niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

pieni kunnostus tuolle puolustusvoimien vanhalle sotaratsulle

Kuva

entinen omistaja on muuttanut sisua enempi siviilisuuntaan

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

ja siistiminen alotettiin ruostevikojen korjauksilla

Kuva

Kuva

Kuva

ovesta helma pois

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

sitten puskurille hiekkaa

Kuva

Kuva

ja maalia

Kuva

sitten koko komeus hiontaväriin

Kuva

Kuva

Kuva

siinä pintavärissä

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Siistiä! :D Mikä tuossa on vaihteistona, kun on tuollainen "vanha" keppi? :shock:
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Komeaa työtä! Hienoa että saadaan niittikoppi-kuviakin välillä tänne palstalle 8)

Tuo vaihdekeppi sattui kanssa silmään, mikä vaihteisto ja mitä noilla lisävipstaakeilla ohjataan?
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

Leylandin kone ja fuller bvf-14 kepin lisävipstaakit on iso ja pien puoli ja pikku nappi on kytkin jarru loikkaria tässä ei oo mutta maasto alueet on
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Aivan, kytkinjarrun käyttöhän oli jossain alkuvaiheessa kepin vipstaakista. Liekkö vaikka parempi kuin kytkinpolkimessa?
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

Ei sitä ainakaan tottumaton käyttäjä vahingossa käytä
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja sisua »

Komea Niittikoppi ja asiallinen väriyhdistelmä.
Risukärsä on aikaansaava kaveri!

Mites se Vanaja projekti etenee?
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

vanaja projekti herää henkiin juhannuksen jälkeen.. moottori pitäs kasata koppi maalata sitten vaan osaa kiinni ja reilusti
Jimi2011
Viestit: 13
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja Jimi2011 »

Hieno auto! Piti ihan rekisteröityä tänne forumille kun on niin mielenkiintoisia juttuja. Pitkään olen katellut sopivaa vanhaa kuorma-autoa harrastusvälineeksi. Varusteina pitäisi mielellään olla nosturi ja vl-laitteet, jotta pääsisi hyödyntämään mm. rakennusprojekteissa. Nyt olisi yksi ehdot täyttävä pv:n vanha M168 kiikarissa, oli Nettikoneessakin mutta nyt sieltä jo pois (silti myynnissä edelleen). Vähän turhankin järeä ja erityisesti nosturi on iso, mutta haitanneeko tuo... Pitkän aikavälin tavoitteena olisi museointi. Tuoko pv tausta siihen jotain rajoitteita, voiko esim. värin valita vapaasti siviilimaailmasta? Onko kokeneilla niittikoppi konkareilla hyviä neuvoja harrastusta suunnittelevalle? Omat kokemukset Sisu merkkisistä autoista armeijan lisäksi on muutama tuhat kilometriä SM:llä 80-luvulta, pääasiassa tuli ajeltua Scaniaa ja Mersua.
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

raskaalla puolella museo rekisteröintiin voi värin valita ajan mukaiseksi eli omasta päästä vaan väritys (onhan eri kuljetus liikkeilläkin ollut omat värit kautta aikain) kunhan ei nyt aivan lähde nykyajan metalli hohto ja efekti maalailla maalaamaan eli parhaat sävyt näihin löytyvät ral värikartasta. runko kannattaa vetää teollisuus maaleilla (polyuretaani esim tikkurila temadur 90 ) ja koppi ja lava pbg delfleet. pv:n vanhat autot ei mielästäni tuo poikkeuksia rakenteluun onhan ne pohjiltaan siviili versioita ja päälli rakenteet voi vaihtaa ajan hengen mukaisiksi kukin tarvitsemalleen "työlle"

oletko ajatellut sellaista vaihtoehtoa että nosturi olisi kiinni lavassa jos meinaat vahtolava autoa ei tarvitse aina nosturia kuljettaa mukana

tähänkin on tarkoitus nosturi tulla.
Jimi2011
Viestit: 13
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja Jimi2011 »

On nosturilla varustettu vaihtolavakin ollut vaihtoehtona. En ole koskaan käyttänyt moista tai asiaan perehtynyt, vaatii tietysti hydrauliikalta valmiudet nosturille, mutta saahan sen rakennettua. Riittääköhän noissa tapauksissa yleensä vl-laitteiden hydrauliikan öljytilavuus ja pumpun tuotto, vai joutuuko suurempiin muutostöihin? Toisaalta eihän vl-laitteet/kippi ja nosturi yhtäaikaa ole käytössä. Nettikoneessa yksi vl-laitteilla oleva niittikoppi ollutkin aika pitkään, mikä lie kun ei mene kaupaksi?

http://www.nettikone.com/sisu/m-162-niittikoppi/1268639
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja c-290 »

risukärsä kirjoitti:Leylandin kone ja fuller bvf-14 kepin lisävipstaakit on iso ja pien puoli ja pikku nappi on kytkin jarru loikkaria tässä ei oo mutta maasto alueet on
Hienoa työtä taas kerran ei voi muuta kun ihmetellä.Katselin kanssa tuota vaihdekeppiä ja nyt sekin sitten selvis mikä laatikko siellä on.Samanlainen keppi on tälläkin palstalla keskustelluissa lokomon autonostureissa joskus tullut sellaista ihmeteltyä samalla työmaalla.Onko tässä 3:nen ja 4:nen ns.väärin päin :?: .Leukuissa oli tuo käsikäyttöinen kytkinjarru kun taas rollseissa se oli kytkinpolkimessa syytä tähän en tiedä ehkä eri valmistajan kytkin???.
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

joo 3 ja nelonen on väärin päin... tätä laatikkoa käytetty vain leylandin kanssa ( varmaan, ikinä sisuista tiedä :oops: ), tässä onkai yksilevykytki ja rolssi ja cummins koneisissa kaksilevy joten siinä kai syy kytkin jarruun
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kyllä tota BVF-14 vaihteistoa käytettiin myös Rolls moottorisissakin ,en ole varma mutta mieltänyt että kaikissa telivetosissa moottorista riippumatta käyttivät sekä joihinkin nostotelisiin myös asensivat tuon laatikon kuten tähän Risukärsän autoon ,itellänikin on R-sarjassa toi laatikko mutta on asennettu jälkeenpäin ja on otettu eräästä samanlaisesta M-sarjan sisusta joka oli Rolls moottorinen .
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: niittikopin valmistautuminen napapiirin keikalle

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Jasa kirjoitti:Kyllä tota BVF-14 vaihteistoa käytettiin myös Rolls moottorisissakin ,en ole varma mutta mieltänyt että kaikissa telivetosissa moottorista riippumatta käyttivät sekä joihinkin nostotelisiin myös asensivat tuon laatikon kuten tähän Risukärsän autoon ,itellänikin on R-sarjassa toi laatikko mutta on asennettu jälkeenpäin ja on otettu eräästä samanlaisesta M-sarjan sisusta joka oli Rolls moottorinen .
Joo ainakin 70-luvun Jyryn ohjekirjan mukaan näin oli.Eikös tämä laatikko ollut niitä Vanajan peruja vai oliko niissäkin jo 13-lovista? Millä vaihdekaaviolla tuosta saadaan 14-vaihdetta?? TYhmänä kysyn kun en ole moista koskaan ajanut :(
Vastaa Viestiin