Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Kesä 25, 2018 7:31 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2008 9:13 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1689
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
JV:n tarinaa:

Tässäpä vähän tietoja omistamastani neliveto Kontio-Sisusta.Malli L-137 CVT-4x4/4800.

Käyttöönotto-72 Ensimmäinen omistaja Imatran Voima OY jonka toimesta auto poistettu rekisteristä-87 (ilmeisesti maastolaatikkovian takia).Tämän jälkeen palvellut "piha-autona"useammalla eri omistajalla kunnes ostin sen 3.8.2005.

Suurimpana vikana oli maastolaatikon "iso puoli" (ei pysynyt päällä muuten kuin väkisin pönkittämällä), jakopään kopasta puuttui pala ohjaustehostajan pumpun hammaspyörä oli tullut läpi akselin ilmeisesti katketessa) ja kopin kulmat oli rutisteltu nosturikäytössä.

Autoon alunperin asennetut Ässä Nupe ja kippilava olivat myös jääneet matkan varrelle. Muutoin mielestäni kohtuukuntoinen aihio,varsinkin hinnan huomioonottaen ja tuli vielä siirtokilvin ajamalla kotiin!

Maastolaatikon vian syyksi paljastui viistoksi kuluneet kytkentähammastukset. Harrastajan vinkin avulla löysin vanhemman Sisun laatikon,josta "risteyttämällä" sain vian korjattua. Itsekseen päälle pyrkivän nelivedon syyksi osottautui löystynyt lukitusruuvi "kytkentäsakarapyörässä". Tähän lääkkeeksi käypänen(tuumanen) kuusiokoloavain ja locktaittia. Lisäksi paljastui,että maastolaatikko pyrkii "kuolaamaan" lämmetessään huohottimesta oikeasta öljynpinnan tasosta huolimatta.Tähän vaivaan rakennettiin useiden kokeiluiden jälkeen pieni "paisuntasäiliö" huohottimen kaveriksi.

Jakopään kopan vaihdossa suurin työ oli hihnapyörän ulosvetäjän teossa.

Peltityöt aloitettiin reippaasti koko katon vaihdolla toisesta autosta, homma onnistuikin mielestäni kohtuu helposti.Tolpista vaan poikki ja tarkan sovituksen jälkeen migillä kiinni. Lisäksi oli muutamat ruostevauriot kopin lattiassa.

Tässä oli listaa näistä "karkeimmista" hommista, lisäksi runsaasti hiekkapuhallusta ja maalausta ym. hiplaamista. Kuva kesältä 2007.
Tänä talvena ohjelmassa asentaa 12t vaihtolavalaitteet ja
Nummi Universal.

Sisuterveisin JV

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 12, 2008 6:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Marras 11, 2007 10:55 pm
Viestit: 85
Hatunnoston arvoinen suoritus! Projektin lisävaiheita jään odottamaan innolla...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 05, 2008 10:13 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1689
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Projektikuvia lisätty:
http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/L-137/


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 02, 2008 9:34 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1689
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
JV:n projekti etenee aikataulussa, projektikuvia lisätty:

"Kaikki toimii..."
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 02, 2008 9:36 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1689
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Minulle voi tarjota myös aikuisiässä (lue: museorekisterikelpoisia) olevia Kontioon sopivia vaihtolavalaitteitta


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Huhti 17, 2008 1:31 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Ai että tuo on ihana. Intissä tuli tuollaisia 4x4 kontioita(vai olisiko olleet karhuja?) ajeltua ja oli hyvät kyydit. Mikä nuissa on kääntösäde? Taisivat olla älyttömän ketteriä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 20, 2008 8:23 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1689
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Muutamia kuvia lisätty vaihtolavalaitteista:
http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/L-137/

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Heinä 17, 2008 8:35 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1689
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
JV:n projekti kilvissä:

4-veto Kontio nyt kilvissä!

Päällirakenteiden hiekkapuhallus ja maalaus sekä kunnon lavanteko jäi ensi talveksi rakennusprojekti kiireiden takia.
Tuli hieman kiire harraste/hyötyajoon. Museohommiin vaatisi lisäksi konehuoneen ja verhoilun fiksaamisen, mutta jonkinlainen välitavoite nyt kuitenkin saavutettu.


Kuva

Kuva

Kuvia projektin varrelta: http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/L-137/


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Touko 26, 2010 10:37 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1689
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Kontio museorekisterissä
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Touko 27, 2010 7:14 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am
Viestit: 569
Paikkakunta: oulun seutu
sisua kirjoitti:
Lisäksi paljastui,että maastolaatikko pyrkii "kuolaamaan" lämmetessään huohottimesta oikeasta öljynpinnan tasosta huolimatta.Tähän vaivaan rakennettiin useiden kokeiluiden jälkeen pieni "paisuntasäiliö" huohottimen kaveriksi.


Tämmöistä vikaa on meikäläisen protossakin-- oliko kuvaa tästä huohottimesta ja paisuntasäilöstä?


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Touko 27, 2010 11:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 9:21 am
Viestit: 220
Paikkakunta: Imatra, Finland
Onnittelut Museorekisteröinnistä! Komia on Sisu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Touko 28, 2010 9:55 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1689
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
at7 kirjoitti:
Tämmöistä vikaa on meikäläisen protossakin-- oliko kuvaa tästä huohottimesta ja paisuntasäilöstä?


Liitteet:
huohotin.jpg
huohotin.jpg [ 97.78 KiB | Katsottu 6685 kertaa ]
Ylös
   
ViestiLähetetty: La Touko 29, 2010 12:39 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Aivan tyylikkään näköinen ratkaisu kuolaamis ongelmaan. Aikoinaan meidän kontiossa tuo ratkaistiin siirtämällä huohotin muutaman kymmenen sentin päähän kumiletkulla. Jotenkin jäi mieleen, että jotkut öljyt olivat herkempiä kuohumaan tosta huohottimesta ulos kuin toiset :?:

Mutta näin jälkeenpäin tarkasteltaessa asiaa ratkaisu voi olla aika yksinkertainen. Tossa kontion jakolodjussa toi huohotin on jo alunperin asennettu hieman pieleen sijoituksen suhteen. On aivan oikeanoppisesti korkeimmalla kohdalla, mutta kuitenkin suoraan rattaista lähtevän öljyroiskeiden suorassa vaikutuksessa.

Omassa AVD 03 laatikossa (ZF VG-500) tota ongelmaa ei ole ikinään ollut. Johtunee varmaan siitä, että huohotin on asennettu laatikon yläreunaan, mutta sivuun jolloin se ei ole suoraan rattaiden heittämässä öljysuihkussa :D Myös huohottimen alle on valettu "lippa" vaihdelaatikon päätykanteen joka estää rattaista linkoutuvan öljyn kulkeutumisen paineella huohottimeen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Heinä 25, 2010 8:55 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1689
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
JV kirjoitti: Sisulla Sisua :)
http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/L-137/?g2_page=2
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Heinä 25, 2010 9:51 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Aika unelma parivaljakko! Onnittelut!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)