Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Hyvää työtä, on Sisu kokenut aikamoisen muodonmuutoksen vuosien saatossa. Mikä tässä on muuten vaihteistona? Onko ZF?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Vaihteisto on synkronoitu 5 vaihteinen ZF. Laatikolle en tehnyt muuta kuin öljyn vaihdon ja uusin samalla sekä kytkin että pääakselin Stefat.
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Tiedätkö monesko vaihdelaatikko autossasi on vai onko se alkuperäinen? Omassa projektissa on kolmas vaihteisto, yksi niistä oli samanlainen mikä sinulla, ei ZF aurauskäytössä oikein kestänyt sen takia omassa on vaihdettu koko vaihteisto niin useasti, en tiedä tarkemmin mikä niissä hajosi, nyt on kuitenkin alkuperäisen mallinen 7 vaihteinen ZF.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Ei ole tietoa monesko laatikko on menossa vai onko alkuperäinen. Autolla on ajettu 350000 joten kai tuolla kilometri määrällä voisi vielä olla alkuperäinenkin kun on kuitenkin ollut vaan kappaletavara ajossa.
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Sisu autolta voi kysyä alustakortteja valmistusnumeron perusteella, siitä näkisi vaihteiston numerot, jos ne haluaa selvittää. En tiedä kuinka vanhoihin autoihin niitä saa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Meinaatko, että neljäsylinterinen Valmet 411 AS repii vaihteiston hajalle?
Loota voisi olla ZF S5-35, sama kuin Protoissa.
Loota voisi olla ZF S5-35, sama kuin Protoissa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
En tarkoittanut että vaaraa olisi. Kerroin vain mitä omassa on käynyt vaihteistolle, moottorina siis Valmet 611 DSJ. Kuulemani perusteella ei ole mitkään parhaat välitykset ZF S6-90:ssä auraamiseen, projektissani on siis kyseinen vaihteisto ja moottori.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Sinänsä jännä ettei kestä. Mersussa oli samaa vaihteistoa V8 koneiden perässä. Vapaastihengittävänä maksimi taisi olla 256 hv/834 Nm? 611 välkkärinäkin antaa 227 hv/730 Nm.Neliveto Sisu kirjoitti:En tarkoittanut että vaaraa olisi. Kerroin vain mitä omassa on käynyt vaihteistolle, moottorina siis Valmet 611 DSJ. Kuulemani perusteella ei ole mitkään parhaat välitykset ZF S6-90:ssä auraamiseen, projektissani on siis kyseinen vaihteisto ja moottori.
Kai tuota S6-90 lootaa on erilaisilla välityksillä? Esim Protosta tutussa S5-35 looraa on ainakin viidellä eri välityksellä. Tyyppinimen 35 tarkoittaa teoreettista maksimaalista sisään meno vääntömomenttia kiloina. Tosin hyväksytty maksimi momentti on 37-50kg, riippuen välityksistä. Proton laatikolle luvataan tuo 500 Nm, mitä mikään vakiomoottori ei kehitä.
Yhdellä lapsuus toverilla oli, ja on varmaan vieläkin MB betoniauton S6-90 nurkissa lojumassa tyhjän panttina. Täytyy koittaa hakea se pois, ei ollut paha pyyntihinta, muistaakseni.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Niin mikä lienee tarkempi syy rikkoutumiselle, pitää kysellä vaihteistot vaihtaneelta henkilöltä, jos sattuisi muistamaan vian, joka johti koko laatikon vaihtamiseen. Särkyminen on varmaan osittain johtunut huonokuntoisten metsäautoteiden auraamisesta, auto on siis 4x4 niin se on laitettu niihin pahoihin paikkoihin.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Nämä kuvat ovat 5-vaihteisesta Kontion lootasta. Onko tämä nyt tuo ZF S5-35 vai jokin muu? Kuka tunnistaa? Kuvassa ylimpänä vetopyörästön kardaani, vasemmalla voiman ulosoton kardaani, mutta tuo alimmainen on ylimääräinen. Onko se kenties varattu jakolaatikkoa varten (esim. neliveto-Protoissa)?
Viimeksi muokannut Kontiosusi, Ke Tammi 10, 2018 8:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Ei tuo minun silmääni näytä yhtään S5-35 -lootalta. Normaali S5-35 on myös itseasiassa S5-35/2 eli normaali 2-vetoinen laatikko. Siitä löytyy ihan varmasti tyyppikilpi laatikon kyljestä jostain lian alta? Jotenkin tuo alin vapaana oleva paikka näyttäisi kanssa voimanulosotolta kokonsa takia (olen varmasti väärässä), epäilen että laatikko on siis vain 2-vetoinen laatikko mutta asennettu lisä-voimanulosotto kylkeen tms.
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Ei pysty kertomaan mikä laatikossa on mennyt rikki kun on aikanaan tilattu vaihdossa Närheltä kunnostettu laatikko kun silloin halpoja olivat, särkyneet menneet avaamattomina Närhelle, harmi sillä olisi ne kai pystytty korjaamaan omallakin hallilla, minne lieneet menneet.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Hatun nosto täältäkin harvinaisen Kontion pelastajalle. Pistäppä lisää kuvia vaijerilaitteista.
Näyttäis -70 luvun loppupuolen vaijerilaitteilta tuon takalukon perusteella. Onko vielä sivusylintereillä?
Näyttäis -70 luvun loppupuolen vaijerilaitteilta tuon takalukon perusteella. Onko vielä sivusylintereillä?
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Noniin hiukan taas tilanne päivätystä sisu työmaalta.
Hytti nostettiin paikoilleen takaisin viime viikolla kun verhoilu ja mattoasennukset tuli valmiiksi. Penkeissä on uudet verhoilut ja täytteet ja kattoon ja takaseinään löytyi myöskin uudet pinnat. Näiltä osin kiitos kuuluu vaimolle ja naapurin Tarulle.
Auto alkaa pikkuhiljaa olla siinä kunnossa että sillä voi suorittaa ensimmäisen koeajon lähipäivinä.
Vielä pitää asentaa Syyläri ja uudet vesiletkut ja vähän liitellä vielä sähköjä jotta saa startin pyörimään.
Lavakin olis jo valmiina kun tuli hankittua valmis puulaitainen täysentisöity vanhan scanian päälle rakennettu lava. Siihen asennettiin nyt vain vaihtolavajuoksut ja hieman sidonta lenkkejä lavan pohjaan ni kelpaa sitten vedellä kuormat kiinni. Laitan tuosta kuvia myöhemmin.
Seuraava etappi olis sitten puuttuvien sähköjen loppuun saattaminen ja loppu sisustan kasaus ja sitten tarvii ruveta rakentavan lavalle ja hiabille hydrauliikkaa. Pikkuhiljaa tääkin etenee.
Tässä muutama kuva
Hytti nostettiin paikoilleen takaisin viime viikolla kun verhoilu ja mattoasennukset tuli valmiiksi. Penkeissä on uudet verhoilut ja täytteet ja kattoon ja takaseinään löytyi myöskin uudet pinnat. Näiltä osin kiitos kuuluu vaimolle ja naapurin Tarulle.
Auto alkaa pikkuhiljaa olla siinä kunnossa että sillä voi suorittaa ensimmäisen koeajon lähipäivinä.
Vielä pitää asentaa Syyläri ja uudet vesiletkut ja vähän liitellä vielä sähköjä jotta saa startin pyörimään.
Lavakin olis jo valmiina kun tuli hankittua valmis puulaitainen täysentisöity vanhan scanian päälle rakennettu lava. Siihen asennettiin nyt vain vaihtolavajuoksut ja hieman sidonta lenkkejä lavan pohjaan ni kelpaa sitten vedellä kuormat kiinni. Laitan tuosta kuvia myöhemmin.
Seuraava etappi olis sitten puuttuvien sähköjen loppuun saattaminen ja loppu sisustan kasaus ja sitten tarvii ruveta rakentavan lavalle ja hiabille hydrauliikkaa. Pikkuhiljaa tääkin etenee.
Tässä muutama kuva