SM320 8x2 vm.1986

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Sisu SM
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 8:27 pm

SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM » La Kesä 08, 2019 10:00 am

Moro. Tämmönen peli tuli ihan muutaman päivän varoitusajalla, viime syksystä asti tosin olen katsellut tätä myynnissä mutta alkuviikosta kyselin vähän myyjältä auton kunnosta ja kun kuulin että on menossa kärryksi niin oli pakko ruveta toimiin. :D Kyseessähän on sinäänsä tuttu auto että on nuorena tullut oltua tämän kanssa jonkun verran tekemisissä mutta 2000-luvun alussa myyty tältä paikkakunnalta pois, nyt oli kotiinpaluun aika. Hytissä on loppujen lopuksi aika vähäisiä peltihommia, tarkoitus olisi nyt ensin saada leimaan ja kun kesä hieman rauhoittuu niin ruveta miettimään paremmin kunnostusta ja vaijerilaitteiden asennusta.

Auto tuli edellisyönä melkein 600km päästä lavetilla, ja eilen illalla alottelin vaihtamaan nesteitä. Jos joku näitä juttuja enää ylipäätään lukee niin mitä öljyjä suosittelette Fullerille ja perään? Käykö Fullerille sama öljy kun uudempien eemelien fullerille? Lueskelin kyllä hikihatussa keskusteluja aiheesta mutta kun niitä viestejä ja mielipiteitä on niin pirusti ettei siitä oikeen selkeää kuvaa saa.
Liitteet
cb25026b-ae3d-4e6c-9f17-1ec63f7c91d5.jpg
KuvaKuvaKuva

proto
Viestit: 473
Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:43 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja proto » La Kesä 08, 2019 5:44 pm

Hyvä pelastus! ja kyllä näitä juttuja luetaan.
Öljyistä en tiedä mitään tässä tapauksessa mutta, eiköhän joku palstalainen tiedä ja kerro.

smsisu
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 12:47 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja smsisu » Su Kesä 09, 2019 10:41 am

Itse tässä keväällä selvittelin, että mitkä olisi parhaat öljyt. Päädyin laittamaan molempiin 80w-90. Laatikkoon GL-4 ja perään GL-5 hypoidi. Ohjekirja suosittelee viskositeetiksi 80w-140.

SamppaP
Viestit: 161
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Su Kesä 09, 2019 11:00 am

Hieno juttu että päätyi kunnostukseen! Sen verran edullinen oli että ajattelin että kärryksi vielä joutuu :D

Omaan 13 vaihteiseen Fulleriin laiton tosiaan Teboilin 80w-90 GL-4 öljyt, ei ainakaan liimaa vaihteita päälle ja kytkeytyy hyvin päälle. Taka-akseliin laitoin Shell Spirax 80w-140, GL-5.

Vaijerilaitteet onkin mukava lisä, monipuolistaa auton käyttöä huomattavasti. Oliko autossa minkälaista remonttia tiedossa leimaa varten?

Avatar
Sisu SM
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 8:27 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM » Su Kesä 09, 2019 1:16 pm

Kiitos kaikille kommenteista, kylläpäs piristi mieltä. 8) Tutulta Sisu-mieheltä kyselin kanssa ja tässä autossa on ennenkin käytetty samaa 80-90mppiä laatikossa, perässä ja navoissa. Onko jollain kokemusta onko GL-5 jotenkin huonoa laatikossa? GL-5 meinasin ainakin peräpäähän laittaa, ja GL-4 laatikkoon jos löytyy hallilta. Itsehän olen vasta 19v julli että en ole vielä mikään mestarimekaanikko, mutta firmassa on kyllä paljon Sisuista tietävä mekaanikko niin eiköhän tästä vielä porukalla peli saada. :D En tiedä vielä tarkemmin mitä kaikkea seisonnasta johtuvia piilovikoja mahtaa olla mikä leimalla tulisi esille, ainakin jarrut tuntuu olevan hyvässä kuosissa, ohjauksessa ehkä hieman liikaa välystä kum tiellä ajaa, ja iskunvaimentimet varmaan vaihtoon kun tuntuu kaikki kuopat niin terävästi. Kuskin ovi ei pysy kiinni ja sitä tässä juuri koitan katsella kuntoon kun on vähän häjy ajella kun ovi aukeilee.
SamppaP kirjoitti:Hieno juttu että päätyi kunnostukseen! Sen verran edullinen oli että ajattelin että kärryksi vielä joutuu :D
Samaa mieltä vaijerilaitteista, ja kärryksi joutuminen kävi lähellä kun auto oli jo varattu kärrymiehelle mutta kerkesin vielä väliin. :D
KuvaKuvaKuva

smsisu
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 12:47 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja smsisu » Su Kesä 09, 2019 2:06 pm

GL-5 voi aiheuttaa puolittajan ja aluevaihteen takkuamista. Muutenki vaihteet voi takerrella, kun se muodostaa niin kestävän kalvon kaikille pinnoille.

Avatar
Sisu SM
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 8:27 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM » Su Kesä 09, 2019 7:30 pm

smsisu kirjoitti:GL-5 voi aiheuttaa puolittajan ja aluevaihteen takkuamista. Muutenki vaihteet voi takerrella, kun se muodostaa niin kestävän kalvon kaikille pinnoille.
Tälläistä olen kuullut kanssa. Taidan suosiolla hommata nelosta laatikkoon.

Nyt on kuskin ovi kunnossa ja tuli runko/alusta kanssa pestyä vähän huolellisemmin niin mukavampi vaihdella lisää öljyjä ensi viikonloppuna.
Kuva
KuvaKuvaKuva

SamppaP
Viestit: 161
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Ma Kesä 10, 2019 11:02 am

Sisu SM kirjoitti: Itsehän olen vasta 19v julli että en ole vielä mikään mestarimekaanikko, mutta firmassa on kyllä paljon Sisuista tietävä mekaanikko niin eiköhän tästä vielä porukalla peli saada. :D
Jaa löytyi vielä nuorempi harrastelija, ihtelläkin ikää vasta 22v :D Mutta se on hyvä jos sinulta löytyy apuvoimia, ja tekemällä sitä oppii!

Onko Sisun runko missä kunnossa? Taitaa olla ns tuplarungolla, monesti näkee tosi kurjan näköisiä runkoja kun ruoste laippojen välissä turpoaa..

Laita kuvia tulemaan kun homma etenee ja kysyä kannattaa jos ongelmia tulee niin tältä palstalta kyllä löytyy apua 8)

SR-300
Viestit: 120
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 12:51 am

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja SR-300 » Ti Kesä 11, 2019 9:09 am

Jaa, mä laitoin GL 5 lootaan... :shock:
Nooh, tietää missä vika jos takkuaa. Kiitos vinkistä. :D

Ja ihan mielenkiinnolla seuraan sun vaijeriprojektia, itellä sama tulossa -joskus...

Avatar
Kontio
Viestit: 657
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Kontio » Pe Kesä 14, 2019 8:52 am

Hei nyt muuten näyttää hienolta projektilta!!!

Itsekin salaa haaveillut, että jos vielä joskus laittaisi joko 6x2 SK:n tai SM:n vaijerilaitteitteilla harrasteautoksi. Mutta nykyään alkaa olemaan niin vähäistä tuo auton tarve, että olen vielä pärjännyt nämä vähät ajot Karhulla.

Hattua nostan kaikille nuorille Sisu harrastajille! Hyvä ettei kuorma-auto harrastus aivan ukkoudu pussihousu tasolle 8)
Itse hankin aikonaan ekan Kontion 20 vuotiaana heti armeijasta päästyäni vuonna 2006.

Avatar
Sisu SM
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 8:27 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM » Su Kesä 16, 2019 7:12 pm

Kiitos kommenteista, olisi mielenkiintoista miten olette päätyneet autoharrastuksen pariin, onko sukurasite vai jokin tietty auto kuten tässä minun tapauksessa. Miten esim Kontio päädyit Sisun ostoon. :?: Kauhean paljoa ei tässä kesän aikana varmaan tule vielä tapahtumaan perusjuttuja/huoltoja lukuunottamatta, kun viikot ajaa vähän uudemmilla Sisuilla ja niihin vielä mahdolliset remontit viikonloppuina niin pakko pitää vähän vapaa-aikaakin, mutta onpahan auto ainakin tallessa nyt. :D

Eilen vähän taas ajelin ja esiintyi taas samaa vikaa Fullerissa kun ensimmäistä kertaa lavetilta alas ajaessa että ei liiku pikku-puolella mihinkään, kuulee/tuntee kyllä että jotain laatikossa tapahtuu kun kytkimen nostaa mutta liikkeelle ei lähde, isolla puolella kyllä ihan normaalisti. Rupesi kyllä pelittämään sillon kun auto tuli ja toimi ihan normaalisti eiliseen asti mutta nyt eilen taas yhtäkkiä hävisi menohalut pikkupuolella. Puolittaja on ollut jumissa koko ajan.
KuvaKuvaKuva

Avatar
Kontio
Viestit: 657
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Kontio » Su Kesä 16, 2019 8:50 pm

Sisu SM kirjoitti:Kiitos kommenteista, olisi mielenkiintoista miten olette päätyneet autoharrastuksen pariin, onko sukurasite vai jokin tietty auto kuten tässä minun tapauksessa. Miten esim Kontio päädyit Sisun ostoon. :?:
Minulla ei ole mitään sukurasitetta raskaaseen kalustoon. Kaikki lähti (lapasesta) liikkeelle armeijasta. Intin autokoulussa ajeltiin vaan 124 Scanialla, mutta kun koulutus oli ohi ja päästiin omaan varuskuntaan takaisin, niin siellä sitten pääsin tutustumaan SL 190? 4x4 Sisuun.
Siellä sitten iski se kipinä Sisuun.
Sillä SirkkaLiisalla tuli ajeltua paljon. Toki olihan se melko kankea käänneltävä pikkuisilla metsä ja peltoteillä viidenmetrin akselivälin takia. Mutta meni melko pahoissakin paikoista mistä nyt ei normaalilla takavetoisella kuorkilla mennä.

Tuo SL oli se liikkeelle laittava ajatus, että kyllä minullakin sitten pitää olla nokallinen kuorkki vaijerilaitteilla.
Ja sillätiellä ollaan edelleen.
Ja sitten yhtenä lisä vaikuttimena Sisun hankintaan oli vuonna -05 Mobilisti lehden juttu Pekka Mäkisestä, niin sehän vaan lisäsi halukkuutta oman Sisun hankintaan.

juho
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja juho » Su Kesä 16, 2019 11:50 pm

Sisu SM kirjoitti:Kiitos kommenteista, olisi mielenkiintoista miten olette päätyneet autoharrastuksen pariin, onko sukurasite vai jokin tietty auto kuten tässä minun tapauksessa.
Hienon auton olet löytänyt. Mitenkö päädyin? Ei ole sukurasitetta, tai on semmoinen rasite, että koko suku on opettajia. Mummolassa kun olin kylässä, niin Karhulan kauppalan kuorma-autonkuljettaja Hankanen kävi usein työautolla, harmaa Kontio Ässä-Nupe nosturilla ja aurausvarustuksella, kotona syömässä. Minä sitten kiertelin aina autoa ja kerran pääsin mummoni kanssa nostelemaan kaivonrenkaita. Olin niin nuori, että tarkat muistikuvat ovat hämäriä.

No sitten kului vajaa parikymmentä vuotta ja löysin itseni työharjoittelusta Sisun Konalan korjaamolla. Mitään en alkuun osannut mutta hyvin käyttivät kaikkien työvaiheiden läpi. Siinä vaiheessa olin kyllä vähän sitä mieltä, että ammatikseni en halua raskasta kalustoa korjata, raskasta ja, no, paskasta ainakin joskus.

Sitten pääsin autonkuljettajaksi Kuljetus Forsbergille ja käteen lyötiin SK:n avaimet. "Siinä on sitten synkronoimaton vaihteisto", sanoi työnjohtaja. Tietysti tiesin sen, ja kerran Kehä III:lla piti pysähtyä ja aloittaa kaikki alusta, kun kaikki vaihteet olivat jostain syystä varattuina. Mutta äkkiähän sen oppi ja paras auto se sitten oli minusta töitä tehdä ja ajaa, kukaan muu ei halunnut sillä ajaa.

Jossain vaiheessa olin vähän aikaa Turussa Nostokonepalvelulla korjaamopuolella ja ensimmäinen homma oli viedä Siimet-lavetti katsastukseen teliveto-SM
veturina. Lavetti oli kauhea rohjo, kaksiakselista leveää 16-pyöräistä jatkettu lisäakselilla. Peileistä ei suoraanajaessa näkynyt paljon muuta kuin hanhenkaula ja etukulmat. Koskaan en ollu mitään yhdistelmää ajanu eikä ollut e-korttiakaan vielä silloin, c-kortilla sai viedä tyhjänä katsastukseen. Mutta jotenkin siitäkin selvittiin kunnialla. Muistaakseni siellä oli kaksi SM:ää, toinen telivetoinen ja toinen nostotelillä oleva. Etkös Sisu SM sanonut jossain keskustelussa ajavasi siellä päin?

No nyt sitten pihassa on E14 vetopöydällä ja nosturilla varustettuna.. lavetti tulee jossain vaiheessa. Eli jossain vaiheessa minulle maksettiin Sisun korjaamisesta ja ajamisesta, ja nyt maksan itse Sisun korjaamisesta ja ajamisesta, varsinkin kun ei enää pitänyt korjata kuorma-autoja :mrgreen: En kyllä yhtään osaa sanoa, miksi päädyin juuri Sisun hankintaan.. se vain ilmestyi jostain..:roll:

Avatar
Sisu SM
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 8:27 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM » Ke Kesä 19, 2019 8:08 pm

Kiitos Kontio ja Juho, arvostan että jaatte tarinanne, on jotenkin tosi mielenkiintoista lukea kohtalotovereiden tarinoita. Joo Turusta 60km ylöspäin vaikutan. :D Kyseisen Nostokonepalvelun SM:män kuvan näin jokin aika sitten ja kyselin firmasta että mikä on auton nykytilanne mutta ei ole tullut vastausta. :D Oletko itse jostain Varsinais-Suomen nurkilta Juho?
KuvaKuvaKuva

juho
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja juho » Ke Kesä 19, 2019 11:10 pm

Pääkaupunkiseudulta olen mutta töiden perässä olen hieman kierrellyt. Luulen että puhutaan samasta Nostiksen SM:n kuvasta, mielestäni se oli otettu Rydöntien laanilta. En tiedä, onko auto enää heillä.

Vastaa Viestiin