Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Su Syys 24, 2017 11:16 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Tammi 23, 2009 8:19 am 
Poissa

Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm
Viestit: 282
Paikkakunta: Kajaani
Tuo tuossa hankitta pari Sisun kierroslukumittaria erään keskustelupalstan kautta. :wink: . Mittarit ovat kuin uudet, koska ne ovat uudet, joten ihan tyyvyväinen olen hankintaani. Kytkentä noista on vielä selvittämättä. Nämä ovat 80-luvun sähköisiä mittareita. Navat ovat G, +, W ja -. Tuo G vähän sotkee. Mihin se kytketään?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 23, 2009 3:55 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm
Viestit: 282
Paikkakunta: Kajaani
G vähän huonosti passa groundiksi, kun tuossa on erikseen merkitty -. G:llä olen nähnyt useasti merkattavan pyörimisnopeusanturille menevä johtoa. Tosin merkinnät on olleet silloin G+ ja G-. tuo sl/sk-kyntentäkaavio voisi luultavasti valaista asiaa. Mittareiden alkuperästä en sen enempää tiedä, kuin niissä parissa 80-luvun sisussa, joita vähän olen ajanut, on ollut samanlainen mittari. Mittareissa on vuosimallit 81 ja 84.

EDIT: Tältä se näyttää

Kuva
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 23, 2009 9:57 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 621
Paikkakunta: Pietarsaari
Vastataan nyt vielä tännekin, eli karhun kaaviosta näkyy, että G ja W menee kierroluvun anturille + virta ja - maahan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2009 8:11 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Millainen on ollut sisuissa kierroslukumittarin anturi vai onko saanut tiedon laturilta? Omasta koneesta en erillistä anturia ole löytänyt mistään, vaikka sellainen on merkitty sähkökaavioon. (masi/SK) Laturin takaa löytyy W mutta minne tuon G:n kytkee?
Ainut ylimääräinen anturi on vauhtipyörän kotelossa. :roll:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2009 8:38 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2837
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Vauhtipyörä kotelon anturi on juurikin kierroslukumittaria varten. Kokeile kytkeä siihen. Anturi tulee olla 0,7 mm irti vautipyörästä, eli noin puoli kierrosta.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 12, 2009 12:52 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Varvi mittariin tutustuttiin ja tyhjäkäynnillä näytti 500 r/min, ajattelin ok tähän onnistui helposti. Sit kaasua ja mittari putosi nollille.. Hmm.. Vaihdetaas anturilla piuhojen paikat. Ei vaikutusta.
Anturia ruuvaamaan kauemmaksi ja kokeilemaan. Vaikutusta oli heti havaittavissa, mut ei toivottua. Viisari heilui tuuliviirinä 1000-2000 r/min väliä ja kaasua painamalla putosi taas nollille. Eiku anturia lähemmäksi vauhtipyörää ja kokeilee. Tilanne sama kuin ekalla kerralla.
Sit muistui mieleen et jossain oli SK:n mittari. Piuhat siihen kiinni ja kokeilee ja sehän toimi. :D
Vähän aikaa pyörittelin uutta proton varvimittaria ja SK:n mittaria käsissä kunnes hokasin pientä pränttiä mittarin kyljessä.
Vanhan mallisessa oli lukema 400hz ja SK:n mittarissa 5140hz. (tai jotain sinne päin)
Siinähän se "vika" :mrgreen:
Ei sattuis jollain olemaan ylimääräistä 400hz anturia? SK:n mittari on nyt käytössä, mut ei ole oikein tyyliin sopiva.
Millä perusteella se anturi "lukee" vauhtipyörää? Onko siellä jokin magneetti tms?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 12, 2009 11:56 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2837
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Anturi lukee startin hammaskehää. Anturin tarkemmasta rakenteesta en tiedä.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Joulu 18, 2010 11:10 am 
Poissa

Liittynyt: La Marras 27, 2010 10:17 am
Viestit: 1
Terve! vieläkös sulla on yhtään ylimääräistä kierroslukumittaria? omasta on palanut yksi pikku tyristorimikäliemokula sieltä piirilevyltä.uuden saanti olisi helpoin vaihtoehto.ja toinen että joltakulta löytyy purettuna mittari josta voi katsoa palaneen kääkäleen viivat.ne jotka kertovat nopan arvot.osahan ei varmaan montaa senttiä maksaisi ja saisi siirrettyä mittareiden maailmasta loppumista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Joulu 18, 2010 11:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
monkey business kirjoitti:
Terve! vieläkös sulla on yhtään ylimääräistä kierroslukumittaria? omasta on palanut yksi pikku tyristorimikäliemokula sieltä piirilevyltä.uuden saanti olisi helpoin vaihtoehto.ja toinen että joltakulta löytyy purettuna mittari josta voi katsoa palaneen kääkäleen viivat.ne jotka kertovat nopan arvot.osahan ei varmaan montaa senttiä maksaisi ja saisi siirrettyä mittareiden maailmasta loppumista.


Otas kuva siitä piirilevystä siten että osista saa selvää,helpompi arvailla mikä on kärähtänyt. ja laita kuva näytille tänne.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Joulu 19, 2010 10:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 7:05 pm
Viestit: 533
Paikkakunta: ROVANIEMI -OULU
monkey business kirjoitti:
Terve! vieläkös sulla on yhtään ylimääräistä kierroslukumittaria? omasta on palanut yksi pikku tyristorimikäliemokula sieltä piirilevyltä.uuden saanti olisi helpoin vaihtoehto.ja toinen että joltakulta löytyy purettuna mittari josta voi katsoa palaneen kääkäleen viivat.ne jotka kertovat nopan arvot.osahan ei varmaan montaa senttiä maksaisi ja saisi siirrettyä mittareiden maailmasta loppumista.


Multa löytyy yksi kierroslukumittari :D hinta 50€ sis. rahdin matkahuollolla :idea:

_________________
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Touko 30, 2013 11:02 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Padasjoki
Jatketaas tätäkin vähän ...siis tuossa aikoinaan kyselin kanssa SM kierrosluku mittarista ..... tossa pöydällä on yks SM otettu mittari ja siinä kyljessä on Hz lukuna 5150 . Voisiko tuo luku kertoa mahdollisesti on ollut anturissa vai laturissa mistä se on kierrokset tulkinnu?

Ite autosta en oo ainakaan anturia toistaseks löytäny?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)