Sisu Kontio L139CV-4600
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Eipä tuu ihan heti vastaan toista kontioo jossa jyryn koppi.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Kontiossahan on alunperin mekaaninen kiekkamittari.Mistäs se kiekkamittari Kontiossa kierrokset nuuhkii?
Saatan nyt olla täysin väärässä mutta ohjaako tuo säädin maa puolta alunperin? Siksi se diodisilta laturin perässä pitää maadottaa erikseen. Valohan on helppo laittaa säätimen kaveriksi, mutta toimiiko se Butecin kanssa onkin eriasia. Hämeen autosähkössä maksoi noin 55e uusi sopiva elektroninen lataussäädin.
Lomalta palattu ja päästy Sisun kimppuun.
Polttoaineletkut/putket sain laitettua. vesiletkuja kiristelin/pari putkea vaihdoin ja vedet sisään.
Virtalukossa startin johdon siirto ei onnistunutkaan eli siihen auttaa uusi virtalukko (eli otan kontion hytistä)
Buteckista saa varmaan diodisillalta otettua kiekkamittarin lähdön jos sen purkaisi.
Tänään pyörittelin Sisua taas ja yritin saada latausta toimimaan, valolta johto 61 niin ei lataa mutta jos yhdistää 61 js D- suoraan ilman valoa niin lataa 33 V , pitää kokeilla eritehoisella pottimolla jos lataus asettuisi hieman pienemmäksi. Tämähän oli kytketty lataamaan täysiä ennen kun oli peltokäytössä.
Jarruputkea 5/16 eli 7.9375 pitäisi ostaa kaksi metrin pituista putkea, voisi olla 8 mm helpommin saatavissa?
Öljynpaineanturin laitoin Rollsin koneesta mutta näyttää koko ajan 3 kiloa joten pitää tutkia ensin mittari. Kontiossahan oli mekaaninen mittari joten Rollsin anturi lisätty.
Pientä tekemistähän tuossa riittää...lava...jarrut...sähköjä...hitsausta...maalausta.... yms mutta sentään pyörii taas
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Aamupäivällä oli aikaa hieman ennen kuin alkoi satamaan.
Sisusta lähti lava kolmen tunnin työllä. Rälläkkä, kirves ja rautakanki oli työkaluina,
Puut ei enää kestäneet kävellä...
Onneksi kippirunko oli ehjä.
Omalla nosturilla siirsin levyn pois tieltä.
https://youtu.be/vBB-ibw2Chw
Pääsee puhdistelemaan myös runkoa paremmin kun lava ei ole tiellä.
Sisusta lähti lava kolmen tunnin työllä. Rälläkkä, kirves ja rautakanki oli työkaluina,
Puut ei enää kestäneet kävellä...
Onneksi kippirunko oli ehjä.
Omalla nosturilla siirsin levyn pois tieltä.
https://youtu.be/vBB-ibw2Chw
Pääsee puhdistelemaan myös runkoa paremmin kun lava ei ole tiellä.
Viimeksi muokannut L139CV, Ke Syys 14, 2016 6:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Poläyttelin hiekalla hieman suurempia ruostekohtia ja maalia runkoon päälle.
Tänään sain tehtyä rungon päälle uudet puut, aikaisemmat oli 100x65 ja uudet 100x100 kestopuuta.
Sopivat paikoilleen hyvin, pitää tehdä eteen vielä jonkinlaiset lavalukot
Pyöränpultteja en ole vielä saanut auki, oli tuumainen sarja + parimetrinen putki ja itse siinä päällä (85 kg) hyppelin ja ei auenneet, aukeiskohan jos yrittäisi ajaa taaksepäin?
Mukava olis päästä katsomaan rumpujen sisällekkin ja jos nuo ei aukea niin täytyy käydä paikallisella amiskalla jarrutestissä ja samalla pyytää että aukaisevat pultit.
Tänään sain tehtyä rungon päälle uudet puut, aikaisemmat oli 100x65 ja uudet 100x100 kestopuuta.
Sopivat paikoilleen hyvin, pitää tehdä eteen vielä jonkinlaiset lavalukot
Pyöränpultteja en ole vielä saanut auki, oli tuumainen sarja + parimetrinen putki ja itse siinä päällä (85 kg) hyppelin ja ei auenneet, aukeiskohan jos yrittäisi ajaa taaksepäin?
Mukava olis päästä katsomaan rumpujen sisällekkin ja jos nuo ei aukea niin täytyy käydä paikallisella amiskalla jarrutestissä ja samalla pyytää että aukaisevat pultit.
Viimeksi muokannut L139CV, Ke Syys 14, 2016 6:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Kokeileppa Voima-avaajalla pyörän pultteja,itse tuskailin kun ei lähtenyt edes lämmittämällä, puuilosta löytyi
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Tiesitkö että toisella puolella on vasenkätinen kierre?...aikonaan tuli oppi kantapään kautta....
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Tiesin, ei ole ainoa kerta kun on tullut vastaan, tehtiin joskus turhaa työtä ja pitkään. Pitää lämmittää ja kokeille uudestaan.Karhu 4x4+2 kirjoitti:Tiesitkö että toisella puolella on vasenkätinen kierre?...aikonaan tuli oppi kantapään kautta....
Tuo Voima-avaaja ei tullut mieleenikään, kiitos vinkistä.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Mutterit punaiseks kaasuhitsillä ni kyl aukeaa.laita kuvaa kopista...
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Pyörien mutterit saatu auki, lämpöä ja lisää vartta avaimeen niin aukesi.
Oikea etujarru aukaistu, löytyi uudenveroiset kengät/rummut mutta sylinterit jumissa. Jarrusylinterin koko oli edessä 1 3/4 tuumaiset.
Jarruputken uusin ja hoonasin sylinterit jos noista saisi vielä pitävät.
Jarrupainesäiliön pannat olivat ruostuttaneet säiliötä niin paljon että tilasin toisen säiliön.
Löytyyköhän noita käsijarru paloja jostain? (Tässähän on se kardaanilla oleva levyjarru)
Naapurikaupungista löytyi hyvät tuulilasit joten vaihdoin ne entisten rikkinäisten tilalle, vasen takaikkuna on vielä uusittava.
Tuossa kuvat hytin kiinnityksistä
Etukiinnitys tuli 8 cm sivuun.
Takakiinnitys
Sisu sammui ja tuntui että on dieselin puutos, otin tänään tankin pois ja syy löytyi...pohjapropusta tuli nestettä mutta kun aukaisin sen isomman mutterin niin se olikin täynnä maalia/ruostetta.
Miksi Sisussa on aurausvalojen katkaisin konehuoneessa? Onko joku lakipykälä siitä että valoja ei voi vaihtaa kuskinpaikalta?
Laitoin sen katkaisijan sisälle.
Oikea etujarru aukaistu, löytyi uudenveroiset kengät/rummut mutta sylinterit jumissa. Jarrusylinterin koko oli edessä 1 3/4 tuumaiset.
Jarruputken uusin ja hoonasin sylinterit jos noista saisi vielä pitävät.
Jarrupainesäiliön pannat olivat ruostuttaneet säiliötä niin paljon että tilasin toisen säiliön.
Löytyyköhän noita käsijarru paloja jostain? (Tässähän on se kardaanilla oleva levyjarru)
Naapurikaupungista löytyi hyvät tuulilasit joten vaihdoin ne entisten rikkinäisten tilalle, vasen takaikkuna on vielä uusittava.
Tuossa kuvat hytin kiinnityksistä
Etukiinnitys tuli 8 cm sivuun.
Takakiinnitys
Sisu sammui ja tuntui että on dieselin puutos, otin tänään tankin pois ja syy löytyi...pohjapropusta tuli nestettä mutta kun aukaisin sen isomman mutterin niin se olikin täynnä maalia/ruostetta.
Miksi Sisussa on aurausvalojen katkaisin konehuoneessa? Onko joku lakipykälä siitä että valoja ei voi vaihtaa kuskinpaikalta?
Laitoin sen katkaisijan sisälle.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Juu, eikös se ole lakipäätös siihen aurausvalon kytkimeen, ettei sitä saa käännettyä noin vain suoraan hytistä päälle. SA:n SL-Sisussa oli se valonvaihtokytkin kuskinoven ovikarmiin upotettuna, eli ovi piti avata ja sitten kääntää kytkimestä aurausvalot päälle.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Kangasahon konekorjaamon Urjalassa varmaan jo tiesitkin.Heillä aika paljon Sisun vanhaa vara-osa varastoa.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Tuo löpön imuputki on turhan pitkä.mä aikonaan taistelin kontion kanssa.sai ilmata jatkuvasti..lopulta aukasin pohja propun,oli muutama litra hiekkaa ja ruoste paskaa...
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Olikos maseissa sitten hantin ovenkarmiin upotettuna rautainen putkenpätlä kehyksenä? Sammutin kerran valot keskimmäiseltä istuimelta yli hanttimiehen joka veti samalla oven kiinni. Kolmannella käskyllä se lopulta tajus avat oven että sain veriset sormeni pois ovenvälistä.Kontio kirjoitti:Juu, eikös se ole lakipäätös siihen aurausvalon kytkimeen, ettei sitä saa käännettyä noin vain suoraan hytistä päälle. SA:n SL-Sisussa oli se valonvaihtokytkin kuskinoven ovikarmiin upotettuna, eli ovi piti avata ja sitten kääntää kytkimestä aurausvalot päälle.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Kytkin vuoti edelleen hiljaa työsylinteristä joten...
Sylinteri ja kiinnitys irti, rälläkkäköintiä, Fullerin kyljestä työsylinteri irti, rälläköintiä, mallailua,hitsausta ja niin oli sylinteri vaihdettu Jyrystä Kontioon ja kytkin toimii.
Hyvinhän tuo kävi paikoilleen ja ilmaus oli helpompi kuin kontion sylinterissä.
Lataussäätimen sain ja kokeilemaan paikoilleen kaavion mukaan mutta ei lataa edelleenkään yhtään, jos yhdistää "väärin" niin lataa täysiä 33 V ja yli.
Alkaa usko loppua tuon latauksen kanssa...
Sylinteri ja kiinnitys irti, rälläkkäköintiä, Fullerin kyljestä työsylinteri irti, rälläköintiä, mallailua,hitsausta ja niin oli sylinteri vaihdettu Jyrystä Kontioon ja kytkin toimii.
Hyvinhän tuo kävi paikoilleen ja ilmaus oli helpompi kuin kontion sylinterissä.
Lataussäätimen sain ja kokeilemaan paikoilleen kaavion mukaan mutta ei lataa edelleenkään yhtään, jos yhdistää "väärin" niin lataa täysiä 33 V ja yli.
Alkaa usko loppua tuon latauksen kanssa...
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Pitkästä aikaa kokeilin Sisua käyntiin eli lokakuusta asti.
Akut paikoilleen ja starttaamaan, hyvin hörähti käyntiin ja alkoi nostamaan paineita...peri minuuttia pyöri ja sitten sammui, aine vähissä tankissa? ilmasin hieman mutta ei jaksanut käydä, pitää käydä ostamassa lisää dieseliä ja kokeilla uudestaan.
Latausta on mielestäni nyt liikaa eli on 30 V, pitää tutkia taas kun saa pyörimään.
Tehty toista konetta välillä, jospa nyt joutaisi Sisun kimppuun taas.
Hyvää vappua kaikille.
Akut paikoilleen ja starttaamaan, hyvin hörähti käyntiin ja alkoi nostamaan paineita...peri minuuttia pyöri ja sitten sammui, aine vähissä tankissa? ilmasin hieman mutta ei jaksanut käydä, pitää käydä ostamassa lisää dieseliä ja kokeilla uudestaan.
Latausta on mielestäni nyt liikaa eli on 30 V, pitää tutkia taas kun saa pyörimään.
Tehty toista konetta välillä, jospa nyt joutaisi Sisun kimppuun taas.
Hyvää vappua kaikille.