Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tuo tuossa hankitta pari Sisun kierroslukumittaria erään keskustelupalstan kautta. :wink: . Mittarit ovat kuin uudet, koska ne ovat uudet, joten ihan tyyvyväinen olen hankintaani. Kytkentä noista on vielä selvittämättä. Nämä ovat 80-luvun sähköisiä mittareita. Navat ovat G, +, W ja -. Tuo G vähän sotkee. Mihin se kytketään?
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Velu »

G vähän huonosti passa groundiksi, kun tuossa on erikseen merkitty -. G:llä olen nähnyt useasti merkattavan pyörimisnopeusanturille menevä johtoa. Tosin merkinnät on olleet silloin G+ ja G-. tuo sl/sk-kyntentäkaavio voisi luultavasti valaista asiaa. Mittareiden alkuperästä en sen enempää tiedä, kuin niissä parissa 80-luvun sisussa, joita vähän olen ajanut, on ollut samanlainen mittari. Mittareissa on vuosimallit 81 ja 84.

EDIT: Tältä se näyttää

Kuva
Kuva
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Vastataan nyt vielä tännekin, eli karhun kaaviosta näkyy, että G ja W menee kierroluvun anturille + virta ja - maahan.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Millainen on ollut sisuissa kierroslukumittarin anturi vai onko saanut tiedon laturilta? Omasta koneesta en erillistä anturia ole löytänyt mistään, vaikka sellainen on merkitty sähkökaavioon. (masi/SK) Laturin takaa löytyy W mutta minne tuon G:n kytkee?
Ainut ylimääräinen anturi on vauhtipyörän kotelossa. :roll:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Vauhtipyörä kotelon anturi on juurikin kierroslukumittaria varten. Kokeile kytkeä siihen. Anturi tulee olla 0,7 mm irti vautipyörästä, eli noin puoli kierrosta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Varvi mittariin tutustuttiin ja tyhjäkäynnillä näytti 500 r/min, ajattelin ok tähän onnistui helposti. Sit kaasua ja mittari putosi nollille.. Hmm.. Vaihdetaas anturilla piuhojen paikat. Ei vaikutusta.
Anturia ruuvaamaan kauemmaksi ja kokeilemaan. Vaikutusta oli heti havaittavissa, mut ei toivottua. Viisari heilui tuuliviirinä 1000-2000 r/min väliä ja kaasua painamalla putosi taas nollille. Eiku anturia lähemmäksi vauhtipyörää ja kokeilee. Tilanne sama kuin ekalla kerralla.
Sit muistui mieleen et jossain oli SK:n mittari. Piuhat siihen kiinni ja kokeilee ja sehän toimi. :D
Vähän aikaa pyörittelin uutta proton varvimittaria ja SK:n mittaria käsissä kunnes hokasin pientä pränttiä mittarin kyljessä.
Vanhan mallisessa oli lukema 400hz ja SK:n mittarissa 5140hz. (tai jotain sinne päin)
Siinähän se "vika" :mrgreen:
Ei sattuis jollain olemaan ylimääräistä 400hz anturia? SK:n mittari on nyt käytössä, mut ei ole oikein tyyliin sopiva.
Millä perusteella se anturi "lukee" vauhtipyörää? Onko siellä jokin magneetti tms?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Anturi lukee startin hammaskehää. Anturin tarkemmasta rakenteesta en tiedä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
monkey business
Viestit: 1
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja monkey business »

Terve! vieläkös sulla on yhtään ylimääräistä kierroslukumittaria? omasta on palanut yksi pikku tyristorimikäliemokula sieltä piirilevyltä.uuden saanti olisi helpoin vaihtoehto.ja toinen että joltakulta löytyy purettuna mittari josta voi katsoa palaneen kääkäleen viivat.ne jotka kertovat nopan arvot.osahan ei varmaan montaa senttiä maksaisi ja saisi siirrettyä mittareiden maailmasta loppumista.
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Butec »

monkey business kirjoitti:Terve! vieläkös sulla on yhtään ylimääräistä kierroslukumittaria? omasta on palanut yksi pikku tyristorimikäliemokula sieltä piirilevyltä.uuden saanti olisi helpoin vaihtoehto.ja toinen että joltakulta löytyy purettuna mittari josta voi katsoa palaneen kääkäleen viivat.ne jotka kertovat nopan arvot.osahan ei varmaan montaa senttiä maksaisi ja saisi siirrettyä mittareiden maailmasta loppumista.
Otas kuva siitä piirilevystä siten että osista saa selvää,helpompi arvailla mikä on kärähtänyt. ja laita kuva näytille tänne.
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

monkey business kirjoitti:Terve! vieläkös sulla on yhtään ylimääräistä kierroslukumittaria? omasta on palanut yksi pikku tyristorimikäliemokula sieltä piirilevyltä.uuden saanti olisi helpoin vaihtoehto.ja toinen että joltakulta löytyy purettuna mittari josta voi katsoa palaneen kääkäleen viivat.ne jotka kertovat nopan arvot.osahan ei varmaan montaa senttiä maksaisi ja saisi siirrettyä mittareiden maailmasta loppumista.
Multa löytyy yksi kierroslukumittari :D hinta 50€ sis. rahdin matkahuollolla :idea:
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun kierroslukumittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Jatketaas tätäkin vähän ...siis tuossa aikoinaan kyselin kanssa SM kierrosluku mittarista ..... tossa pöydällä on yks SM otettu mittari ja siinä kyljessä on Hz lukuna 5150 . Voisiko tuo luku kertoa mahdollisesti on ollut anturissa vai laturissa mistä se on kierrokset tulkinnu?

Ite autosta en oo ainakaan anturia toistaseks löytäny?
Vastaa Viestiin