Sisua.net
http://www.sisua.net/forum/

Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=2950
Sivu 3/3

Julkaisija:  Neliveto Sisu [ To Tammi 04, 2018 8:11 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Hyvää työtä, on Sisu kokenut aikamoisen muodonmuutoksen vuosien saatossa. Mikä tässä on muuten vaihteistona? Onko ZF?

Julkaisija:  Bittisisu [ To Tammi 04, 2018 9:22 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Vaihteisto on synkronoitu 5 vaihteinen ZF. Laatikolle en tehnyt muuta kuin öljyn vaihdon ja uusin samalla sekä kytkin että pääakselin Stefat.

Julkaisija:  Neliveto Sisu [ To Tammi 04, 2018 11:35 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Tiedätkö monesko vaihdelaatikko autossasi on vai onko se alkuperäinen? Omassa projektissa on kolmas vaihteisto, yksi niistä oli samanlainen mikä sinulla, ei ZF aurauskäytössä oikein kestänyt sen takia omassa on vaihdettu koko vaihteisto niin useasti, en tiedä tarkemmin mikä niissä hajosi, nyt on kuitenkin alkuperäisen mallinen 7 vaihteinen ZF.

Julkaisija:  Bittisisu [ Pe Tammi 05, 2018 7:51 am ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Ei ole tietoa monesko laatikko on menossa vai onko alkuperäinen. Autolla on ajettu 350000 joten kai tuolla kilometri määrällä voisi vielä olla alkuperäinenkin kun on kuitenkin ollut vaan kappaletavara ajossa.

Julkaisija:  Neliveto Sisu [ Pe Tammi 05, 2018 3:11 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Sisu autolta voi kysyä alustakortteja valmistusnumeron perusteella, siitä näkisi vaihteiston numerot, jos ne haluaa selvittää. En tiedä kuinka vanhoihin autoihin niitä saa.

Julkaisija:  sisua45 [ La Tammi 06, 2018 6:50 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Meinaatko, että neljäsylinterinen Valmet 411 AS repii vaihteiston hajalle? :wink:

Loota voisi olla ZF S5-35, sama kuin Protoissa.

Julkaisija:  Neliveto Sisu [ La Tammi 06, 2018 8:23 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

En tarkoittanut että vaaraa olisi. Kerroin vain mitä omassa on käynyt vaihteistolle, moottorina siis Valmet 611 DSJ. Kuulemani perusteella ei ole mitkään parhaat välitykset ZF S6-90:ssä auraamiseen, projektissani on siis kyseinen vaihteisto ja moottori.

Julkaisija:  sisua45 [ La Tammi 06, 2018 10:36 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Neliveto Sisu kirjoitti:
En tarkoittanut että vaaraa olisi. Kerroin vain mitä omassa on käynyt vaihteistolle, moottorina siis Valmet 611 DSJ. Kuulemani perusteella ei ole mitkään parhaat välitykset ZF S6-90:ssä auraamiseen, projektissani on siis kyseinen vaihteisto ja moottori.


Sinänsä jännä ettei kestä. Mersussa oli samaa vaihteistoa V8 koneiden perässä. Vapaastihengittävänä maksimi taisi olla 256 hv/834 Nm? 611 välkkärinäkin antaa 227 hv/730 Nm.

Kai tuota S6-90 lootaa on erilaisilla välityksillä? Esim Protosta tutussa S5-35 looraa on ainakin viidellä eri välityksellä. Tyyppinimen 35 tarkoittaa teoreettista maksimaalista sisään meno vääntömomenttia kiloina. Tosin hyväksytty maksimi momentti on 37-50kg, riippuen välityksistä. Proton laatikolle luvataan tuo 500 Nm, mitä mikään vakiomoottori ei kehitä.

Yhdellä lapsuus toverilla oli, ja on varmaan vieläkin MB betoniauton S6-90 nurkissa lojumassa tyhjän panttina. Täytyy koittaa hakea se pois, ei ollut paha pyyntihinta, muistaakseni.

Julkaisija:  Neliveto Sisu [ La Tammi 06, 2018 11:28 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Niin mikä lienee tarkempi syy rikkoutumiselle, pitää kysellä vaihteistot vaihtaneelta henkilöltä, jos sattuisi muistamaan vian, joka johti koko laatikon vaihtamiseen. Särkyminen on varmaan osittain johtunut huonokuntoisten metsäautoteiden auraamisesta, auto on siis 4x4 niin se on laitettu niihin pahoihin paikkoihin.

Julkaisija:  Kontiosusi [ Ti Tammi 09, 2018 6:48 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Nämä kuvat ovat 5-vaihteisesta Kontion lootasta. Onko tämä nyt tuo ZF S5-35 vai jokin muu? Kuka tunnistaa? Kuvassa ylimpänä vetopyörästön kardaani, vasemmalla voiman ulosoton kardaani, mutta tuo alimmainen on ylimääräinen. Onko se kenties varattu jakolaatikkoa varten (esim. neliveto-Protoissa)?

Julkaisija:  FBW [ Ti Tammi 09, 2018 8:16 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Ei tuo minun silmääni näytä yhtään S5-35 -lootalta. Normaali S5-35 on myös itseasiassa S5-35/2 eli normaali 2-vetoinen laatikko. Siitä löytyy ihan varmasti tyyppikilpi laatikon kyljestä jostain lian alta? Jotenkin tuo alin vapaana oleva paikka näyttäisi kanssa voimanulosotolta kokonsa takia (olen varmasti väärässä), epäilen että laatikko on siis vain 2-vetoinen laatikko mutta asennettu lisä-voimanulosotto kylkeen tms.

Julkaisija:  Neliveto Sisu [ Ma Tammi 29, 2018 9:57 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Ei pysty kertomaan mikä laatikossa on mennyt rikki kun on aikanaan tilattu vaihdossa Närheltä kunnostettu laatikko kun silloin halpoja olivat, särkyneet menneet avaamattomina Närhelle, harmi sillä olisi ne kai pystytty korjaamaan omallakin hallilla, minne lieneet menneet.

Julkaisija:  sutii [ Ti Tammi 30, 2018 11:35 am ]
Viestin otsikko:  Re: Kontio LP- 138- BIT- 5200 -70 projekti

Hatun nosto täältäkin harvinaisen Kontion pelastajalle. Pistäppä lisää kuvia vaijerilaitteista.
Näyttäis -70 luvun loppupuolen vaijerilaitteilta tuon takalukon perusteella. Onko vielä sivusylintereillä?

Sivu 3/3 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/