Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Elo 19, 2019 8:58 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 169 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 12 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2019 5:54 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 767
Paikkakunta: Saksa
Kaato kirjoitti:
Rasvasin murrosnivelet ennen kuin laitoin etupyörät paikoilleen.
Vaihdon myös akselien kaikki rasvanipat uusiin ja tuuttasin uudet rasvat sisään.

Rasvan puute ei ainakaan näissä vanhoissa armeijan peleissä ole ollut koskaan ongelma. Enemmänkin ollut ongelma ettei ole osattu lopettaa kun rasvamäärä on ollut oikein :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2019 6:22 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 138
Kiitokset Juhnu ja Lonely-Rider, lisätään siis painetta, eiköhän se sillä korjaannu.


FBW kirjoitti:
Kaato kirjoitti:
Rasvasin murrosnivelet ennen kuin laitoin etupyörät paikoilleen.
Vaihdon myös akselien kaikki rasvanipat uusiin ja tuuttasin uudet rasvat sisään.

Rasvan puute ei ainakaan näissä vanhoissa armeijan peleissä ole ollut koskaan ongelma. Enemmänkin ollut ongelma ettei ole osattu lopettaa kun rasvamäärä on ollut oikein :mrgreen:

Tuokin alusta näyttää siltä ettei se ole rasvan puutteesta kärsinyt :lol:

_________________
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Ti Helmi 12, 2019 7:02 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2933
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
SA-150 ohjekirja sanoo, että normaaliajossa 3.5 bar paineet.

Alla ote Nokian raskaiden renkaiden käsikirjasta. Jos Agileihin laittaa 7.5 baaria, niin Masin lavalle voi laittaa normaalin täyden kantavuuden lisäksi vielä 6 tonnia ylikuormaa, ja ajaa koko päivä 90 km/h. :wink:

3.5 bar riittää tyhjään autoon, 5.5 bar maksimikuormalle.


Liitteet:
Screenshot_2019-02-12 Nokian_Heavy_Tyres_Technical_Manual pdf.png
Screenshot_2019-02-12 Nokian_Heavy_Tyres_Technical_Manual pdf.png [ 83.34 KiB | Katsottu 1945 kertaa ]

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Ke Helmi 13, 2019 6:58 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 138
Jahas jahas... Niinhän siinä tosiaan lukee.

Olkoon nyt tuo 3,5bar. Kunhan autoon saa jossain vaiheessa lavan paikalleen ja pääsee enemmän ajelemaan, katsotaan sitten asiaa tarkemmin.

_________________
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Su Maalis 03, 2019 6:28 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 138
Sisun ohjaamon takaikkuna oli säröillä, irrotin sen ja vein malliksi lasiliikkeeseen. Tilalle leikattiin sopiva pala polykarbonaatista.
Luvassa siis aina yhtä mukavaa tiivisteen kiilanauhan asennusta.

Käytin myös ovien ikkunat irti, kuskin puolelta se olikin jo lähes irrallaan, puolet kiinnitysruuveista puuttui. Jäljet näyttivät siltä kuin autoon olisi joskus yritetty murtautua, onko sitten avaimet jääneet sisään tms.
Vänkärin puolen ikkunan kiinnitysruuvit olivat niin ruostuneet, että piti muutamasta porata kanta pois. Yhtään ristipääruuvia en tuohon autoon laita, on ne niin mukavia irrotella kun juuttuvat kiinni.
Ikkunoihin uudet tiivistemassat ja kuusiokantaruuveilla paikoilleen.

Talvi ollut hiljaiseloa tallilla, kunhan kevät koittaa niin jospa hommat alkaa taas etenemään.

_________________
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Su Maalis 03, 2019 9:43 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 767
Paikkakunta: Saksa
Olen vetänyt ikkunat aina pop-niiteillä kiinni, ne on helppo porata irti - huomattavasti helpompaa kuin ruuvien poraus ;) Eikä lähde raamit irti ainakaan ruuvimeisselillä :mrgreen:

Ruuvien toinen huono puoli on se että kerran kun ylikiristää pitää laittaa isompi ruuvi tilalle. Ainakin omissa peleissä on ollut ruuveina montaa kokoa :?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Ma Maalis 04, 2019 8:37 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 767
Paikkakunta: Saksa
Kaato kirjoitti:
Sisun ohjaamon takaikkuna oli säröillä, irrotin sen ja vein malliksi lasiliikkeeseen. Tilalle leikattiin sopiva pala polykarbonaatista.

Aika jännä että polykarbonaatista tehty ikkuna käy katsastukseen. Täällä pitää olla ehdottomasti E-hyväksytty lasi, ellei ole kyseessä joku ennen E-hyväksyntää tehty lasi (siis saa olla vaikka karkaisematon jos on alkuperäinen). Minullakin on toinen takalasi halki mutta täytyy korvata se lasisella, vaikka muovista tekisi nopeasti - eikä sillä oikeasti ole väliä mistä se on tehty... Noi asiat saksalainen katsastusmies käy perusteellisesti lävitse ensikatsastuksessa, sen jälkeen ei ole niin väliä. Tärkeä juttu on kanssa renkaan valmistusleima, eli kovin vanhat kumit ei autossa saa olla. Minullakin on vielä alkuperäiset Nokialaiset, jotka varmaan menisivät Suomessa mutta ei täällä...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Ma Maalis 04, 2019 10:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 333
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
FBW kirjoitti:
Kaato kirjoitti:
Sisun ohjaamon takaikkuna oli säröillä, irrotin sen ja vein malliksi lasiliikkeeseen. Tilalle leikattiin sopiva pala polykarbonaatista.

Aika jännä että polykarbonaatista tehty ikkuna käy katsastukseen. Täällä pitää olla ehdottomasti E-hyväksytty lasi, ellei ole kyseessä joku ennen E-hyväksyntää tehty lasi (siis saa olla vaikka karkaisematon jos on alkuperäinen). Minullakin on toinen takalasi halki mutta täytyy korvata se lasisella, vaikka muovista tekisi nopeasti - eikä sillä oikeasti ole väliä mistä se on tehty... Noi asiat saksalainen katsastusmies käy perusteellisesti lävitse ensikatsastuksessa, sen jälkeen ei ole niin väliä. Tärkeä juttu on kanssa renkaan valmistusleima, eli kovin vanhat kumit ei autossa saa olla. Minullakin on vielä alkuperäiset Nokialaiset, jotka varmaan menisivät Suomessa mutta ei täällä...



Lieneekö S-sarjalaisissa sama takalasi kuin Masissa? Jos ei katsastusmies hyväksy polykarbonaatti-ikkunaa niin hajottamoilta luulisi löytyvän S-sarjalaisten laseista sopiva.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Ti Maalis 05, 2019 1:17 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 138
Käsittääkseni takalasin osalta kelpaa, etu- ja sivulasien kanssa on sitten eri juttu.

S-sarjalaisten sopivuudesta en osaa sanoa, ikkunan koko on näin ulkomuistista heitettynä, korkeus vajaa 40cm ja leveyttä reilu 80cm.

_________________
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2019 3:42 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 138
Kelit lämpenee ja vähän pohjamaalaushommia päässyt tekemään.

Kuva

Siitä se taas pikkuhiljaa etenee.

_________________
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Ti Huhti 23, 2019 4:30 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 138
Tänään pajalla koettiin valaistuminen.

Kuva

_________________
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: To Huhti 25, 2019 7:15 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 767
Paikkakunta: Saksa
Hyvän näköinen 8) Tuollaisia lenkkejä olen itsekin etsinyt Proton puskuriin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Su Huhti 28, 2019 4:02 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 138
Keulan uudenmallisen maskin sovittelua.

Kuva

Hieman vaatii sepitystä mutta kyllä se siihen asettuu.

_________________
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2019 2:38 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 138
https://www.youtube.com/watch?v=y7qf7-OEguQ

Vaihdoin kuitenkin tänään vetopyörästöihin uudet öljyt.
Vanhat öljyt oli hieman sameat ja magneettitulpissa pieni määrä metallia, ei siis mitään ihmeellistä.

Ruuvailin käsijarrun takaisin toimintaan, asensin epäsuoran näkemisen laitteet paikoilleen, myös maalaushommat jatkui.

Kohta alkaisi olla ajankohtaista siirtää lava perunapellolta vähän paremmalle hollille ja sitten sen kimppuun.

_________________
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sisu SA-150 1983
ViestiLähetetty: Su Touko 05, 2019 5:20 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 138
Irrottelin lavan laidoista sisäpuolen vanerit, jotka osittain olivat jo valmiiksi irti.

Kuva

Laidat on aika siistissä kunnossa, kahdessa palassa oli sen verran maali hilseillyt vanerin alta, että vedin uutta maalia ja osa vanereista menee vaihtoon.

Kuva

_________________
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 169 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 12 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)