Teli-Kontio/Karhu
Valvoja: sisua
Teli-Kontio/Karhu
Tämmöinen "helppo" projekti tuli hommattua. Eli tarkoitus olisi laittaa Karhu-Sisun tekniikka (mottori - vaihteisto - taka-akseli) Teli-Kontioon.Eli Museopeliä tästä ei tule.Voimanpulasta pitäs päästä eroon.611 Valmetistahan saa kohtuuhelposti
sen170Kw(tässä versiossa vakiona 150kw)
Teli-Kontiossa tällä hetkellä alkuperäisen Leylandin tilalla käyttökuntoinen Cummins V8- moottori, joka siirtyy tunnetun Ukko-Kontio -harrastajan haltuun.
Tekniikan luovuttaja Karhusta purettu kuvassa jo aurapuskuri (myytävänä)ja säätötilavuushydraulinokkapumppu.
Teli- Kontio sinällään hyvä aihio. Hytti pellitetty ja runko, lava sekä kippi OK.Myös teliakseli , etuakseli ja jouset kunnossa.
Projektin vaiheista lisää myöhemmin.
sen170Kw(tässä versiossa vakiona 150kw)
Teli-Kontiossa tällä hetkellä alkuperäisen Leylandin tilalla käyttökuntoinen Cummins V8- moottori, joka siirtyy tunnetun Ukko-Kontio -harrastajan haltuun.
Tekniikan luovuttaja Karhusta purettu kuvassa jo aurapuskuri (myytävänä)ja säätötilavuushydraulinokkapumppu.
Teli- Kontio sinällään hyvä aihio. Hytti pellitetty ja runko, lava sekä kippi OK.Myös teliakseli , etuakseli ja jouset kunnossa.
Projektin vaiheista lisää myöhemmin.
- Liitteet
-
- Kopio kempele.jpg (370.18 KiB) Katsottu 19077 kertaa
-
- Kopio loviisa.jpg (401.67 KiB) Katsottu 19077 kertaa
Re: Teli-Kontio/Karhu
Vaikkei entisöintiin menisikään, niin tärkeintä että säilyy liikenteessä. Jos runkoon ja muualle ei tee peruuttamattomia muutoksia, niin eihän entisöintikään ole poissuljettu, mikäli myöhemmin niin päätetään. Mikähän idea huonomaineisen Cumminsin V8:n asentamisessa on aikanaan ollut? Paremman vaihtoehdon puute?
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Teli-Kontio/Karhu
Eipä ollut silloin kun leukku vaihdettiin kummitukseen tietoo millainen parkuja tuo kone on.muutaman vuoden sillä ajoin..eikä siinä mitään vikoja ollut.jos tuo Olli Blombergin kirja olis ilmestynyt vähän aikasemmin olis jäänyt V8 vaihtamatta..kyl se kohtuullisesti veti kuormalla kun piti kierroksia yli 3000
Re: Teli-Kontio/Karhu
"Paljon melua tyhjästä" (monessakin merkityksessä)vois näin jälkikäteen
todeta noista Cummins V-8"kokeiluista"niin tehtaan kuin harrastajien puolesta.
Alunperin kumminkin yksi lyhyt aikakausi ei niin onnistunutta Sisu historiaa.
Toivottavasti tulevaisuudessa pääsemme näkemään ja varsinkin
kuulemaan entisöityä Ukko-Kontiota!
Ja Vaikka museoSisun omistankin ja sen arvon ymmärränkin,niin silti olen
periaatteessa vapaamman "rakentelun" kannalla.Kuten ilmeisesti
moni muukin näillä sivustoilla viihtyvä?
todeta noista Cummins V-8"kokeiluista"niin tehtaan kuin harrastajien puolesta.
Alunperin kumminkin yksi lyhyt aikakausi ei niin onnistunutta Sisu historiaa.
Toivottavasti tulevaisuudessa pääsemme näkemään ja varsinkin
kuulemaan entisöityä Ukko-Kontiota!
Ja Vaikka museoSisun omistankin ja sen arvon ymmärränkin,niin silti olen
periaatteessa vapaamman "rakentelun" kannalla.Kuten ilmeisesti
moni muukin näillä sivustoilla viihtyvä?
Re: Teli-Kontio/Karhu
Onneksi Sisu oli varovainen lähtiessään kokeilemaan Cumminsia. Tuo Cumminsin V8 nimittäin koitui Kruppin kuorma-autoteollisuuden turmioksi, eli pahemminkin olisi voinut käydä. Samaa mieltä että Ukko-Kontio on pala suomalaista kuorma-autohistoriaa ja hienoa että Suomesta löytyy harrastajia jotka ovat valmiita vaalimaan tätä.
Kuorma-autoja harrastaessa ja entisöitäessä täytyy hyväksyä ja pitää mielessä että ne ovat olleet ensisijaisesti työkaluja, jotka on sovitettu kulloiseenkin tehtävään sopiviksi. Tehdasuutta vastaavaksi entisöinti on usein mahdotonta, eikä aina mielekästäkään, jos autolla on mielenkiintoinen käyttöhistoria takanaan.
Kuorma-autoharrastukseni rajoittuu tiedon keruuseen ja kirjoitteluun; itse en omista kuorma-autoa enkä kenties tule koskaan omistamaankaan (tai mistäs sitä tietää ). Nostan hattua kaikille teille, jotka omalla kustannuksellanne vaalitte ja esittelette suomalaisen kuorma-autovalmistuksen historiaa.
Kuorma-autoja harrastaessa ja entisöitäessä täytyy hyväksyä ja pitää mielessä että ne ovat olleet ensisijaisesti työkaluja, jotka on sovitettu kulloiseenkin tehtävään sopiviksi. Tehdasuutta vastaavaksi entisöinti on usein mahdotonta, eikä aina mielekästäkään, jos autolla on mielenkiintoinen käyttöhistoria takanaan.
Kuorma-autoharrastukseni rajoittuu tiedon keruuseen ja kirjoitteluun; itse en omista kuorma-autoa enkä kenties tule koskaan omistamaankaan (tai mistäs sitä tietää ). Nostan hattua kaikille teille, jotka omalla kustannuksellanne vaalitte ja esittelette suomalaisen kuorma-autovalmistuksen historiaa.
Re: Teli-Kontio/Karhu
Oliko tämä teli kontio siis ukko kontio? Vai tekniikka vaihdettu? Hyvä että cummitus löytää tiensä tarvitsijalle! Itsellä välillä polttelisi teli ukko-kontio! Sellainen kun oli isälläni 70-luvulla. Siihenkin vaihdettiin kuulemma leyland koska cummins meni särki..
Mutta hienoa että teli-kontio kuitenkin rakentuu aktiivi käyttöön! Ja cummitus menee tarvistsijalle! Laitahan cummitus moottorista kuvia!
Mutta hienoa että teli-kontio kuitenkin rakentuu aktiivi käyttöön! Ja cummitus menee tarvistsijalle! Laitahan cummitus moottorista kuvia!
Re: Teli-Kontio/Karhu
Joo,eihän tässä mistään alkuperäisestä Ukko-Kontiosta ole kyse.
Vaan aktiiviharrastajan tekniikka kokeiluista.
Vaan aktiiviharrastajan tekniikka kokeiluista.
Re: Teli-Kontio/Karhu
Työkaveri ei meinannut uskoa, kun kerroin, minkälaiset kierrokset tämä Cummins vaati Kyllä siinä itsellänikin meinasi ajatus nyrjähtää, kun Blombergin kirjaa luin: kuorma-auton dieselmoottoria pitää huudattaa kuin minkäkin italialaisen urheiluauton tuplakaasariviritystäKarhu 4x4+2 kirjoitti:..kyl se kohtuullisesti veti kuormalla kun piti kierroksia yli 3000
Re: Teli-Kontio/Karhu
Vielä saa reilusti kierrättää 3000-kierroksen jälkeen ennenkuin on punarajallaKatiska kirjoitti:Työkaveri ei meinannut uskoa, kun kerroin, minkälaiset kierrokset tämä Cummins vaati Kyllä siinä itsellänikin meinasi ajatus nyrjähtää, kun Blombergin kirjaa luin: kuorma-auton dieselmoottoria pitää huudattaa kuin minkäkin italialaisen urheiluauton tuplakaasariviritystäKarhu 4x4+2 kirjoitti:..kyl se kohtuullisesti veti kuormalla kun piti kierroksia yli 3000
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Teli-Kontio/Karhu
Vielkin korvissa soi kun katsoo tuota kiekkamittaria
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Teli-Kontio/Karhu
"Kummituksen" kuvia.
- Liitteet
-
- IMG_1238.jpg (192.95 KiB) Katsottu 17811 kertaa
-
- IMG_1239.jpg (224.75 KiB) Katsottu 17811 kertaa
-
- IMG_1241.jpg (248.95 KiB) Katsottu 17811 kertaa
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Teli-Kontio/Karhu
Lisää "Kummituksen" kuvia.
- Liitteet
-
- IMG_1242.jpg (222 KiB) Katsottu 17807 kertaa
-
- IMG_1243.jpg (231.09 KiB) Katsottu 17807 kertaa
Re: Teli-Kontio/Karhu
Surullisen näköiset silmät moottorinsa menettäneellä.
Re: Teli-Kontio/Karhu
On kyllä näppärän kokoinen v8. Ei oo kyllä ihme että tuota on kokeiltu Sisussakin. Sääli vaan jos ei ollu onnistunu konstruktio. Tuliko noista myöhemmin mitään parannettua versiota vai pistikö Cumminsi pelin poikki V8:sin osalta tuohon?
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Teli-Kontio/Karhu
Kyl se ilme viel kirkastuu kun saa aisojen väliin hyvä vetoisen vallun jä vonkumattoman laatikon ja harvan perän..