Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Marras 21, 2017 7:31 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ti Helmi 04, 2014 11:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 97
-74 Kontion jarru ym paineilmajärjestelmää pitäis pikkuhiljaa ryhtyä tutkimaan. Mistä löytyis kaaviokuvaa lähinnä jarruista? Ne lienee kaksipiiriset? Tällä hetkellä ilma ei kulje mihinkään jos sitä painesäätimeltä koittaa Sisuksiin pistää, joten jokin on jumissa.


Viimeksi muokannut jylhä, Su Helmi 09, 2014 10:27 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2014 10:23 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 631
Paikkakunta: Pietarsaari
Minulta kyllä löytyy jonkinlaisia peruskaavio kuvia, ei niissä mitään ihmeempiä näy... (eihän näissä edes ole mitään ihmeellisempia paineilma toimintoja :D )
Mutta epäilisin, siis en väitä, mutta todennäköisesti tuossa sinun kontiossa on yksipiirinen paineilmajärjestelmä. Mutta molempiin järjestelmiin löytyy peruskaaviot.
Koetan huomenna illalla skannata kuvat.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2014 10:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 97
Hyvä jos viitsit skannailla, ei niillä kiire ole. Ainakin paineilmasäiliö on selkeesti yksiosainen. ALBia ei kai noin vanhoissa ole. Jokin venttiili siinä hytin takana kuskin puolella on, olisko paineenvarmistus? Paineensäädin taitaa olla jumissa, kun syksyllä kokeilin pistää järjestelmään ilmaa, mutta eipä menny.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Helmi 06, 2014 8:53 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 631
Paikkakunta: Pietarsaari
Tässä kuvia. Noista jokaisesta laitteesta ja putkinipasta löytyy sitten erikseen räjäytyskuvat/korjausohjeet, mutta niitä nyt on niin paljon, etten ala niitä jokaista tähän skannailemaan.

Yksipiirijärjestelmä.

Kuva

Kaksipiirijärjestelmä.

Kuva

Ja sitten sen painesäätimen räjäytyskuva.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Helmi 06, 2014 11:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 97
Tänks juu vaan paljon! Alkaa nuo mekaaniset asiat olemaan jarruissa kunnossa, joten lienee aika tutustua pneumatiikkaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Helmi 08, 2014 7:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 97
Sen verran tuli perehdyttyä asiaan että painesäätimessä ei välttämättä ole vikaa. Sen sijaan jalkajarruventtiili päästää ilmat pihalle. Se venttiili joka normaalisti päästää jarrupaineen ulos ei sulkeudu. Jossain uudemmissakin autoissa olen törmänny samaan ilmiöön, jarrupoljinta kun hiukan täppää pari kertaa niin vuoto lakkaa. Tässä tapauksessa vuoto ei lakannu millään. Mahtaako venttiili olla syöny jotain ylimääräistä tai peräti rikki? Kai noidenkin sisuksiin uusia osia saa. Se yksi osa mitä en löydä tuosta kaaviosta vois ehkä liittyä perävälityksen vaihtoon? Se venttiili on tankin kohdalla rungon sisäpuolella tietty.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Helmi 09, 2014 9:16 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 7:05 pm
Viestit: 537
Paikkakunta: ROVANIEMI -OULU
jylhä kirjoitti:
Sen verran tuli perehdyttyä asiaan että painesäätimessä ei välttämättä ole vikaa. Sen sijaan jalkajarruventtiili päästää ilmat pihalle. Se venttiili joka normaalisti päästää jarrupaineen ulos ei sulkeudu. Jossain uudemmissakin autoissa olen törmänny samaan ilmiöön, jarrupoljinta kun hiukan täppää pari kertaa niin vuoto lakkaa. Tässä tapauksessa vuoto ei lakannu millään. Mahtaako venttiili olla syöny jotain ylimääräistä tai peräti rikki? Kai noidenkin sisuksiin uusia osia saa. Se yksi osa mitä en löydä tuosta kaaviosta vois ehkä liittyä perävälityksen vaihtoon? Se venttiili on tankin kohdalla rungon sisäpuolella tietty.


Jarrupoljinventtiileihin näihin vanhempiin malleihin ei enään saa korjaussarjoja ja uudet kokopolkimetkin on kiven alla kun valmistus lopetettu 90-luvun lopussa :( mulla on 3 kpl polkimia hyllyssä jos tarvetta :D

_________________
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Helmi 09, 2014 10:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 97
Hyvä tietää MORSKU mihin ottaa yhteyttä jos tarve iskee. Ei siinä venttiilissä mitään vikaa ole, vaan oma tietämättömyys sen vuodon aiheutti. Ongelma oli alunperin se, ettei ilma mene sisään siitä oikeasta täyttöventtiilistä. Nyt kun irrotin edestä jarrukellon, niin keksin pistää ilmaa sisään irtonaisesta letkusta. Poljinventtiili siis teki mitä pitääkin ja päästi ne mun ilmat suoraan pihalle, ikäänkuin vapauttaakseen jarrun. :? No nyt tajuan tuon venttiilin toiminnan ja muistankin varmaan loppuikäni.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 10, 2014 10:17 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:09 pm
Viestit: 39
Semmosenkin totesin joskus jossain autossa jotta poljin päästi ilmat pihalle, mutta kun piti pohjassa sen aikaa jotta paineet kerkes tarpeeksi nousta, alkoi pitämään ilmat oikealla puolella.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Elo 16, 2014 6:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 97
Mikä venttiili on Kontiossa heti hytin takana vasemman runkopalkin kyljessä, lienee perävaunun jarruihin liittyvä? Autosta on koukku ja jarrujen pi liitin takaa poistettu ja ajattelin poistaa loputkin aiheeseen liittyvät osat. Pitäis vaan tietää onko tuo kaaviokuvissakin näkymätln osa "ylimääräinen". Kuvankin otin mutta eipäs tuo aijaa toimi taaskaan.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)