Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Elo 20, 2018 6:11 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ti Maalis 24, 2015 9:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 24
Liitteet:
kuva 1.jpg
kuva 1.jpg [ 115.19 KiB | Katsottu 4774 kertaa ]
Liitteet:
kuva 2.jpg
kuva 2.jpg [ 478.63 KiB | Katsottu 4774 kertaa ]
Liitteet:
kuva 3.jpg
kuva 3.jpg [ 422.95 KiB | Katsottu 4774 kertaa ]


Vähä kuva päivityksiä rungon valmistumisesta. Vaihtolavalaitteen apurungon värkkääminen käynnissä.

Jousipakat irroitettiin ja purettiin, koska ruoste oli turvottanut pakan aika pahasti. Hiekkapuhalluksen jälkeen olisi tarkoitus laittaa samat lehdet nippuun.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Maalis 25, 2015 9:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Peltitöiden jälki on sangen vakuuttava, tällä Sisulla on ollut onni päästä hyviin käsiin. :D

Joko ohjaamon väri on valittu?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Touko 10, 2015 1:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 20, 2015 9:12 am
Viestit: 3
Valmettilainen voimanpesä Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Touko 11, 2015 2:48 pm 
Poissa

Liittynyt: La Maalis 26, 2011 1:13 pm
Viestit: 5
Hienoa työtä. Sellaista pohdiskelin että jos tästä tulee museoauto niinkuin työnjälkeä katsellessa voisi olettaa niin miten tarkastajat suhtautuu nykyään eriaikakauden vaihtolavalaitteisiin? Näyttävät kovin keskitappilaitteilta kuvassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Heinä 13, 2015 11:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 24
laitetaas vähän päivitystä sisu työmaalta.

Jonkun verran on työt haitannu harrastusta eikä projekti ole edenny kovinkaan paljoa. Hytti nyt kuitenkin on peltivalmis ja siitä kiitos peltopellelle. hytti on hiottuna pellille kauttaaltaan ja odottaa pakkelia ja maalia pintaansa.

Runko ja vaihtolavalaitteet odottavat tulevaa viikonloppua jolloin tarkoitus suorittaa hiekkapuhallus kauttaaltaan ja sitten maalaus heti perään. peräkärryllinen kaikkea pisteosaa on puhallettu ja osa jo maalattukin pohjaväriin.

Moottori sai myöskin jo värin päälleen ja onkin valmiina paikalleen asennukseen sitten joskus kun runko on värissä ja jarru ja polttoaine putket paikoillaan rungossa. Peltopelle laittoikin jo kuvan voimapaketista tuolla aiemmin.

Joku Kysyi että mitä museotarkastaja tuumii noista vaihtolavalaitteista jotka tosiaan on keskitappi laitteet jostain kahdeksankytluvun alusta. en tiedä itsekkään minkä verran sanomista siitä tulee mutta mitä nyt olen tossa alan harrastajia jututtanut niin kommentit ovat olleet sellaisia että ei se museotarkastus varmaankaan siitä jää kiinni.

Jarrukengät saivat uudet hihnat päällensä vantaan kitkapinta oy.ssä ja hintakin oli masinisti henkinen eli edullinen.

Jarrusylinterien kunnostus etenee siten että ensimmäinen koekappape valmistui tänään. eli syöpyneet pyöräsylinterit korjataan ruiskuttamalla metallia sylinteriin parin millin kerros ja tästä sitten sorvilla ajetaan sylinteri oikeaan mittaan ja porataan nesteen tulo ja ilmausreikä uudestaan auki ja lopuksi hoonataan ja tuloksena uudenveroinen sylinteri. melko työläs operaatio kaikenkaikkiaan eikä tietenkään kannattaisi jos sylintereitä vielä saisi jostain uusia mutta toistaiseksi en ole löytäny sopivia kuin kaksi ja nekin vaatii pienen muutoksen etten asennusta.

laitellaan kuvia taas kun oikeasti jotain näkyvää on valmiina.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Heinä 14, 2015 7:40 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 84
Hieno projekti! Asiallista työtä, onko jo valmistumispäivä arvottu?

Noista vaihtolavalaitteista, trafia lainaten:

"Vähäiset rakennemuutokset ovat sallittuja, jos rakennemuutoksella on pyritty
säilyttämään ajoneuvo alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Esimerkiksi
kuorma-auton päälirakennetta (kuormakori) koskeva muutos voidaan
hyväksyä, jos muutostyö on toteutettu aikakauden mukaista tyyliä ja rakennetta
vastaavaksi.
Kuorma-auton alustalle rakennetut paloautot vä-
häisine myöhempine muutoksineen katsotaan lähtökohtaisesti sallituiksi
(esimerkiksi alkuperäiset siniset hälytysvalot korvataan sinisillä kuvuilla,
jos auto ei ole enää rekisterissä eikä käytössä hälytysajoneuvona). Liikenteen
turvallisuusvirasto (Trafi) voi tarvittaessa yksittäistapauksissa ottaa
kantaa rakenteellisesti muutetun ajoneuvon hyväksymisestä museoajoneuvoksi.
Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne
ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia.
Edellä mai-
Ohje 3 (4)
TRAFI/8926/03.04.03.03/2011
nittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita. Jos
poikkeuksellisen vanhaan tai harvinaiseen ajoneuvoon ei jotain tiettyä siihen
kuuluvaa osaa ole saatavilla, eikä sitä pystytä valmistamaan, voidaan
osa korvata tarvittaessa vastaavanlaisella aikakauden mukaisella osalla"

Eli kirjaimellisesti nuo uudemmat laitteet ei museoon käy, eriasia on sitten huomaako museotarkastaja ja viime kädessä katsastaja asiaa..


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Heinä 15, 2015 9:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 09, 2010 8:34 pm
Viestit: 86
Taitaa olla vähän sellainen veteen piirretty viiva miten se rajataan että onko esim.vaihtolavalaite oikean ikäinen kyseiseen autoon.Pitääkö sen olla täsmälleen samaa vuosimallia kuin auto vai riittääkö esim.että se on samalta vuosikymmeneltä?Varmaan kaikkein "oikein" laite tuon ikäiseen olisi 12tonnin ns.liukupäinen laite,mutta täytyy muistaa,että keskitappilaitteen ensimmäinen versio ns.protomalli tuli jo muistaakseni -75/76 vuosien taitteessa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Heinä 16, 2015 9:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 103
Mulla on tuossa -74 Kontiossa PV:n samana vuonna asentamat keskitappilaiitteet, joten kyllä se proto aiheesta on ollu jo aiemmin. Väliäkö sellaisella museorekisterillä on, auton pitää olla toimiva ja omitajalleen sopiva.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Heinä 28, 2015 9:23 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 84
Pääasia ja hienoahan se on että näitä rakennellaan!!! Hienoa työtä, tiedän kokemuksesta että vaatii pitkäjänteisyyttä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Tammi 01, 2018 12:32 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 24
Päivää kaikille ja hyvää uutta vuotta. Pitänee päivittää hiukan tämänkin projektin tilannetta. Monenmoista on tässä parin vuoden aikana tapahtunut muuallakin kun sisu projektin parissa mutta keskitytään tässä nyt vain sisuun.

Alusta vaihtolavalaitteineen on nyt maannut tallissa pintaväriin maalattuna nyt jo kohta pari vuotta. Moottori ja vaihteisto on paikoillaan ja voimalinja renkaat mukaan lukien on paikoillaan ja kunnossa. Jarrut on kasattuna ja valmiiksi ilmattuna joten hillitsin puolikin alkaisi olla nipussa.

Hytti sai uuden sinisen pintavärinsä Pajusen Empun toimesta ja parhaillaan on käynnissä hytin varustelu ja kokoaminen. Tämä vaihe tuntuu sinänsä työläältä kun kaikki nippelit ja nappelit on entisöitävä ennen asennusta vastaamaan hytin tämän hetkistä kuntotasoa. Hyttihän oli lähtötilanteessa todella huonossa kunnossa eikä sen lattioista ja kynnyksistä jäänyt hiekkapuhalluksen jälkeen muuta kuin pitsiä jäljelle. Mutta kuten kuvista edellä selviää on Virtasen Mikko jolla jo äidinmaidossa aseteltiin migin kolvi käteen, tehnyt todella hyvää työtä . Nuo peltityöt yhdistettynä Empun tekemiin pohja töihin ja maalaukseen saavat aikaan lopputuloksen jossa viimeistely taso on huomattavasti pidemmällä mitä se on ollut tehtaalta lähtiessä.

Projekti etenee pikkuhiljaa mutta mitään deadlinea en ole hommaile asettanut koska fakta tuntuu olevan se että kaikki muut vähänkään kiireellisimmät hommat ajavat tästä projektista ohi ja toki leipätyökin haittaa harrastusta.
Nyt kuitenkin tavoitteena kasata hytti valmiiksi vielä sen ollessa irti ja vasta valmiina nostaa se rungon päälle. Sen jälkeen pitänee keskittyä vaihtolava hydrauliikkaan ja hiabin entisöintiin jotta sekin saataisiin vielä takaisin rungon päälle.

Yritän lisäillä muutamia kuvia jahka ehtii niitä vähän nappailla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Tammi 01, 2018 12:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 248
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Voitko laittaa kuvia alustasta ja ohjaamosta?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Tammi 03, 2018 9:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 24
Tässä hiukan kuvia projektista tällä hetkellä.


Liitteet:
sisu3.jpg
sisu3.jpg [ 234.21 KiB | Katsottu 520 kertaa ]
sisu2.jpg
sisu2.jpg [ 342.84 KiB | Katsottu 520 kertaa ]
sisu1.jpg
sisu1.jpg [ 354.57 KiB | Katsottu 520 kertaa ]
Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Tammi 03, 2018 9:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 24
Vielä muutama.


Liitteet:
sisu5.jpg
sisu5.jpg [ 438.35 KiB | Katsottu 520 kertaa ]
sisu4.jpg
sisu4.jpg [ 458.55 KiB | Katsottu 520 kertaa ]
Ylös
   
ViestiLähetetty: To Tammi 04, 2018 5:24 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Helmi 09, 2017 9:33 pm
Viestit: 73
Paikkakunta: Vantaa
Hienoa työtä ja kuvia mukava katsella. Kontioon sopii hyvin sinisen hytin ja mustan rungon väriyhdistelmä. Osaatko sanoa arviolta, kuinka paljon tuo Kontion hytti painaa?

_________________
L-139CV 4100 -72


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Tammi 04, 2018 6:10 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 24
Arvioisin että hytti painaa ehkä tuossa kunnossa noin 150kiloa.
Ainakin kolme miestä sitä kantamalla pystyy kohtuu helposti siirtelemään.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)