Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on La Syys 23, 2017 11:16 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 6:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
No niin, eihän se Valmetin kone ihan heittämällä Teli-Kontioon istu. Hitsaamalla kiinnitetyt Karhu-Sisun moottorinkannakkeet asettivat oman haasteensa, josta selvittiin rakentamalla ohutseinäputkesta ohjaimet, joiden avulla irtileikatut kannakkeet saatiin asemoitua ja hitsattua oikeille paikoilleen Kontion runkoon. Lisäksi rintapelti ja kopin rungon aisa vaativat vähän muokkausta. Alustava moottorinsovitus tehty. Paljolta turhalta työltä on kyllä säästänyt kokonainen varaosa- Karhu-Sisu, josta on saanut hyviä sovitusosia ym. (esim. moottorinkannakkeet). Lopullinen moottorin asennus tätä kirjoittaessa vielä tekemättä ja sittenhän on vielä kardaanit, kytkin, jäähdytin, ohjaustehostin, sähköt, ilmaputkitukset ym. Ohessa kuvia projektista tähän asti:


Liitteet:
valmet sovitus 4.jpg
valmet sovitus 4.jpg [ 224.61 KiB | Katsottu 4383 kertaa ]
valmet sovitus 2.jpg
valmet sovitus 2.jpg [ 268.72 KiB | Katsottu 4383 kertaa ]
valmet sovitus 18.jpg
valmet sovitus 18.jpg [ 213.34 KiB | Katsottu 4383 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 6:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
Teli-Kontion Valmetsovituskuvia


Liitteet:
valmet sovitus 12.jpg
valmet sovitus 12.jpg [ 232.65 KiB | Katsottu 4381 kertaa ]
valmet sovitus 11.jpg
valmet sovitus 11.jpg [ 257.06 KiB | Katsottu 4381 kertaa ]
valmet sovitus 9.jpg
valmet sovitus 9.jpg [ 258.66 KiB | Katsottu 4381 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 6:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
hitsaushommia


Liitteet:
valmet sovitus 14.jpg
valmet sovitus 14.jpg [ 227.69 KiB | Katsottu 4369 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Su Loka 04, 2015 7:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
Koekäynnistys 4.10.15


Liitteet:
koekäynnistys 2 edit.jpg
koekäynnistys 2 edit.jpg [ 84.48 KiB | Katsottu 3931 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 6:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 245
Projektikuvia


Liitteet:
IMG_1309.JPG
IMG_1309.JPG [ 156.76 KiB | Katsottu 3383 kertaa ]
IMG_1304.JPG
IMG_1304.JPG [ 167.87 KiB | Katsottu 3383 kertaa ]
IMG_1301.JPG
IMG_1301.JPG [ 135.66 KiB | Katsottu 3383 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ke Marras 25, 2015 4:29 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
Karhu 4x4+2 kirjoitti:
Projektikuvia

Mootorin koekäytön jälkeen lava-ja kippi pois ja
sitten vielä alle Karhu-Sisun harvempi välitteinen
taka-akseli.(kuvat tais kyllä olla vikajärjestyksessä!)Lyhyellä koeajolenkillä kaikki toimi
hyvin ja varsinkin vaihteisto yllätti äänettömyydellään lisäksi tehoa ja kierrosherkkyyttä
ihan erilailla kun Leylandissa.Kaikkinensa kuitenkin kohtuullisen työläs homma ja
vaatii kyllä melkeen yhden Karhu-Sisun "teurastuksen". Tässä tapauksessa tekniikan
luovuttaja oli kyllä pelleiltään ja muiltakin osin pahoin ruostunut (ent.Suola-auto),että silleen ei
tullut tehtyä ehkä kovin isoa "rikosta".Kyllähän se Leylandkin kuljettaa harrasteautoa ihan
riittävästi ja vaihteiston vonkuminen enempi ominaisuus kuin vika.
Mutta tulipahan nyt tämmönen härpätin rakenneltua,kun tuota Sisu- materiaalia oli
sopivasti käytettävissä ja se leyland oli jo kertaalleen poistettu konehuoneesta cumminsin
tieltä.Käyttöominaisuuksiltaan Valmet 611 CSBA/DSBA(Bosch syöttöpumppu) pesee kyllä edelliset moottorivaihto-
ehdot kyllä selkeesti.Valmetin suurin heikkous taitaa olla "alakerta",eli laakerit ja öljypumppu
vaihdettava aikanaan jos öljynpaineet huonot.Alkupään 611 moottoreissa tais olla myös
joissakin tapauksissa myös kannen-ja putkien tiivistysongelmia?


Viimeksi muokannut jkv66, To Marras 26, 2015 6:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: To Marras 26, 2015 9:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
Projektissa huomattiin,että eri vuosimallien L-sarjan(Karhu-Kontio) Sisujen osat vain osin
suoraan vaihtokelpoisia keskenään.Mutta taas toisaalta onnistuttiin risteyttämään
-70 teli Kontio ja -82 Karhu tekniikka ilman mitään "hirveitä virityksiä".
Eli varaosahankinnoissakin kannattaa olla tarkkana.Esim.Vaihteiston-ja
Taka-akselin välitykset ja pyörien pulttijako muuttuvat joskus -70luvun
puolivälissä jne.Ja joissakin tapauksissa on tullut vastaan,että varsinkin
Kuntien ja valtionlaitoksille alunperin toimitettuihin autoihin on pistetty osien puolesta
ns. "vanhaa varastoa".Eli välttämättä edes tiedetty vuosimalli ei takaa osien sopivuutta!
Mutta pääsääntöisesti harrastehommiahan nämä jutut jo ovat,jotta
pitkää pinnaa kaikille näiden asioiden kanssa askaroiville.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Su Marras 29, 2015 2:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 245
Tulipahan nyt todistetuksi että sisu tietäjä V.Kangasaho oli väärässä.aikonaan 2akselisesta kontiosta hajos leukku,kysyin kangasaholta käykö valmet kontioon...hää sanoi että kyllä käy...lavalle :lol: :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ma Joulu 28, 2015 6:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
Nyt vihdoinkin siirtoajokunnossa!


Liitteet:
Lapinlahdelta lähtö 1.jpg
Lapinlahdelta lähtö 1.jpg [ 246.55 KiB | Katsottu 2256 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ma Joulu 28, 2015 6:57 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
Tästä sitten vaan kohti viimeistelyhommia ja päällirakenteiden asennusta


Liitteet:
Lapinlahdelta lähtö 2.jpg
Lapinlahdelta lähtö 2.jpg [ 203.24 KiB | Katsottu 2227 kertaa ]


Viimeksi muokannut jkv66, Ma Joulu 28, 2015 7:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ma Joulu 28, 2015 6:59 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
Tässä sitten väliparkissa kotipihalla. Kulkuominaisuudet ainakin tyhjällä autolla ihan toista luokkkaa kuin aikaisemmilla "konevirityksillä"


Liitteet:
Räimälle tulo 2.jpg
Räimälle tulo 2.jpg [ 216.56 KiB | Katsottu 2256 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ti Maalis 29, 2016 5:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
jkv66 kirjoitti:
Tässä sitten väliparkissa kotipihalla. Kulkuominaisuudet ainakin tyhjällä autolla ihan toista luokkkaa kuin aikaisemmilla "konevirityksillä"

Pitkän pohdinnan ja Sopivan 16t vaihtolavalaitteen löytymisen myötä vahvistui
ajatus,että jatketaan akseliväliä 70cm(eli tulee 4800+1200),kun ei se nyt vielä
ole ihan toivoton käännyteltävä ja pystyy tarvittaessa vaikka ottamaan 7metrin
konelavan+melkein kaikki lyhyemmätkin vaijerivaihtolavat!
Saa nyt nähdä mikä sirkus tästä akselivälimuutoksesta tulee.
Katsastuskonttorilla sanoivat ,että valmistajan ohjeen mukaan.
Sisu-autolla taas sanoivat,että ei näin vanhoihin ole mitään ohjetta!
No onhan näitä tehty aiemminkin,itseasiassa yllättävänkin simppeli homma:
Huolelliset mitoitukset ja hitsaukset se tietysti vaatii.
Mikähän sitten tänäpäivänä oikeasti on se "dokumenttien "tarve?
Jos jollain varmaa tietoa,niin valistakoon!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Ti Maalis 29, 2016 7:58 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:43 pm
Viestit: 392
Trafin sivuilta löytyy tällaista.

Antopäivä:
28.9.2015
Voimaantulopäivä:
1.10.2015
Voimassa:
Toistaiseksi
Säädösperusta:
Ajoneuvolaki (1090/2002) 7 §

Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen
ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan
edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden
lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä.
Kuitenkin kokonaismassaltaan yli 6000 kg:n N2-luokan ajoneuvon sekä N3-, O3- ja O4-luokan
ajoneuvon akselistomuutokset edellyttävät aina valmistajan tai valmistajan edustajan luvan ja
ohjeet, jos ajoneuvo on käyttöönotettu 31.12.1979 jälkeen. Luvan ja ohjeiden perusteella
muutoksen lopputulos voi poiketa myös ajoneuvon tyypistä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Su Joulu 25, 2016 1:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
Tuli nyt sitten viimeinkin se runko jatkettua (+700mm).
Huolellisen valmistelun jälkeen hommassa ei mennyt kuin viikonloppu.
Vahvistuslatakat jäi vielä uupumaan.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Katkasuhoitoo!
1kuva.jpg
1kuva.jpg [ 126.21 KiB | Katsottu 648 kertaa ]
2kuva.jpg
2kuva.jpg [ 122.66 KiB | Katsottu 648 kertaa ]
3kuva.jpg
3kuva.jpg [ 123.65 KiB | Katsottu 648 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontio/Karhu
ViestiLähetetty: Su Joulu 25, 2016 1:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 121
Lisää kuvia


Liitteet:
4kuva.jpg
4kuva.jpg [ 111.55 KiB | Katsottu 648 kertaa ]
5kuva.jpg
5kuva.jpg [ 103.06 KiB | Katsottu 648 kertaa ]
Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)