Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Su Syys 24, 2017 11:20 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 14, 2008 3:08 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1659
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Laakerit kannattaa hakea paikalliselta laakeriliikkeeltä ja vaihtaa.
Laakerivaihto on mukavaa napertelyä, joka varmasti sujuu sinulta
Miltä näyttää hiilet ja kollektori?
Ja tarkista liitokset / maadoitukset vielä kertaalleen.

Tai sitten tuo uusi Bosch paikalle (helpoin homma). Liitännät tai niiden erot löytynevät googlettamalla? Palstan kuusaan.matti on spesialisti autosähköissä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Huhti 14, 2008 6:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Sisu AH-45 kirjoitti:
Pitäisi saada tällä viikolla yksi AH-45 100% ajokuntoon ja tällä hetkellä enää vain laturi on viallinen.

En ole mikään sähköinsinööri, joten osaako kukaan jelppiä miten tuon kanssa pitäisi toimia. Vein sen hetki sitten sähkökonekorjaamoon jossa pyörittelivät päätänsä ja sanoivat että eivät ole varmoja saavatko korjattua tällä viikolla, vai pistetäänkö uusi Bosch tms. vaihto-osa.

Mitäs olette mieltä? Laturi ei enää lataa ja hieman tuntui välystä laakereissakin. Kannattaako korjata vai korvata toisella? Ja sitten jos korvataan niin mites nuo sähkökytkennät, eli tällä hetkellä ne ovat oheisen kuvan mukaiset - tuskin tulee ongelmia vaikka olisi uudempikin laturi. Laturihan on turbo-Leukun 0410-koneessa kiinni ja oli jotain "eksoottista merkkiä" jota en nyt muista mutta päättyi "C"-kirjaimeen. Päivämäärä stanssaus oli 12/90-vuodelta.

Kuva

Ohessa multa hyllystä löytyvä Boschin laturi joka on menossa toiseen koneeseen (Valmet 611). Se varmaan voisi käydä hätätapauksessa...

Kuva

Butec oli aika yleinen merkki Sisuissa joissa on Leylandin moottori .


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Huhti 14, 2008 6:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 1:41 pm
Viestit: 7
Paikkakunta: kaakkois-suom
No tässä tullaan sisun ominaisuuteen, paljon eri osia samassa mallissa
( Vaihdoin yhtenä viikonloppu yönä SM sisuun kolmea eri siihen "käyvää"starttia, joista viimeinen sopi, auton alla öljyssä maaten) Mutta pistä vaan vaihto startti ja kys niiltä paikallisilta ammatti sähkäreiltä mihin ohuemmat johdot kuuluu Plus ja miinus löytyy kirjaimien perusteella.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 16, 2008 11:15 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2837
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Englannin kierteet ovat BSF, eli hienokierre Whitwortheja. Muutaman sellaisen pultin olen joutunut tekemään, esim kannen vaarna. Harvakierre wittiä pystyy korvaamaan UNC:llä, se on helppo tapaus. Tuossa lisää kierteistä:

http://www.pultti.com/kierremitoitukset.html

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2008 2:46 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:43 pm
Viestit: 392
no mulla oli edellisessä protossa erillinen lataussäädin joka oli laturin lähellä ruuvvattu runkoon kiinni. no sen oli joku asentanut ylösalaisin :( ja se oli sitten vettä täys rungon pesun jälkeen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2008 4:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Säätöjännitteen tarkastus ja säätö.
Ennen säätöjänitteen mittausta on tarkastettava,että generaattori toimii ohjeiden mukaisesti ja ettei latausvirtapiirissä ole liian suuria jännitehäviöitä.
Suorita seuraavat kytkennät: Irrota päävirtajohdin generaattorin +navasta ja kytke Amperi mittari sarjaan johtimen ja navan väliin.kytke akkujen napojen väliin säädettävä hiilipakkavastus.Käynnistä moottori ja nosta kierrosluku 1000r/min . Säädä kuormitusvastuksen avulla latausvirta 5-10 A ja lue Volttimittarin osoitus.sen tulee olla 28,5-29,0 V .Tarvittaessa suoritetaan säätö säätimen kotelossa kuusiotulpan alla olevalla säätöruuvilla. Kierrettäessä ruuvia myötäpäivään (UP), jännite nousee ja vastapäivään (DOWN)l laskee .Lisää akun kuormitusta ,kunnes generaattori lataa nimellisvirralla 30A tai 60A. Lue V-mittarin osoitus . Se ei saa ylittää mainittua säätöarvoa .Jos säädin ei toimi ohjeiden mukaisesti ,se on uusittava .


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2008 8:49 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am
Viestit: 568
Paikkakunta: oulun seutu
Toimiiko latauksen merkkivalo?
Eli pitäsi palaa kun moottori ei käy (ja sammua kun auto on käynnissä).
Heräte virta tulee joskus merkkivalon läpi ja jos merkkivalo on palanut ei laturi lataa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Heinä 12, 2008 11:19 pm 
Poissa

Liittynyt: La Heinä 12, 2008 10:28 pm
Viestit: 22
Tuo Sisun käyttämä BUTEC latturi on sellaista sotilasteknologiaa, eli tosi varma peli. Korjattavissa ilman yhtään juotettavaa liitäntää.Lataussäädin on sen heikoin lenkki (kärsii sähköhitsauksesta), Hämeen autosähköstä sellaisen uuden saa muutamalla kympillä. Jos tarviit apua laturiremppaan, niin otapa yhteyttä tännepäin.

t.Tapsa


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Loka 01, 2014 8:16 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 96
Piti nopeasti vaihtaa Kontioon laturi kiinnikkeineen tänään. kiinnikkeineen siksi, että autossa paikallaan oleva oli eksoottista mallia joka ruuvataan kiinteästi laturiin ja ehjä laturi "normaalilla kiinnityksellä. Vaan eipä se niin vaan käykkään, tuon erikoisen laturin kiinnitys on valettu moottorin kyljen luukkuun kiinteästi! En ole tuollaistakaan ennen nähnyt, mutta lienee kyllä tukeva. Laturi ei lataa yhtään. Vasaran varrella sitä koputtelin jos hiilet olis jumissa, mutta eipä tällä kertaa päästy helpolla. Saako noita Butecceja vielä jostain vai pitääkö se raahata talveksi johonkin autosähköön mikä talven aikana hukkaa koko möykyn ja antaa pelkän laskun? Tai jos ei hukkaa niin palauttaa yhtä viallisena laskun kera. (terveisiä siis forssaan ja pattijoelle.)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)