Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Valvoja: sisua
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Jousipakat irroitettiin ja purettiin, koska ruoste oli turvottanut pakan aika pahasti. Hiekkapuhalluksen jälkeen olisi tarkoitus laittaa samat lehdet nippuun.
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Peltitöiden jälki on sangen vakuuttava, tällä Sisulla on ollut onni päästä hyviin käsiin.
Joko ohjaamon väri on valittu?
Joko ohjaamon väri on valittu?
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Valmettilainen voimanpesä
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Hienoa työtä. Sellaista pohdiskelin että jos tästä tulee museoauto niinkuin työnjälkeä katsellessa voisi olettaa niin miten tarkastajat suhtautuu nykyään eriaikakauden vaihtolavalaitteisiin? Näyttävät kovin keskitappilaitteilta kuvassa.
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
laitetaas vähän päivitystä sisu työmaalta.
Jonkun verran on työt haitannu harrastusta eikä projekti ole edenny kovinkaan paljoa. Hytti nyt kuitenkin on peltivalmis ja siitä kiitos peltopellelle. hytti on hiottuna pellille kauttaaltaan ja odottaa pakkelia ja maalia pintaansa.
Runko ja vaihtolavalaitteet odottavat tulevaa viikonloppua jolloin tarkoitus suorittaa hiekkapuhallus kauttaaltaan ja sitten maalaus heti perään. peräkärryllinen kaikkea pisteosaa on puhallettu ja osa jo maalattukin pohjaväriin.
Moottori sai myöskin jo värin päälleen ja onkin valmiina paikalleen asennukseen sitten joskus kun runko on värissä ja jarru ja polttoaine putket paikoillaan rungossa. Peltopelle laittoikin jo kuvan voimapaketista tuolla aiemmin.
Joku Kysyi että mitä museotarkastaja tuumii noista vaihtolavalaitteista jotka tosiaan on keskitappi laitteet jostain kahdeksankytluvun alusta. en tiedä itsekkään minkä verran sanomista siitä tulee mutta mitä nyt olen tossa alan harrastajia jututtanut niin kommentit ovat olleet sellaisia että ei se museotarkastus varmaankaan siitä jää kiinni.
Jarrukengät saivat uudet hihnat päällensä vantaan kitkapinta oy.ssä ja hintakin oli masinisti henkinen eli edullinen.
Jarrusylinterien kunnostus etenee siten että ensimmäinen koekappape valmistui tänään. eli syöpyneet pyöräsylinterit korjataan ruiskuttamalla metallia sylinteriin parin millin kerros ja tästä sitten sorvilla ajetaan sylinteri oikeaan mittaan ja porataan nesteen tulo ja ilmausreikä uudestaan auki ja lopuksi hoonataan ja tuloksena uudenveroinen sylinteri. melko työläs operaatio kaikenkaikkiaan eikä tietenkään kannattaisi jos sylintereitä vielä saisi jostain uusia mutta toistaiseksi en ole löytäny sopivia kuin kaksi ja nekin vaatii pienen muutoksen etten asennusta.
laitellaan kuvia taas kun oikeasti jotain näkyvää on valmiina.
Jonkun verran on työt haitannu harrastusta eikä projekti ole edenny kovinkaan paljoa. Hytti nyt kuitenkin on peltivalmis ja siitä kiitos peltopellelle. hytti on hiottuna pellille kauttaaltaan ja odottaa pakkelia ja maalia pintaansa.
Runko ja vaihtolavalaitteet odottavat tulevaa viikonloppua jolloin tarkoitus suorittaa hiekkapuhallus kauttaaltaan ja sitten maalaus heti perään. peräkärryllinen kaikkea pisteosaa on puhallettu ja osa jo maalattukin pohjaväriin.
Moottori sai myöskin jo värin päälleen ja onkin valmiina paikalleen asennukseen sitten joskus kun runko on värissä ja jarru ja polttoaine putket paikoillaan rungossa. Peltopelle laittoikin jo kuvan voimapaketista tuolla aiemmin.
Joku Kysyi että mitä museotarkastaja tuumii noista vaihtolavalaitteista jotka tosiaan on keskitappi laitteet jostain kahdeksankytluvun alusta. en tiedä itsekkään minkä verran sanomista siitä tulee mutta mitä nyt olen tossa alan harrastajia jututtanut niin kommentit ovat olleet sellaisia että ei se museotarkastus varmaankaan siitä jää kiinni.
Jarrukengät saivat uudet hihnat päällensä vantaan kitkapinta oy.ssä ja hintakin oli masinisti henkinen eli edullinen.
Jarrusylinterien kunnostus etenee siten että ensimmäinen koekappape valmistui tänään. eli syöpyneet pyöräsylinterit korjataan ruiskuttamalla metallia sylinteriin parin millin kerros ja tästä sitten sorvilla ajetaan sylinteri oikeaan mittaan ja porataan nesteen tulo ja ilmausreikä uudestaan auki ja lopuksi hoonataan ja tuloksena uudenveroinen sylinteri. melko työläs operaatio kaikenkaikkiaan eikä tietenkään kannattaisi jos sylintereitä vielä saisi jostain uusia mutta toistaiseksi en ole löytäny sopivia kuin kaksi ja nekin vaatii pienen muutoksen etten asennusta.
laitellaan kuvia taas kun oikeasti jotain näkyvää on valmiina.
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Hieno projekti! Asiallista työtä, onko jo valmistumispäivä arvottu?
Noista vaihtolavalaitteista, trafia lainaten:
"Vähäiset rakennemuutokset ovat sallittuja, jos rakennemuutoksella on pyritty
säilyttämään ajoneuvo alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Esimerkiksi
kuorma-auton päälirakennetta (kuormakori) koskeva muutos voidaan
hyväksyä, jos muutostyö on toteutettu aikakauden mukaista tyyliä ja rakennetta
vastaavaksi. Kuorma-auton alustalle rakennetut paloautot vä-
häisine myöhempine muutoksineen katsotaan lähtökohtaisesti sallituiksi
(esimerkiksi alkuperäiset siniset hälytysvalot korvataan sinisillä kuvuilla,
jos auto ei ole enää rekisterissä eikä käytössä hälytysajoneuvona). Liikenteen
turvallisuusvirasto (Trafi) voi tarvittaessa yksittäistapauksissa ottaa
kantaa rakenteellisesti muutetun ajoneuvon hyväksymisestä museoajoneuvoksi.
Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne
ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mai-
Ohje 3 (4)
TRAFI/8926/03.04.03.03/2011
nittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita. Jos
poikkeuksellisen vanhaan tai harvinaiseen ajoneuvoon ei jotain tiettyä siihen
kuuluvaa osaa ole saatavilla, eikä sitä pystytä valmistamaan, voidaan
osa korvata tarvittaessa vastaavanlaisella aikakauden mukaisella osalla"
Eli kirjaimellisesti nuo uudemmat laitteet ei museoon käy, eriasia on sitten huomaako museotarkastaja ja viime kädessä katsastaja asiaa..
Noista vaihtolavalaitteista, trafia lainaten:
"Vähäiset rakennemuutokset ovat sallittuja, jos rakennemuutoksella on pyritty
säilyttämään ajoneuvo alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Esimerkiksi
kuorma-auton päälirakennetta (kuormakori) koskeva muutos voidaan
hyväksyä, jos muutostyö on toteutettu aikakauden mukaista tyyliä ja rakennetta
vastaavaksi. Kuorma-auton alustalle rakennetut paloautot vä-
häisine myöhempine muutoksineen katsotaan lähtökohtaisesti sallituiksi
(esimerkiksi alkuperäiset siniset hälytysvalot korvataan sinisillä kuvuilla,
jos auto ei ole enää rekisterissä eikä käytössä hälytysajoneuvona). Liikenteen
turvallisuusvirasto (Trafi) voi tarvittaessa yksittäistapauksissa ottaa
kantaa rakenteellisesti muutetun ajoneuvon hyväksymisestä museoajoneuvoksi.
Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne
ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mai-
Ohje 3 (4)
TRAFI/8926/03.04.03.03/2011
nittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita. Jos
poikkeuksellisen vanhaan tai harvinaiseen ajoneuvoon ei jotain tiettyä siihen
kuuluvaa osaa ole saatavilla, eikä sitä pystytä valmistamaan, voidaan
osa korvata tarvittaessa vastaavanlaisella aikakauden mukaisella osalla"
Eli kirjaimellisesti nuo uudemmat laitteet ei museoon käy, eriasia on sitten huomaako museotarkastaja ja viime kädessä katsastaja asiaa..
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Taitaa olla vähän sellainen veteen piirretty viiva miten se rajataan että onko esim.vaihtolavalaite oikean ikäinen kyseiseen autoon.Pitääkö sen olla täsmälleen samaa vuosimallia kuin auto vai riittääkö esim.että se on samalta vuosikymmeneltä?Varmaan kaikkein "oikein" laite tuon ikäiseen olisi 12tonnin ns.liukupäinen laite,mutta täytyy muistaa,että keskitappilaitteen ensimmäinen versio ns.protomalli tuli jo muistaakseni -75/76 vuosien taitteessa.
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Mulla on tuossa -74 Kontiossa PV:n samana vuonna asentamat keskitappilaiitteet, joten kyllä se proto aiheesta on ollu jo aiemmin. Väliäkö sellaisella museorekisterillä on, auton pitää olla toimiva ja omitajalleen sopiva.
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Pääasia ja hienoahan se on että näitä rakennellaan!!! Hienoa työtä, tiedän kokemuksesta että vaatii pitkäjänteisyyttä!
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Päivää kaikille ja hyvää uutta vuotta. Pitänee päivittää hiukan tämänkin projektin tilannetta. Monenmoista on tässä parin vuoden aikana tapahtunut muuallakin kun sisu projektin parissa mutta keskitytään tässä nyt vain sisuun.
Alusta vaihtolavalaitteineen on nyt maannut tallissa pintaväriin maalattuna nyt jo kohta pari vuotta. Moottori ja vaihteisto on paikoillaan ja voimalinja renkaat mukaan lukien on paikoillaan ja kunnossa. Jarrut on kasattuna ja valmiiksi ilmattuna joten hillitsin puolikin alkaisi olla nipussa.
Hytti sai uuden sinisen pintavärinsä Pajusen Empun toimesta ja parhaillaan on käynnissä hytin varustelu ja kokoaminen. Tämä vaihe tuntuu sinänsä työläältä kun kaikki nippelit ja nappelit on entisöitävä ennen asennusta vastaamaan hytin tämän hetkistä kuntotasoa. Hyttihän oli lähtötilanteessa todella huonossa kunnossa eikä sen lattioista ja kynnyksistä jäänyt hiekkapuhalluksen jälkeen muuta kuin pitsiä jäljelle. Mutta kuten kuvista edellä selviää on Virtasen Mikko jolla jo äidinmaidossa aseteltiin migin kolvi käteen, tehnyt todella hyvää työtä . Nuo peltityöt yhdistettynä Empun tekemiin pohja töihin ja maalaukseen saavat aikaan lopputuloksen jossa viimeistely taso on huomattavasti pidemmällä mitä se on ollut tehtaalta lähtiessä.
Projekti etenee pikkuhiljaa mutta mitään deadlinea en ole hommaile asettanut koska fakta tuntuu olevan se että kaikki muut vähänkään kiireellisimmät hommat ajavat tästä projektista ohi ja toki leipätyökin haittaa harrastusta.
Nyt kuitenkin tavoitteena kasata hytti valmiiksi vielä sen ollessa irti ja vasta valmiina nostaa se rungon päälle. Sen jälkeen pitänee keskittyä vaihtolava hydrauliikkaan ja hiabin entisöintiin jotta sekin saataisiin vielä takaisin rungon päälle.
Yritän lisäillä muutamia kuvia jahka ehtii niitä vähän nappailla.
Alusta vaihtolavalaitteineen on nyt maannut tallissa pintaväriin maalattuna nyt jo kohta pari vuotta. Moottori ja vaihteisto on paikoillaan ja voimalinja renkaat mukaan lukien on paikoillaan ja kunnossa. Jarrut on kasattuna ja valmiiksi ilmattuna joten hillitsin puolikin alkaisi olla nipussa.
Hytti sai uuden sinisen pintavärinsä Pajusen Empun toimesta ja parhaillaan on käynnissä hytin varustelu ja kokoaminen. Tämä vaihe tuntuu sinänsä työläältä kun kaikki nippelit ja nappelit on entisöitävä ennen asennusta vastaamaan hytin tämän hetkistä kuntotasoa. Hyttihän oli lähtötilanteessa todella huonossa kunnossa eikä sen lattioista ja kynnyksistä jäänyt hiekkapuhalluksen jälkeen muuta kuin pitsiä jäljelle. Mutta kuten kuvista edellä selviää on Virtasen Mikko jolla jo äidinmaidossa aseteltiin migin kolvi käteen, tehnyt todella hyvää työtä . Nuo peltityöt yhdistettynä Empun tekemiin pohja töihin ja maalaukseen saavat aikaan lopputuloksen jossa viimeistely taso on huomattavasti pidemmällä mitä se on ollut tehtaalta lähtiessä.
Projekti etenee pikkuhiljaa mutta mitään deadlinea en ole hommaile asettanut koska fakta tuntuu olevan se että kaikki muut vähänkään kiireellisimmät hommat ajavat tästä projektista ohi ja toki leipätyökin haittaa harrastusta.
Nyt kuitenkin tavoitteena kasata hytti valmiiksi vielä sen ollessa irti ja vasta valmiina nostaa se rungon päälle. Sen jälkeen pitänee keskittyä vaihtolava hydrauliikkaan ja hiabin entisöintiin jotta sekin saataisiin vielä takaisin rungon päälle.
Yritän lisäillä muutamia kuvia jahka ehtii niitä vähän nappailla.
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Voitko laittaa kuvia alustasta ja ohjaamosta?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Hienoa työtä ja kuvia mukava katsella. Kontioon sopii hyvin sinisen hytin ja mustan rungon väriyhdistelmä. Osaatko sanoa arviolta, kuinka paljon tuo Kontion hytti painaa?
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
Arvioisin että hytti painaa ehkä tuossa kunnossa noin 150kiloa.
Ainakin kolme miestä sitä kantamalla pystyy kohtuu helposti siirtelemään.
Ainakin kolme miestä sitä kantamalla pystyy kohtuu helposti siirtelemään.