Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Pe Joulu 14, 2018 5:58 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Su Syys 23, 2018 9:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 18, 2018 1:13 pm
Viestit: 18
Paikkakunta: Tuusula
Moi

Tällaisen hankin, kuljetusyrittäjän jälkikasvu kun olen, tarvitseeko enempää selitellä....

Hakusessa oli siis niittihytti vaihtolavalaitteilla, Rollsilla ja Fullerilla. Autopeltitöitä jonkin verran harrastaneena läpimädät eivät kiinnostaneet.

Löytyi nettikoneesta, kiinnostus kasvoi kun mainittiin hiekkapuhallus ja maalaus tehdyksi. Hintakaan ei ollut aivan apteekin tasoa. Kävin katsomassa autoa pohjanmaalla ja totesin ajokuntoiseksi. Rungon pituuskin oli sopivaa sorttia, mahtuu myös nosturilava päälle. Edellisellä omistajalla oli ilmeisesti loppunut motivaatio kesken, mielestäni viittä vaille valmista. Peltitöitä en äkkiseltään löytänyt muuta, kuin akkukotelon puhkiruostuneen kannen.

Liitteet:
Pohjanmaa1.jpg
Pohjanmaa1.jpg [ 213.99 KiB | Katsottu 1269 kertaa ]

Liitteet:
pohjanmaa2.jpg
pohjanmaa2.jpg [ 475.41 KiB | Katsottu 1269 kertaa ]

Liitteet:
Tiedoston kommentti: akkukotelon kansi
pohjanmaa4.jpg
pohjanmaa4.jpg [ 482.9 KiB | Katsottu 1269 kertaa ]


Muutaman viikon päästä järjestin rahoituksen ja vähän taskurahaa, uudet akut kiinni, nesteiden tarkistus ja 200 litraa naftaa tankkiin. Oli lokakuu 2017, kun lähdin Pohjanmaalta liikkeelle, +4, satoi räntää, eikä lämppäristä tullut 100km jälkeenkään kuin lehmän henkäys. Onneksi oli kuljettajan puoleinen peili ja pyyhkijä paikoillaan. :mrgreen: Mukaan otin myös 5t pullotunkin, työkaluja, koolingin pätkää jne pakolliset. Apparin penkinalunen oli täynnä kaikenmoisia osia, eivät vain olleet paikoillaan. Renkaatkin olivat etenkin takana aika nippa-nappa kunnossa olevat koppurat.

Osa mittareista alkoi heräilemään matkan aikana. Aluksi ei toiminut lämpö- , lataus- eikä polttoainemittarit. Öljynpainemittari reagoi siihen laittoiko ajovalot päälle... Jarruvalot paloivat myös koko matkan. Hytin pohjassa olevat pohjamassan rippeet varisivat turbon ja pakosarjan päälle, ja tuulen suunnasta riippuen risteyksissä tuli miehekäs pikihuuru välistä nokkaan, vaihdekepin haitarin riekaleiden välistä. Suoralla pätkällä tungin jotain rättiä tilkkeeksi, pysyi lasikin paremmin auki. Pimeän tultua havaitsin ehjät SEV-Marchalit hyviksi valoiksi ollakseen 70-luvun tuotantoa.

Auton historia on myös kiinnostava, siirtynyt ammattikäytöstä käytettynä käsittäkseni 70-luvun puolella ensin Keravan ammattikoululle opetuskäyttöön, jäänyt siellä seisontaan muutamaksi vuodeksi 1985 ohjaustehostajan pumpun hajottua, seisoi onneksi paljolti katoksessa. Poistettu tällöin rekisteristä. Pumppu oli myöhemmin korjattu tai vaihdettu, ja auto siirtyi vielä Järvenpään Adultalle opetuskäyttöön "piha-autoksi", jossa sitä oli säilytetty hallissa. Tämä selittänee vähäiset ruostevauriot.

Auton alkuperäinen rekisterinumero on ollut UTH-432. (Tämän onnistuin kirjoittamaan väärin UHT)

Kaikki alkuvaiheisiin liittyvä historia on vielä itselleni hämärän peitossa, kuten ajokilometrit ja ensimmäinen omistaja. Auto myyty huutokaupalla Järvenpään Adultasta 2005 Jokelaan, jonka jälkeen useita omistajia avoimella luovarilla, päätyen pohjanmaalle.

Jatkoa seuraa. Lomamatkalta tätä kirjoitan, huomenna takaisin kotimaahan.

edit, kirjoitusvirheet,
1 rekisteritunnus korjattu oikeaksi,
2 otsikon akseliväli 4200 (ei 4600).
Ei pitäisi lomatunnelmissa kirjoitella ulkomuistista.... :oops:


Viimeksi muokannut Antti Laine, To Loka 11, 2018 1:46 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Syys 23, 2018 10:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 296
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Oot kyllä hyväkuntoisen niittikopin löytänyt. Meilläkin oli vielä noin 5 vuotta sitten vuosimallin 1982 M-162 Cumminsilla, muistaakseni ei ollut hirveän ruosteinenkaan, joten olisi sille vielä jotain käyttöäkin löytynyt. Välillä muistuu mieleen kun auto oli purettu ja varsin vähäruosteinen ohjaamo litistettiin kaivinkoneella pieneksi kuutioksi, harmittaa näin vieläkin, kun se piti pistää romuksi. :(


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Syys 23, 2018 11:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Huhti 22, 2011 3:03 pm
Viestit: 7
Antti Laine kirjoitti:
Auton alkuperäinen rekisterinumero on ollut UHT-432.


UHT-kilpisarjaa on jaettu vuonna 1977 eli lienee joku vanhempikin tunnus ollut 74-mallisella autolla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Syys 24, 2018 6:34 am 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 296
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Trafilta varmaan saisi nykyisellä tunnuksella auton edelliset tunnukset ja omistajat, ainoastaan yritykset näkyvät niissä papereissa, yksityisen henkilön nimeä ei niihin papereihin laiteta, ei ainakaan oman auton osalta löytynyt tunnuksen avulla entisiä yksityisiä omistajia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Syys 24, 2018 9:09 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1714
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Kuvagalleriaan tehty kansio tälle Niittikopille:
http://www.sisua.net/gallery3/index.php ... -1200-1974


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Syys 26, 2018 2:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 4:27 pm
Viestit: 43
Neliveto Sisu kirjoitti:
Trafilta varmaan saisi nykyisellä tunnuksella auton edelliset tunnukset ja omistajat, ainoastaan yritykset näkyvät niissä papereissa, yksityisen henkilön nimeä ei niihin papereihin laiteta, ei ainakaan oman auton osalta löytynyt tunnuksen avulla entisiä yksityisiä omistajia.


Noin tuoreeseen pitäisi löytyä koko historia suoraan trafista ilman että tarvitsee mikrofilmattuja kantakortteja lähteä metsästämään. Mielestäni yksityisetkin omistajat saa selville trafista kysymällä, mutta siinä paperitulosteessa niitä tosiaan ei näy.

Kannattaa ne alkuperäisellä tunnuksella olevat kilvet tilata sitten parisen viikkoa ennen aiottua rekisteröintikatsastusta, että ehtivät varmasti konttorille ja saa samalla mukaan jos leima tulee...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Loka 10, 2018 5:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 18, 2018 1:13 pm
Viestit: 18
Paikkakunta: Tuusula
Yritin tänään 2€ Trafille maksamalla saada historiatiedot valmistenumerolla, mutta mitään tietoja ei löydy ennen ensimmäistä rekisteröintikatsastusyritystä 2018...

Täytyy olla yhteydessä Kansallisarkistoon. Siellä on käynnissä tämän syksyn kuluessa mikrofilmien digitointi, juurikin 70-luvulla ja eteenpäin valmistuneiden ja rekisteröityjen ajoneuvojen kantakorttien osalta. Koska oman autoni ei ole ollut rekisterissä 1985 jälkeen, ei rekisteröinnin yhteydessä löytynyt mitään tietoa trafin tietokannasta vanhalla rek. tunnuksella eikä valmistenumerolla. Sitten on tietysti mahdollisuus, että ko. tiedot ovat mennet kaatopaikalle, kun katsastusasemien arkistoja on "siivottu" vanhaksi menneistä papereista....

Vanhan viimeisimmän rekisteriotteen kopion auton rekisteröimistä varten tänä kesänä sain Kansallisarkistosta tilaamalla n 2:n viikon toimitusajalla. Siinä mainitaan vain vaihtolavalaitteiden asennusajankohta, auton poisto rekisteristä sekä omistaja, ja suppea tekninen erittely. (Sisälsi virheellistä tietoa, moottorin teho oli merkitty 190kW eli 265Hp, DST-moottoriversion mukaan. Virkavirhe lienee jo vanhentunut)


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Loka 11, 2018 2:29 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 18, 2018 1:13 pm
Viestit: 18
Paikkakunta: Tuusula
Projektin vaiheet 2

Syksy-Talvi 2017

Kun olin saanut niittihytin kotipihalle, alkoi tarkempi syynääminen. Varasin pesu- ja huoltoajan lähistön korjaamolta, jossa kaikki öljyt vaihdettiin, sekä alusta rasvattiin. Muutaman ilmavuodon korjasin, ja vaihdoin useita haperon näköisiä letkuja jäähdytysjärjestelmästä.

Takanavoista tuli ulos hieman harmaata ja vaihdelaatikosta jonkin verran vettä...Öljynsuodattimet oli asennettu väärin, suodatinpanosten alapäähän kuuluvat jouset olivat paperipanoksen yläpuolella, eli ajaessani pohjanmaalta kotisuuntaan öljy on ainakin kiertänyt reippaasti.

Jäähdytysjärjestelmästä tuli ulos mielenkiintoisen näköistä velliä, oliko joku kurja käyttänyt melkein pelkkää vettä jossain vaiheessa?. paisuntasäiliöön menevistä kolmesta ohuesta ilmausputkesta kaksi oli tukossa. Huoltomies oli onneksi aikanaan näitäkin rassannut ja muisti täyttömäärät ulkoa.

jatkuu


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Joulu 05, 2018 8:16 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 18, 2018 1:13 pm
Viestit: 18
Paikkakunta: Tuusula
Kansallisarkisto on saanut 70-80 luvun rekisteriotteet siirrettyä digimuotoon, ja muistivat minua kirjeellä. Auton omistushistoria selvisi.

ACU-659 Ensimmäinen omistaja 74-81 Autoilija Sampo Prosi, Lapväärtti.
UPE-630 Toinen omistaja 81-85 Sisu-Auto, haltijana Eteläsuomen Hyötyraaka-aine Oy (nyk Lassila-Tikanoja, ent. Säkkiväline)
UTH-432 Kolmas omistaja 1985-2005 Keravan Ammattikoulu.

Jos joku muistaa auton vaiheista mitään, tai omistaa esim valokuvia ja jaksaisi niitä skannata, otan kiitollisena tiedot vastaan.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)