Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sisua »

JV:n tarinaa:

Tässäpä vähän tietoja omistamastani neliveto Kontio-Sisusta.Malli L-137 CVT-4x4/4800.

Käyttöönotto-72 Ensimmäinen omistaja Imatran Voima OY jonka toimesta auto poistettu rekisteristä-87 (ilmeisesti maastolaatikkovian takia).Tämän jälkeen palvellut "piha-autona"useammalla eri omistajalla kunnes ostin sen 3.8.2005.

Suurimpana vikana oli maastolaatikon "iso puoli" (ei pysynyt päällä muuten kuin väkisin pönkittämällä), jakopään kopasta puuttui pala ohjaustehostajan pumpun hammaspyörä oli tullut läpi akselin ilmeisesti katketessa) ja kopin kulmat oli rutisteltu nosturikäytössä.

Autoon alunperin asennetut Ässä Nupe ja kippilava olivat myös jääneet matkan varrelle. Muutoin mielestäni kohtuukuntoinen aihio,varsinkin hinnan huomioonottaen ja tuli vielä siirtokilvin ajamalla kotiin!

Maastolaatikon vian syyksi paljastui viistoksi kuluneet kytkentähammastukset. Harrastajan vinkin avulla löysin vanhemman Sisun laatikon,josta "risteyttämällä" sain vian korjattua. Itsekseen päälle pyrkivän nelivedon syyksi osottautui löystynyt lukitusruuvi "kytkentäsakarapyörässä". Tähän lääkkeeksi käypänen(tuumanen) kuusiokoloavain ja locktaittia. Lisäksi paljastui,että maastolaatikko pyrkii "kuolaamaan" lämmetessään huohottimesta oikeasta öljynpinnan tasosta huolimatta.Tähän vaivaan rakennettiin useiden kokeiluiden jälkeen pieni "paisuntasäiliö" huohottimen kaveriksi.

Jakopään kopan vaihdossa suurin työ oli hihnapyörän ulosvetäjän teossa.

Peltityöt aloitettiin reippaasti koko katon vaihdolla toisesta autosta, homma onnistuikin mielestäni kohtuu helposti.Tolpista vaan poikki ja tarkan sovituksen jälkeen migillä kiinni. Lisäksi oli muutamat ruostevauriot kopin lattiassa.

Tässä oli listaa näistä "karkeimmista" hommista, lisäksi runsaasti hiekkapuhallusta ja maalausta ym. hiplaamista. Kuva kesältä 2007.
Tänä talvena ohjelmassa asentaa 12t vaihtolavalaitteet ja
Nummi Universal.

Sisuterveisin JV

Kuva
SA-1707
Viestit: 102
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja SA-1707 »

Hatunnoston arvoinen suoritus! Projektin lisävaiheita jään odottamaan innolla...
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sisua »

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sisua »

JV:n projekti etenee aikataulussa, projektikuvia lisätty:

"Kaikki toimii..."
Kuva
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sisua »

Minulle voi tarjota myös aikuisiässä (lue: museorekisterikelpoisia) olevia Kontioon sopivia vaihtolavalaitteitta
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Ai että tuo on ihana. Intissä tuli tuollaisia 4x4 kontioita(vai olisiko olleet karhuja?) ajeltua ja oli hyvät kyydit. Mikä nuissa on kääntösäde? Taisivat olla älyttömän ketteriä.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sisua »

Muutamia kuvia lisätty vaihtolavalaitteista:
http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/L-137/

Kuva
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sisua »

JV:n projekti kilvissä:

4-veto Kontio nyt kilvissä!

Päällirakenteiden hiekkapuhallus ja maalaus sekä kunnon lavanteko jäi ensi talveksi rakennusprojekti kiireiden takia.
Tuli hieman kiire harraste/hyötyajoon. Museohommiin vaatisi lisäksi konehuoneen ja verhoilun fiksaamisen, mutta jonkinlainen välitavoite nyt kuitenkin saavutettu.


Kuva

Kuva

Kuvia projektin varrelta: http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/L-137/
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sisua »

Kontio museorekisterissä
Kuva
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja at7 »

sisua kirjoitti: Lisäksi paljastui,että maastolaatikko pyrkii "kuolaamaan" lämmetessään huohottimesta oikeasta öljynpinnan tasosta huolimatta.Tähän vaivaan rakennettiin useiden kokeiluiden jälkeen pieni "paisuntasäiliö" huohottimen kaveriksi.
Tämmöistä vikaa on meikäläisen protossakin-- oliko kuvaa tästä huohottimesta ja paisuntasäilöstä?
sotarauta
Viestit: 236
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sotarauta »

Onnittelut Museorekisteröinnistä! Komia on Sisu.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sisua »

at7 kirjoitti:Tämmöistä vikaa on meikäläisen protossakin-- oliko kuvaa tästä huohottimesta ja paisuntasäilöstä?
Liitteet
huohotin.jpg
huohotin.jpg (97.78 KiB) Katsottu 16088 kertaa
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Aivan tyylikkään näköinen ratkaisu kuolaamis ongelmaan. Aikoinaan meidän kontiossa tuo ratkaistiin siirtämällä huohotin muutaman kymmenen sentin päähän kumiletkulla. Jotenkin jäi mieleen, että jotkut öljyt olivat herkempiä kuohumaan tosta huohottimesta ulos kuin toiset :?:

Mutta näin jälkeenpäin tarkasteltaessa asiaa ratkaisu voi olla aika yksinkertainen. Tossa kontion jakolodjussa toi huohotin on jo alunperin asennettu hieman pieleen sijoituksen suhteen. On aivan oikeanoppisesti korkeimmalla kohdalla, mutta kuitenkin suoraan rattaista lähtevän öljyroiskeiden suorassa vaikutuksessa.

Omassa AVD 03 laatikossa (ZF VG-500) tota ongelmaa ei ole ikinään ollut. Johtunee varmaan siitä, että huohotin on asennettu laatikon yläreunaan, mutta sivuun jolloin se ei ole suoraan rattaiden heittämässä öljysuihkussa :D Myös huohottimen alle on valettu "lippa" vaihdelaatikon päätykanteen joka estää rattaista linkoutuvan öljyn kulkeutumisen paineella huohottimeen.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja sisua »

JV kirjoitti: Sisulla Sisua :)
http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/L-137/?g2_page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio-Sisu L-137 CVT-4x4/4800 vm.-72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Aika unelma parivaljakko! Onnittelut!
Vastaa Viestiin