Sivu 1/1

Karhun hydrauliikan kytkentä nosturi + multilift?

Lähetetty: Ma Tammi 26, 2015 7:36 pm
Kirjoittaja Viipo
Nostin karhuun alkuperäisen Nummen nosturin niskaan, mut mites tuo oikein kannattaa letkuttaa?

Kuva

Mulla on tuossa kyl nummen ja multiliftin hydrauliikkakaaviot, mutta otappa tuosta selvä. Ohjekirjassa sanotaan, että lisälaitteet voi kytkeä vaijerilaitteiden kanssa rinnan? Mutta eikös paineet hupene molempien lohkojen läpi suoraan paluupuolelle?

Jotenkin mystisesti tuossa on tuo ollut asennettuna, kun vaijerilaitteen painepuolelta on toinen lähtö eteenpäin, ja sitten nosturissa on paluuputkessa T-haara, niinku vaijerilaitteiden paluu ois sinne kytketty.

Toisekseen ihmetyttää nuo kaikki takaisku- ja paineventtiilit, kuis nuo nyt on niinku tuolleen suunniteltu tuossa kipissä? Ja paluussa?

Vaihtolavalaitteiden kaavio:

Kuva

Nosturin kaavio:

Kuva

Re: Karhun hydrauliikan kytkentä nosturi + multilift?

Lähetetty: Ma Tammi 26, 2015 7:46 pm
Kirjoittaja Viipo
Olisiko näin, että tuo kipin tyvipuolella oleva venttiili on jarruventtiili joka hillitsee alaslaskun nopeutta ja sitten tuossa turvan puolella on 40bar paineventtiili? Entäs tuossa paluussa oleva venttiili? Takaisku?

Re: Karhun hydrauliikan kytkentä nosturi + multilift?

Lähetetty: Ma Tammi 26, 2015 8:18 pm
Kirjoittaja jkv66
Itelläni ainakin on kytketty silleen,että pumpusta tulevan paineletkun päähän laitettu kolmitieventtiili josta
paineöljy lähtee vaihtoehtoisesti joko vaihtolavalaitteelle tai sitten nosturille .Paluut sitten tietysti kummastakin
öljysäiliölle.Tällanen kolmitieventtiilin vaativa systeemi ilmeisesti tavanomaisin ratkaisu ja kyllä toimii.(Nummi Universal-
Multilift CL-12) Itse pystyin kyllä hyödyntämään laitteistojen alkuperäisiä putkituksia ja letkutuksia.(Ainakin malliks !)
siten ettei ihan "puhtaalta pöydältä" tarvinnut lähtee.

Re: Karhun hydrauliikan kytkentä nosturi + multilift?

Lähetetty: Ma Tammi 26, 2015 8:33 pm
Kirjoittaja Viipo
Aivan, se kyllä selittäisi sen, miksi tuolla on paluut laitettu yhteen. Tossa vehkeessä oli vaan ollu välillä joku ferrarin pilkki niskassa. Kiva olis nähä miten tuo on alkuperäisasennettuna ollu. Nyt nimittäin pumpulta menee paineputki suoraan tuonne vaijerilaitteiden ohjausventtiilille, josta lähtee samasta päästä yksi letku eteenpäin, ja paluu on myöskin irtaallaan. Minkahanlainen systeemi lie sitten välissä tuossa ollu paikoillaan? missähän päin se vaihtoventtiili sitten lie ollu, kun alkuperänen nosturin paineletku on paikoillaan, ja se ei hyvin etäs riitä (n.60cm).

Re: Karhun hydrauliikan kytkentä nosturi + multilift?

Lähetetty: Ma Tammi 26, 2015 8:42 pm
Kirjoittaja jkv66
No se kolmitieventtiilin sijoitushan on vapaavalintainen homma.Määräävin tekijä lienee sen käytettävyyden helppous
ja mitenkä ne putket ja letkut saa istumaan.Noihin muihin hommiin en ota kantaa kun ei riitä ammatti/harrasteosaaminen!

Re: Karhun hydrauliikan kytkentä nosturi + multilift?

Lähetetty: Ti Tammi 27, 2015 7:52 pm
Kirjoittaja Viipo
Voipikos tämmönen kytkentä toimia? Tuo kipin alaspainatus on nimittäin kierrätetty tuolleen tuonne toiselle puolelle lohkoa?
Jos toi ohjausventtiilin lähtö, jossa tuo paluu on kiinni, on tuon paineenrajoitusventtiilin takana, niin kyllähän 120bar riittää nosturille. Vai mitenkä?

Kuva

Re: Karhun hydrauliikan kytkentä nosturi + multilift?

Lähetetty: To Tammi 29, 2015 9:16 pm
Kirjoittaja Viipo
Vastaampa itse itselleni, kun tänään sain asiaan tietoa. Eli tuo ylläoleva kytkentä toimii, kun siellä vaijerilaitteiden ohjausventtiilissä on vaan sarjanippa tuolla päässä, josta se normaalisti menisi paluuseen. Sarjanippa on hivenen pidempi kuin tavallinen nippa, ja tiivistyy O-renkaalla ohjausventtiilin painelinjaan, jolloin venttiilin paluupuoli eristyy painelinjasta. Paluulinja pitää vetää erikseen sieltä sitten säiliölle.
Joo, eli itellä toimii nyt noi laitteet ilman vaihtoventtiiliä. Tänään kytkin letkut ja koeajoin vaijerilaitteet ja nosturin.