Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » Pe Touko 17, 2019 9:20 pm

Siirsin lavan vähän parempaan paikkaan, huomenna tarkoitus aloittaa puuhastelu sen kanssa.

Kuva

Kuva

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » La Touko 18, 2019 3:56 pm

Lavan rungossa on moottorin kohdalla aukko. Nyt kun ahdin siirtyi pakosarjan takapäähän, aukko on liian lyhyt.
Ja muutenkin tilaa on niukalti, aukkoa suurentamalla lavan irrotus ja paikalleen laitto ei ole enää ihan niin senttipeliä, myös huoltotoimenpiteille tulee näin lisää tilaa.

Alkuperäinen:
Kuva

Laikat lauloi:
Kuva

Uusi poikkipalkki paikoillaan:
Kuva

Pari uutta sidontapisteiden kiinnityspistettä, ei tarvinnut alkaa vanhoja irrottelemaan poistetusta osasta:
Kuva

Paikoillaan:
Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » Su Touko 19, 2019 6:20 pm

Tänään vedin eilisiin hitsailuihin pohjamaalia, ja hyvästä kelistä johtuen tilanne eskaloitui niin että tuli leikattua lavan pohjavanerit sopiviin mittoihin.
Vaneri on 22mm paksua, 2-laatuista eli pieniä kosmeettisia virheitä siinä on, mutta lavan pohjaksi ihan käypäistä.

Vanerit tulee lopullisesti paikoilleen vasta kun lava on auton päällä, mitoitus ja leikkaus oli helpompi tehdä tässä vaiheessa.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja FBW » Ke Touko 22, 2019 6:06 pm

Lavahan on miljoona kertaa paremmassa kunnossa kuin Proton lavat (ostaessa).

Tuolta sitten Masin esite talvi-iltojen iloksi: https://www.ebay.de/itm/Sisu-SA-150-4x4 ... SwAvFcmKKC

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » Su Kesä 02, 2019 2:40 pm

Lava on rungoltaan hyvinkin suora ja istuu auton päälle nätisti.

Kuva

Tässä vaiheessa on paljon kaikkea pientä nysväystä joka ei näy missään.
Esim takapyörien takana olevat lokerot puhdistin, niissä oli pari lapiollista hiekkaa ja roskaa.

Kuva

Uutta maalia kaipaa nekin. Lokeroiden ulkopuolelle alapintaan/pyörän puoleiselle sivulle tulee siveltävä kiveniskumassa.
Alunperin noissa on pelkkä maali, joka tietysti on hieman kärsinyt kun rengas heittää hiekkaa, rapaa ja kantoja.

Myös pakoputkea pitäisi jatkaa vähän pidemmälle, ja laittaa jonkunlainen vaimennin.

Kuva

Alkuperäinen vaimennin on lähes 200-litran tynnyrin kokoinen, sitä minulla ei ole, joten päädyn varmaankin "hieman" pienempään tarvikevaimentimeen.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » Ke Kesä 19, 2019 4:54 pm

Pakoputki tuli valmiksi ja takavalot on kytketty toimintaan. Seuraavaksi pitäisi asentaa vanerit lavan pohjaan ja sitten voikin nostaa laidat paikoilleen.

Mutta tänään pientä koeajoa.

https://www.youtube.com/watch?v=w5_8dMVlpFo
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » Ma Kesä 24, 2019 6:28 pm

Lavassa on nyt vanerit. Rakentelin myös uuden kopan moottorin päälle, vanha ei enää ollut sopiva kun lavassa oleva reikä on eri kokoinen.
Vedin myös lasinpesurille uudet letkut, vanhat oli varmuuden vuoksi korjattu talteen :roll:

Ajelin tänään noin 10km, auto toimi hyvin, lukuunottamatta kaasuvaijerin irtoamista polkimesta :)

Siitäkin selvittiin yhdellä puhelinsoitolla, paikalle saatiin uusi mutteri kuulaniveleen ja matka jatkui.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » Su Kesä 30, 2019 3:50 pm

Mittarissa 25km.

Pressu vielä puuttuu, ja lämmityslaitteen hana pitää vaihtaa. Lämppärissä on nyt vain kaksi asentoa, kuumaa ja vielä kuumempaa.

Kuva

Katolla oleva teline maastoajovaloille on kiinni pikalukoilla, en vielä tiedä jääkö se vai lähteekö, saa nähdä.

Jotain pientä käpistelyä autossa vielä on, mutta katsastuskonttorille sitä on tarkoitus lähiaikoina tarjota, kunhan aikataulut antaa myöten.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » Ma Heinä 01, 2019 2:26 pm

IKH:lta löytyikin sopiva yleismallin hana lämmityslaitteeseen, ja nyt lämmönsäätelyssä on taas joku järki.

Vanhaa hanaa tarkastellessa löytyi vian varsinainen juurisyy, siinähän on Volkkarin ja Audin logot :mrgreen:

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » La Heinä 06, 2019 11:13 am

Kaato kirjoitti:Ilmavirtausta ohjaavien läppien säätösysteemissä oli huomattava määrä rautalankapatentteja, poistin ne kaikki, täytyy myöhemmin perehtyä asiaan ja korjata se pysyvämmin.
Sain vaijerit ojennukseen ja systeemi ohjaa ilmaa niin kuin sen kuuluukin.

Säätimestä on joku ilmeisesti syönyt nupit.
Kuva

Onkohan jossain muissa Sisuissa käytetty vastaavaa säädinpanelia?
Jos vaikka jostain purkuautosta nuo löytyisi. Toimii se toki noinkin mutta olisi mukavampi käyttää.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Neliveto Sisu
Viestit: 337
Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu » La Heinä 06, 2019 12:26 pm

Lämmityslaitteen säädinpaneeli on aika samanlainen 80-luvun S-sarjalaisissa, ei kuitenkaan täysin samanlainen. Saattaisi olla, että nupit saisi siitä.

ralusa2006
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 02, 2010 3:07 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja ralusa2006 » La Heinä 06, 2019 5:46 pm

Onko noista nupeista minkäänlaista kuvaa kellään?

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » La Heinä 06, 2019 6:38 pm

Pari (huonoa) kuvakaappausta nettikoneesta, autot samaa ikäluokkaa.

Voisikohan ne olla tuollaiset?

Kuva

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 148
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato » Ke Heinä 31, 2019 7:45 pm

Pressuhomma on edelleen vaiheessa, mutta kun viimein oli aikaa käydä konttorilla niin pitihän sinne mennä.

Kuva

Jarrujakin mittailtiin, en kyllä ymmärrä siitä jarruajopaperista juuri mitään, mutta kunnossa ne oli :lol:

Kuva

Ja kun ei mitään huomautettavaa löytynyt, sain tiskiltä kilvet jotka ruuvasin paikoilleen.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Tyrvää
Viestit: 315
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 7:00 am

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Tyrvää » Ke Heinä 31, 2019 8:03 pm

http://muotopeite.fi/yritysesittely.php
Vieläkun vaihdat noi kilvet ilman tota EU-osaa oleviin, ja ei maksa paljoo.

Vastaa Viestiin