ei sitten millään tule kuntoon.

vaikka auto onkin vanha ja paljon ajettu, niin kyllä nää ongelmat on varmasti korjattavissa.

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Elo 20, 2012 5:30 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
tossapa vielä tuo aikaisemman naparempan edeltävää juttua, kovin on samanlaisia oireita ku silloin...
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=1468

se on muuten pari tonnia uuden navan hinta, ellei ole muuttunut...

viime syksynä kun meni pari pulttia poikki ja loppu etuakselin ohjaus, eli irtos ohjausvarsi kokonaan etuakselista, niin huomasin että joskus on palikat kasattu väärin päin, eli etuakselille tulevan ohjausvarren kiinnitys oli väärällä puolella ns. välipalikkaa...

kun laitoin osat toisin päin, niin ei enää kanita niinkuin ennen kääntyessä, vaan nyt se kääntyy sinne minne pitääkin, ja mikään ei ota ns vastaan...

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Elo 20, 2012 1:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 640
Paikkakunta: Tuusula
trucker kirjoitti:
pajalla tuli juu käytettyä, löydettiin jotain vikoja
(kääntövarsi löysällä, kardaanin kannatinlaakeri)
mutta ne alkuperäiset, eli klak ääni ja väpätys eivät hävinneet minnekään.
oli jokseenkin masentavaa kun pajan pihasta poistuessa klak ääni kuulu taas... :cry:

klak kuuluu esim hitaassa vauhdissa, silleen että just liikkuu, kun vemputtaa rattia trippelin ollessa alhaalla,
sekä kääntyessä pienissä montuissa jne.
ääntä ei kuulu paikallaan vispatessa ollenkaan.

väpätys, tai vemputus alkaa noin 60 nopeudella, ja jatkuu maksimiin asti.
joskus pahemmin ja joskus vähemmin...

karmeen tuntusta kun vasen puoli autosta "hyppii" jopa 5 sentin verran ylös alas suuntaista liikettä...


Kuulostaa kyllä ihan death-woble ongelmalta, olen joskus tännekin kirjoittanut tuosta ilmiöstä, en kyllä löytänyt sitä kirjoitusta mistään. Joskus renkaat pomppii ja joskus vatkaa rattia edestakaisin, molempia on nähty.

Tuo on aika yleinen maastureissa kun mennään muuttamaan jousituksia ja ohjausvarsia. Alkaa yleensä juurikin jossain 50-60 km/h:ssa eikä lopu ennen kuin hidastaa melkein kävelyvauhtiin. Varmaan ihan samat hommat sopii kuorma-autoihinkin?

Yleensä johtuu väljästä jossakin, sopisi tuon klak -äänen kanssa? Väljää voi olla mm. pyöränlaakerissa, olkatapissa(on aika vaikea huomata), raidetangon nivelissä, ohjausvarren nivelissä(se tanko mikä tulee simpukalta), simpukan kiinnitys runkoon(maastureissa jopa runkoja poikennut simpukan luota), simpukka itsessään, lehtijousen ja akselin välissä(esim. keskitappi poikki), tässä kun on ilmajouset, niin akselin tukivarret, iskarit, ohjausiskari...

Renkaat on oma lukunsa, pystyheitto tekee tuon yksinään. Epätasapaino ei ainakaan helpota. Jotkut autot on niin herkkiä, että väärällä offsetillä olevat vanteet aiheuttaa hirmu tutinat.

On melkoinen savotta hakea noista kaikista väljät pois, mutta joskus ei ole muuta keinoa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Touko 03, 2013 11:15 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 03, 2010 10:55 pm
Viestit: 3
Ihan semmonen tyhmä kysymys että onko sieltä ilmajousituksesta mitattu paineita ? ainakin noissa trippeleissä liian kova jousipaine saa aikaan hirveetä vemputusta ja hakkaamista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 07, 2013 3:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
en tiedä trippelin osalta että kui paljo sitä painetta siellä on...

tuossa ajattelin, että mitenkä tuo sisu käyttäytyis jos ottais edestä vakaajan kokonaan pois? :?:

vääntää runkoa "ristiriipunnassa" niin paljo, et käypi rungon kestävyyden päälle, vaikka onkin korkea C profiilinen, hitsaamaan joutuu taas kesän koitoksiin... :cry:

tässähän on tämä etuakselikin ilmajousituksella... :?

onko kellään kokemuksia?

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Heinä 14, 2013 3:59 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:58 am
Viestit: 11
trucker kirjoitti:
en tiedä trippelin osalta että kui paljo sitä painetta siellä on...

tuossa ajattelin, että mitenkä tuo sisu käyttäytyis jos ottais edestä vakaajan kokonaan pois? :?:

vääntää runkoa "ristiriipunnassa" niin paljo, et käypi rungon kestävyyden päälle, vaikka onkin korkea C profiilinen, hitsaamaan joutuu taas kesän koitoksiin... :cry:

tässähän on tämä etuakselikin ilmajousituksella... :?

onko kellään kokemuksia?


Niin oliko tämä trippelitelistöllä vai kahdella etuakselilla? Se ohjausvivusto on aika heikko ulkoisia kolhuja vastaan joka tapauksessa ja jos ohjaavat akselit ei ole keskenään linjassa ja vähän klappia niin melkoinen täyskäsi on pahimmillaan....

Sanoisin jopa että neliakselisista useimmiten se kakkosakseli on niitä ajettavuusongelmia aiheuttanut kuin varsinainen etuakseli.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)