Erään BK 84:n uusi elämä
Valvoja: sisua
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Ja taas on saatu revittyä palasia irti. Yllättävänkin helposti lattia irtoaa. Materiaali on varsin kaunista työtä...jos olisi jossain muussa käytössä. Hetken jo kuvittelin, että niin fiksusti on tehty, että jopa tuuletusta tässä olisi haettu lattiarakenteelle. Totuus taitaa olla kuitenkin ihan jotain muuta. Yhtä kaikki. Projekti etenee. Ensimmäinen pikku pommi löytyi, eli vänkärinpuolen takajousipakka on saanut kipiää.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Pikku vikoja.heleppo korjata....
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Niinhän se menee, että 80/20 sääntö toteutuu tässäkin. Loput 20% lattiasta jarruttaa niin peevelisti mutta pikkuhiljaa irtoaa loputkin siitä. Pari tuntia ja helevetinmoinen soijamäärä hikoilua ja pari palaa irti.
Yksi pidempi ilta vielä ja purkuoperaatio alkaapi olla valmis. Sen jälkeen perusteellinen pesu ja pään raapiminen (suunnittelua) ja rakentamaan. Kattoa pitää vahvistaa ja tukkia kattoluukut. Sen jälkeen varmaan ulkokuorta hinkkaamaan ja ehkäpä uutta väriäkin. Siinä vaiheessa lie jo alkanut rakenteluplääni olemaan valmis ja SISUksen kimppuun. Parempi kun ei ala vielä liikoja intoilemaan, niin ei tipu kovin korkealta alas. Kyllä tämä silti on tarkoitus valmiiksi tehdä..
Lämmityslinjat pitää saada tulpattua jotta uskaltaa tosissaan kaikki loput osat repiä irti. mitä likemmäs keulaa purku etenee, sitä tiukemmin on palat lattiassa kiinni. Etuakselin välissä oli levy jopa liimattukin runkoon ruuvien lisäksi. Yksi pidempi ilta vielä ja purkuoperaatio alkaapi olla valmis. Sen jälkeen perusteellinen pesu ja pään raapiminen (suunnittelua) ja rakentamaan. Kattoa pitää vahvistaa ja tukkia kattoluukut. Sen jälkeen varmaan ulkokuorta hinkkaamaan ja ehkäpä uutta väriäkin. Siinä vaiheessa lie jo alkanut rakenteluplääni olemaan valmis ja SISUksen kimppuun. Parempi kun ei ala vielä liikoja intoilemaan, niin ei tipu kovin korkealta alas. Kyllä tämä silti on tarkoitus valmiiksi tehdä..
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Ja taas pikkutovi huhkittu. Toveri rivikuutoinen suoritti onnistuneen pahan veren laskemisen ja suonentulppaamisen. Nyt päästäänkin sitten koko lattian lopulliseen poistamiseen ja muutama tunti kun joutaa vielä repimään, niin alkaa purkuhommat olla ohitse.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Tuli villi idea mieleen, onkohan kukaan yhdistänyt moottorin jäähdytysvesikiertoa kopin lämmitysvesikierron kanssa? Molemmissahan käytetään samaa jäähdytysnestettä, tai ainakin voidaan käyttää.
Näyttää vaan olevan putkistot tässä aika lähekkäin, niin voisi olla suuri kiusaus. Pari pientä putkea haaroittaa ja pallohanat väliin, paisuntasäiliö riittävän korkealle. Voisi olla aika monta etua, reissussa helppo esilämmittää moottori avaamalla patterikierto koneen puolelle ja ajon aikana moottorin hukkalämpö lämmittää kämppää. Kone yrittää alkaa keittämään, niin patterikierto auki ja tilanne pelastettu.
Kansipahvin palaessa myös patterit täynnä öljyä.
Näyttää vaan olevan putkistot tässä aika lähekkäin, niin voisi olla suuri kiusaus. Pari pientä putkea haaroittaa ja pallohanat väliin, paisuntasäiliö riittävän korkealle. Voisi olla aika monta etua, reissussa helppo esilämmittää moottori avaamalla patterikierto koneen puolelle ja ajon aikana moottorin hukkalämpö lämmittää kämppää. Kone yrittää alkaa keittämään, niin patterikierto auki ja tilanne pelastettu.
Kansipahvin palaessa myös patterit täynnä öljyä.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Onhan kaikissa linja-autoissa patterit ja osassa ilmastointikonekin jäähdytysvesilinjassa ja voi vepastolla myös lämmittää vaikka ajossakin lisäksi.
Ja osa autoista lämmittää automaattisesti vepastolla lisäksi jos kone käy kylmänä.
Ja osa autoista lämmittää automaattisesti vepastolla lisäksi jos kone käy kylmänä.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Ok, kokemus noista liikkuvista makuuparakeista rajoittuu lähinnä asuntoautoihin ja niissä ei tuota järjestelyä ole näkynyt. Sittenhän sellainen tulee tähän ihan varmuudella?
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Mielenkiintoinen ajatus. Mahdollisista ongelmista tulee äkkiseltään mieleen sopivan virtauksen ja lämpötilan säätö. Moottorin vesipumppu ei taida riittää, tarvinnee lisäpumpun, ja talvipakkasilla voi käydä niin että moottori ei käy riittävän lämpimänä. Sitten Webasto pitäisi vaan säätää siten että se lykkää riittävästi lämpöä sekaan ilman että termostaatti aukeaa ja ajaa lämpöä harakoille jäähdyttimen kautta.
Ei muuta kuin rakentelemaan, jään tänne odottelemaan kokemuksia.
Ei muuta kuin rakentelemaan, jään tänne odottelemaan kokemuksia.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Virtauksen säätö juuri niiden kuulahanojen kanssa, hanalla noita auton lämppäreitä muutenkin säädetään.Gwafton kirjoitti:Mahdollisista ongelmista tulee äkkiseltään mieleen sopivan virtauksen ja lämpötilan säätö. Moottorin vesipumppu ei taida riittää, tarvinnee lisäpumpun, ja talvipakkasilla voi käydä niin että moottori ei käy riittävän lämpimänä. Sitten Webasto pitäisi vaan säätää siten että se lykkää riittävästi lämpöä sekaan ilman että termostaatti aukeaa ja ajaa lämpöä harakoille jäähdyttimen kautta.
Täytyyhän lämmityksessä oma kiertopumppu olla kun lämmitetään jollakin muulla kuin moottorin hukkalämmöllä. Talvella tietenkin säätöhanat kiinni, jos lämpö ei riitä. Voisihan tuossa olla joku termostaattiohjaus, 86 asteessa pääsee pattereihin ja 88 asteessa jäähdyttimeen, tms.? Alkaa vaan rakenteluaste karkaamaan ohi saavutettavan hyödyn...
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Teoriassa homma on yksinkertainen ja termostaateilla toteutettavissa. Käytäntö on kuitenkin hiukan vaikeammin ennakoitavissa. Olen jonkin verran ollut tekemisissä vastaavanlaisten ongelmien kanssa laivojen konehuoneissa, missä jäähdytysjärjestelmään on liitetty moottorin normaalin jäähdytyksen lisäksi välijäähdytys, öljynjäähdytys ja esimerkiksi akseligeneraattorin jäähdytys. Oikean virtauksen säätö, millä saadaan sopiva jäähdytys, haetaan käyttöönoton aikana. Käytännössä ongelmina voi olla väärä virtaus jollain alueella ja termostaatin "soutaminen" jossain kuormatilanteessa, mikä lyhentää termostaatin käyttöikää. Niitä sitten korjaillaan eri säätöarvoilla, eri suuruisilla kuristus- ja ohivirtausventtiileillä jne. Tässä työssä on tyypillistä, että kun yksi kohta on saatu toimimaan kunnolla, virtausongelmat siirtyvät muualle.
Kuvaavaa on, että laivoissa tuota vastaavan kaltaista lämmitystä ei ole toteutettu. Moottorien hukkalämpö ajetaan lämmönvaihtimien kautta mereen ja hotellikerrokset lämmitetään yksinomaan boilerin avulla. Oma arvaukseni on että hukkalämpöä ei oteta talteen juuri siitä syystä, että järjestelmän rakentaminen toimivaksi on todella vaikeaa.
Linja-auton lämmitysjärjestelmä on toki paljon yksinkertaisempi kuin laivan jäähdytysjärjestelmä ja ideasi on mielestäni hyvä, mutta varaudu siihen että toteutuksen kanssa voi tulla ylimääräistä aprikointia.
Kuvaavaa on, että laivoissa tuota vastaavan kaltaista lämmitystä ei ole toteutettu. Moottorien hukkalämpö ajetaan lämmönvaihtimien kautta mereen ja hotellikerrokset lämmitetään yksinomaan boilerin avulla. Oma arvaukseni on että hukkalämpöä ei oteta talteen juuri siitä syystä, että järjestelmän rakentaminen toimivaksi on todella vaikeaa.
Linja-auton lämmitysjärjestelmä on toki paljon yksinkertaisempi kuin laivan jäähdytysjärjestelmä ja ideasi on mielestäni hyvä, mutta varaudu siihen että toteutuksen kanssa voi tulla ylimääräistä aprikointia.
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Kyllä tähän on jo hahmoteltu keskustelun alla olevan kaltaista järjestelmää. Tässä on erillinen sähköpumppu lämmitysjärjestelmän kierrolle, oma pumppu tuskin riittäisi. Muutamalla kolmitieventtiilillä saadaan järjestelmään sopivasti säädettävyyttä. Ihan miettimättä tästä ei hyvää saa, mutta onneksi ideointiapua löytyy.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Itse en osaa vielä ottaa mitään muuta kantaa kuin että hyviä ideoita otetaan aina vastaan. Projektiautossa on jopa oma vihko hyviä neuvoja varten, mutta täältäkin kautta voi niitä laittaa
Tokihan hukkalämpö kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien rajoissa. Sen huomasin, että ainakin perällä olevassa "patterissa" oli sähköinen pumppu osana rakennetta.
Tokihan hukkalämpö kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien rajoissa. Sen huomasin, että ainakin perällä olevassa "patterissa" oli sähköinen pumppu osana rakennetta.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Ei kai pyörää kannata ruveta keksimään uudestaan, ottaa vaan mallia jostain bussista jossa matkustamon lämmitys on jo valmiina. Tai vaikka purkubussista kaikki lämmitykseen liittyvät osatkin.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
No nyt on lattia ja ylipäätänsä lähes kaikki tuhotyökaluilla suoritettava purkutyö tehty. Aikaa kului yhteensä 44 tuntia. Nyt hieman mietintää, kuumapesua ja sitten pitäisi alkaa nakertelemaan.
Tämmönen on nyt yleisnäkymä. Ei tosin edellisiin kamalasti muutosta.
Tämmönen on nyt yleisnäkymä. Ei tosin edellisiin kamalasti muutosta.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Toissa iltana kuumakylvetimme BK:n kaikkien vastuksien jälkeen. Iloisesti pärähti käyntiin ja saman teki vielä pesun jälkeenkin. Katto kaipaa uutta kerrosta. Paskaa lähti melkoinen läjä ja alta paljastui käypä alusta.