100Ah akut Protoon?

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Mikä on minimikoko jonka Protoon "uskaltaa" laittaa ja saa sen vielä käyntiinkin? Olisi tarjolla 100Ah akkuja hintaan 89,- Eur joka houkuttelisi koska ajelua per vuosi ei tule paljonkaan ja tässä on vielä rakentelua useammaksi vuodeksi edessä. Sen jälkeen voisi ostaa isommat akut, esim. 160Ah maksaa jotain 160,-/kpl mikä ei tietenkään johda konkurssiin. Menevät kuitenkin vuosien saatossa pilalle kun käyttöä ei ole riittävästi ja näitä pienempiä 100Ah akkuja voisi hyödyntää myös muissa asioissa. Kokeiltavaksi ei näitä akkuja ole, joten pitää täällä kysellä kokemuksia...

Miten on, riittääkö 100Ah akuissa siis vääntö?

Kiitos :)
Protoni
Viestit: 33
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja Protoni »

Käytän itse 135Ah:n akkuja ja ne ainakin jaksaa. Joskus aikoinaan kun meni akku sököksi oli toinen akku 65Ah ja käyntiin lähti.
Eli ihan henkilökohtaiseen uskomukseen pohjautuen sanoisin että käynnistyy kesäkelissä.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Siinä kuvassa kaksi vanhaa 55 ja 60 Ah akkua. Hyvin pelasivat, kunnes aloin ahnehtimaan, ja laitoin lataus säätimen virtajohdon HI + napaan. Tästä ei vanhat akut tykänneet...

Nyt on paikoillaan uusi UAZiin tarkoitettu 72 Ah, ja kympillä ostettu 100 Ah käytetty. Ja johto on taas MED + navassa :wink:

Kesällä ei ole ollut 55/60 Ah yhdistelmällä mitään ongelmia käynnistyksessä. Talvella pikkupakkasella, ilman lämmitystä, 72/100 Ah on toiminut myös ok. Moottorina siis vanha väljä Leyland.
Viimeksi muokannut sisua45, Ti Loka 10, 2017 7:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Mulla oli aikonaan 65ah akut 2akselisessa kontiossa monta vuotta ja hyvin lähti myös talvella ku oli piuhassa.kovalla pakkasella ei kyl hyvin pitkään jaksanut pyörittää :lol:
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitoksia vastauksista! Taidanpa sitten hankkia nuo 100Ah akut, säästöä tulee melkein puolet isompiin akkuihin verrattuna. Akut ovat joka tapauksessa väliajat tallissa, onhan noita helpompi siirrelläkin.

Mielenkiintoista että 65Ah akutkin ovat riittäneet Kontioon :shock:

En ole koittanut sisua45 tapaan laturin kytkentöjä, ei riitä sähköpuolen osaaminen eikä uskallus :D Mutta varmaan nuo akut eivät "vakioasetuksista" räjähdä... :mrgreen:

Heitin kerran 160Ah kaveriksi meidän Smartista 50Ah akun ja jostain syystä akunnavat alkoivat sen verran kuumenemaan että jätin testaamatta käyntiin lähtöä. Mutta se hyvä puoli näissä vanhoissa kuorkeissa on että jäävät käyntiin vaikka akkuja ei olisi paikallaan ollenkaan.

Akuista vielä sen verran että olen ostellut viime vuosina käyttöautoihin noita Kiinan akkuja, kestävyys on ollut aika samanlainen kuin merkkiakuissakin. Itseasiassa Boschin tai Vartan akut eivät ole kyllä tänä päivänä enää hintansa vertaisia, mahtavat tulla samasta maasta? Optiman akkujakin on ollut 3 kpl Amerikan autoissa, mutta pari niistäkin meni takuuseen melkein uudesta. Sillä en ole nähnyt järkeväksi ostaa mitään ns. laatutuotteita niin ei tule turhia pettymyksiä...
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Mulla on nyt karhussa menossa yhdeksäs vuosi menossa Vartan akuilla, jotka ostin käytettyinä paikalliselta akkumyyjältä. Taisivat olla jossain 160ah luokassa molemmat akut... Hintaa en enään muista mitä niistä olen maksanut.
Tämä akkumyymälä kun vuokraa kesäksi akkuja johonkin kesämokki käyttöihin, joissa ei siis ole valtakunnan sähköä saatavilla ja muihin vastaaviin tarpeisiin esim. sähköperämoottori käytöt. Nämä akut sitten palautuvat takaisin syksyisin tähän liikkeeseen ja sieltä sitten niitä on ostettavissa käytettyinä, mutta hyvä kuntoisina ja huomattavasti halvemmalla kuin uusi vastaava maksaisi.

Pyöräkuormaajassa on myös käytetty volvon akku, joka on poistettu rekkaveturista johon on sitten vaihdettu uudet akut talvea vasten varmuuden vuoksi.
Tälläkin akulla on nyt minun käytössä menossa kymmenes vuosi, muutaman kerran olen sen ladannut ja muutaman kerran olen koneen laittanut apukaapelilla käyntiin, kun akku oli tyhjentyt valojen jäätyä päälle. Mutta siis säännöllisen epäsäännöllisesti kone on kuitenkin käytössä.

Eli käytetyt akutkin ovat joissakin tapauksissa vaihtoehto uudelle isolle ja kalliille akulle.
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 178
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Meillä on töissä käytetty tähänasti melkein kaikissa kuorma ja linja-autoissa Boscin akkuja ja nyt on monta akkua kuollu parissa vuodessa.
Ja monesti on vaan toinen akku kuollu eikä niissä ole meillä otettu mitään virtaa vaan toiselta akulta niin kun joskus on ryöstetty radiot ja muuta 12 volttia tarvitsevaa.
Lonely-Rider
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider »

Minulla on tuossa vuoden76 11l scaniassa 2kpl 70A sinistä varta akkua jo viidettä vuotta ja hyvin se pakkasestakin käynnistyy(kesällä sekunnin startti ja talvella 2-3sekunttia),toki tuolla ei ole ajettukkaan kuin noin 30 000km
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Mielenkiintoista että akkuja pystyy vuokraamaankin, tosin ei täällä kun ei kesämökkeily ole kansan harrastus. Katsoin ihan piruuttani mitä käytettyjä akkuja olisi saatavissa, isompia akkuja ei juuri löytynyt ja pienemmissä akuissa oli hinnat jopa 50% korkeammat kuin olisi uuden ostanut :lol:

Jos kerran 11l litran Scania lähtee käyntiin normiakuilla, niin varmaan se Protonkin tästä herää...
Lonely-Rider
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 100Ah akut Protoon?

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider »

Tärkeää että kaapelit,startti ja akut kunnossa niin pyörii startatessa heti kunnolla ja nopeaa.Minulla on myös 1960 fordson major traktori johon vaihdettu uudemman fordin tehokkaampi starttimoottori (majori lähtee käyntiin todella vaivattomasti pikku akulla)
Vastaa Viestiin