Hydraulipumpun/ohjaustehostimen ilmaus
Valvoja: sisua
Hydraulipumpun/ohjaustehostimen ilmaus
Ei onnistu perinteisellä tyylillä Proton ohjaustehostimen ilmaus, eli pyörittämällä laidasta laitaan ja avaamalla ohjausputken kyljessä olevaa ruuvia! Vai onko siellä tehostimessa jotain jumissa? Nimittäin ei tehosta yhtään ja öljyäkin on riittävästi säiliössä. Myös pumpun pitäisi toimia. Autossahan ei ole ollut vuosiin toimivaa moottoria kiinni (nyt siis on), eli ilmeisesti koko tehostin on valunut tyhjäksi. Miten se oikeaoppisesti pitäisi ilmata, vai onko pakko purkaa koko putki, jos jokin venttiili olisi jumissa?
SA-1340 -73
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Hydraulipumpun/ohjaustehostimen ilmaus
Avaa aluksi ainakin hytin alapuolelta letkun liitintä ja katso, että sieltä alkaa tulemaan öljyä. Jos ei mene sinne asti, niin vikaa saa sitten kahtella pumpulta. Siis jos nyt on pumppu vetänyt aineet sieltä söiliöstä, joka on vänkärin penkin alla, kun saattas olla ilmalukkokin? Jos kaveri aukaisee liitintä pumpulta ja sinä varovasti pidät kättä säiliön päällä ja paineilmalla painat nesteen pumpulle asti, niin pitäs saaha sinne asti ilmattua ja siten sen pitäisi liikkua jo eteenpäinkin.
Re: Hydraulipumpun/ohjaustehostimen ilmaus
Kiitos vinkeistä, täytyypi lauantaina mennä roplaamaan.
SA-1340 -73
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Hydraulipumpun/ohjaustehostimen ilmaus
Jos ei mikään auta, niin mulla olis ylimääräinen vuotamaton tehostin-simpukka-paketti.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Hydraulipumpun/ohjaustehostimen ilmaus
Tämä nyt on ehkä turha kysymys, mutta olihan etupyörät ilmassa ja moottorin käydessä käännetään ohjausta ääriasentoihin ja samalla lisätään tarvittaessa öljyä sitä saa lisätä melko reilusti välittämättä mittatikun merkeistä tällöin ei öljyyn sekoitu ilmakuplia, näillä keinoin tehostin normaalisti ilmautuu, eikä ainakaan korjaamo ohjeen mukaan tarvitse mitään ruuveja avata.
to beer or not to beer
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Hydraulipumpun/ohjaustehostimen ilmaus
Ainahan tehostinpumput ovat itseilmaavia=säiliö on korkeammalla kuin pumppu, ainahan pumppu noin lyhyellä letkulla tai putkistolla senvrran imua kehittää, että saa itsensä ilman ihmeempiä voimisteluita "ilmattua".
Eikä tehostimen pumppua edes tuhansien tuntien käytöllä niin väljäksi saa, että vika itse pumpussa olisi, väljäkin pumppu tekee painetta kyllä riittävästi, ongelma ilmenee lähinnä niin, että väljä pumppu ylikuumentaa öljyn, mutta vasta 20-30 minuutin JATKUVALLA käytöllä, silloin öljyn viskositeetti muuttuu "tärpätiksi", eikä painetta tule kuin hyvin vähän.
Paineen rajoitinhässäkkää pumpussa, tai mihin se nyt onkaan sijoitettu lähtisin ensimmäsienä katsomaan, onhan noita aukiasentoon juuttuneena ollut!
Eikä tehostimen pumppua edes tuhansien tuntien käytöllä niin väljäksi saa, että vika itse pumpussa olisi, väljäkin pumppu tekee painetta kyllä riittävästi, ongelma ilmenee lähinnä niin, että väljä pumppu ylikuumentaa öljyn, mutta vasta 20-30 minuutin JATKUVALLA käytöllä, silloin öljyn viskositeetti muuttuu "tärpätiksi", eikä painetta tule kuin hyvin vähän.
Paineen rajoitinhässäkkää pumpussa, tai mihin se nyt onkaan sijoitettu lähtisin ensimmäsienä katsomaan, onhan noita aukiasentoon juuttuneena ollut!
Re: Hydraulipumpun/ohjaustehostimen ilmaus
Sisun käyttöohjeessa (masi) oli ainakin että säiliö täyteen, merkeistä välittämättä. Liiasta öljystä ei ole haittaa,muuta kuin että lämmetessään saattaa valua yli. Rattia kun kääntelee ääriasennosta toiseen, ilmat pitäisi lähteä.