A-45 lavan korjaus

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

JussiJuvalta
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

A-45 lavan korjaus

Viesti Kirjoittaja JussiJuvalta »

Olisiko vinkkejä, mitä materiaaleja (laadut ja paksuudet) tulisi käyttää ja mistä kannattaa ostaa (Helsinki-Kouvola): pohjan ja laitojen vanerit, laitojen U-profiili sekä lavan rungon pyöreät putken pätkät.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 lavan korjaus

Viesti Kirjoittaja FBW »

En pysty antamaan ostopaikasta vinkkejä, mutta materiaalit ovat suurin piirtein seuraavanlaiset:

Lavakehikko:
60 x 40 x 4mm profiilia (pyöreäkulmaista)
40 x 40 x 3mm profiilia (pyöreäkulmaista)
50 x 4mm putkea (tai 48.3 x 4)
60 x 40 x 3mm U-profiili (1kpl, menee lavan keskellä)
jne.

Pressukehikko: 32 x 2 (tai 33.7 x 2)

Lavan takaosa (=jonne valot yms. asennetaan), 3mm teräslevyä. Kannattaa laser/plasma/polttoleikkauttaa alkuperäisillä mitoilla.

Lavavaneri: 15mm

Sekä kaikenlaisia pieniä metalliosia pitää tehdä erikokoisista materiaaleista.

Vielä tarvitset:
- Lattaterästä lavavanerien kiinnitykseen vanerin alle, sekalaisia leveyksiä.
- polttoainesäiliön ilmaletkujen läpivienti putket (menevät lavan runkoprofiilien lävitse, 2kpl. Kokoa en muista.
- 2 kpl metalli/kumipuslia joilla lava kiinnitetään sivuistaan auton runkoon. Vanhat ovat yleisesti täysin loppu.
- saranat lavassa oleville korjausluukuille
- 2mm peltiä lavan etuseinään
jne. jne.

Vanhaa lavaa ei kannata hukata ennen kuin uusi on valmis, vanhasta lavasta kannattaa uusiokäyttää:
- polttoainesäiliön täyttö"pylväs", eli siis se osa keskellä lavaa johon lavanlaidat lukitaan
- lavan taakse, koukun ympärille tulevalla pyöreä "laakeri" ja sen asennusrengas.
- moottorikoppa
- lavan etuosaan pultattava "headache rack" (mikä lie suomeksi)
jne.

Lavaan kannattaa kyllä tutustua kunnolla ja tehdä itse piirustukset. Olen noita lavoja tehnyt 3 kpl ja on se hommana sellainen ettei kannata tehdä oikealla kädellä (olen vasuri, muiden ei kannata tehdä vasemmalla kädellä :mrgreen: ). Eli jonkin verran pitää miettiä ja todellakin ottaa huomioon että valmis lava painaa n. 630kg vanereineen, sen pitää olla suora ja kestävä. Kunnon pajameininki pitää siis olla, tilat ja vehkeet jos hyvän haluaa. Lavassa olevat putket menevät keskimmäisten metalliprofiilien lävitse, reiät niitä varten pitää sitten joko tarkkuudella itse porata tai koneistaa. Itse tein jälkimmäisellä tavalla, koska jos reiät eivät ole täsmälleen kohdillaan ei lavasta saa suoraa. Kaikkine maalauksineen yms. hommaa on enemmän kuin ensin uskoisi, mutta jos vastaavista projekteista on kokemusta ei lavan teko ole mikään suuri ongelma.

Onnea projektiin... 8)

Ps. Varmaan listassani on puutteita, tein tuon suurin piirtein muistista.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 lavan korjaus

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

A-45 laidoissa on 12 mm vaneri, tuolla tavoin kaksin kerroin reunoissa. Silloin siihen sopii päälle 30x30x2 mm U-rauta. Vähän väljä se on silti, hieman saa painaa profiilia kasaan.
Liitteet
13092015(002).jpg
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin