proton turbotus
Valvoja: sisua
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Heiheihei, nuo kunnon moottorit on liian pitkiä protoon. Tulee ongelmia saada soviteltua enään sitä jakolaatikkoa järkevästi paikoilleen. Tosin tosiharrastajaa se ei paljoa hidasta, mutta helpommalla pääsee laittamalla näitä pikkulohkoja.
Olisin itse laittanut Scanian moottorin alunperin, mutta luovuin siitä yhtälöstä moottorin pituuden vuoksi. Sitten tuollainen Fulleri tuo vielä kymmeniä senttejä lisää mittaa, niin kone onkin jo hytin puolella.
Jokin v- moottori tulisi parhaiten kyseeseen. Esin mersun v6 tai cummins v8 pikkulohko. Jos saan käsiini toisen tällaisen, niin sinne tulee vinkkeli(ja 500 hp min.).
Mutta nuo akselit ja jakolaatikko pitäisi kestää, käytetäänhän niitä ihan kuorma-autoissa, joilla vedetään tukkikuormia. Tai oikeestaan on joskus vedetty.
Olisin itse laittanut Scanian moottorin alunperin, mutta luovuin siitä yhtälöstä moottorin pituuden vuoksi. Sitten tuollainen Fulleri tuo vielä kymmeniä senttejä lisää mittaa, niin kone onkin jo hytin puolella.
Jokin v- moottori tulisi parhaiten kyseeseen. Esin mersun v6 tai cummins v8 pikkulohko. Jos saan käsiini toisen tällaisen, niin sinne tulee vinkkeli(ja 500 hp min.).
Mutta nuo akselit ja jakolaatikko pitäisi kestää, käytetäänhän niitä ihan kuorma-autoissa, joilla vedetään tukkikuormia. Tai oikeestaan on joskus vedetty.
Veljellä on 1619 mersu, jossa on vapaasti hengittävä OM 401 V6. Kone 9.57 litrainen, ja se on kyllä todella lyhyt. Uudempi OM 421 LA olisi hyvä virityksen aihio, se on noin 11 litrainen.Jokin v- moottori tulisi parhaiten kyseeseen. Esin mersun v6 tai cummins v8 pikkulohko. Jos saan käsiini toisen tällaisen, niin sinne tulee vinkkeli(ja 500 hp min.).
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Lefa voikin tuoda matkoillaan jonkun kivan V8 mersun koneen kun tänne päin tulee.
Tuosta koneen tilasta. Jos ottaa jäähdyttimen pois, ja laittaa sen muualle, niin silloin sopii aika miehekkään kokoinen suora kuutonen. Ja jää vielä tilaa isommalle laatikolle.
Juu, olis se iso kone kiva. Kun vaan ehtisi edes tuon orkkis leukun ahtaa...
Tuosta koneen tilasta. Jos ottaa jäähdyttimen pois, ja laittaa sen muualle, niin silloin sopii aika miehekkään kokoinen suora kuutonen. Ja jää vielä tilaa isommalle laatikolle.
Juu, olis se iso kone kiva. Kun vaan ehtisi edes tuon orkkis leukun ahtaa...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Noiden DuraMax-käärmeenpesien jälkeen Leukun vapaasti hengästyvä kutonen näyttää suorastaan kauniilta (ja niin yksinkertaiselta )
Olishan nuo DuraMaxit aika HiPo-vehkeitä, mutta ovatko kaikki jenkkivehkeet vieläkin tuumamitoissa? Taalakurssi tekee rapakon takaiset hankinnat edullisiksi. Omat aikaisemmat eBay-hankinnat ovat olleet odotusten mukaisia, joten sieltä vaan
Olishan nuo DuraMaxit aika HiPo-vehkeitä, mutta ovatko kaikki jenkkivehkeet vieläkin tuumamitoissa? Taalakurssi tekee rapakon takaiset hankinnat edullisiksi. Omat aikaisemmat eBay-hankinnat ovat olleet odotusten mukaisia, joten sieltä vaan
Uusia kuvia korotetusta alustasta rengaskoolle 14x20
http://www.sisua.net/gallery/v/proto/korokepalat/
http://www.sisua.net/gallery/v/proto/korokepalat/
jeps.. paikallinen metalli verstas koneisti noi korotuspalat alumiinista ja maksoikin sopivat 50 egee jousethan kävi vallilantakomossa ja auto nousi sillä vajaa 5cm galleriassa on kuviakin jousista.. nyt on auto vaaterissa myös pituus suunnassa ennen oli keula alempana nyt mahtuu pasin pyörät pyörimään paremmin.
Palikat lienee 50mm paksut? Mulla on pahvilapulla ihan samanlaiset piirustukset, siinä on mitat 138 ja 108mm. Saa nähdä teenkö osista hitsaamalla, vai umpijöötistä.
Asevelvollisuus laki on hyvä, taidan lukea lakia vaimolle.
Asevelvollisuus laki on hyvä, taidan lukea lakia vaimolle.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: proton turbotus
Joulukuussa tässä topicissa oli "ihan pientä" off-topic jutustelua. Tässä todistus juntti-huumorista, eräs moottori asentajamme. (en minä...)
Lainaa:
Näkyykö sua noissa alastonkuvissa?
Ei näy, tykkäisitkö...
Selkeästi Linnavuorelaista "juntti-huumoria"
http://www.nelonen.fi/kesasika/finalistit2007.asp
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: proton turbotus
Tuossahan on tyypillinen Proto-harrastaja. Siis piha täynnä romuja. Muutenkin tavallisen näköinen heppu.
Re: proton turbotus
Palataan turbotukseen taas
Masinistien palstalta 611 + turbo littyvää aihetta:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 38ebc8e20b
Onko viestin kirjoittaja Jarza täällä mukana? Tunteeko "UN-Proto" Jarzaa?
Masinistien palstalta 611 + turbo littyvää aihetta:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 38ebc8e20b
Onko viestin kirjoittaja Jarza täällä mukana? Tunteeko "UN-Proto" Jarzaa?
Re: proton turbotus
Tietääkseni en. Samat hommat joudun tekee kuin JARZA, Turbokin täytyy kunnostuttaa. Miten näiden turbojen tyyppi menee, kun valmetin koneesta otettu on Garrett TO4 ja mulla on myös toinen TO4, mutta siinä on suuremmat pako ja imu pesät että lähdöt?! Kiinnitys laippa pakosarjaan kuitenkin samanlainen. Olisiko isompi parempi?
-
- Viestit: 131
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re:
Sen verran tarkennusta että moottorin vaihto kohde oli 1102 Valmetti, 702:n voimansiirto ei taida kestää turbotettua 611 konetta. Ajattelin vain että jos joku ajattelee samaa niin 1102:ssa on paljon järeämpi voimansiirto joka kestää.at7 kirjoitti:Terve.
Turbon asennuskuvia varmaan löytyy pienellä hakemisella. minulla on ainakin paperisena valmet turbon asennuskuva.
masinisti sivulla on muutama keskusteluhaara, joka kannattaa käydä lukemassa.
Tässä on esim 702:seen laitetun 611 turbotus (taitaa olla protoni:n sisun vanha kone?)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
(yleistä keskustelua)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
Otahan projektista kuvia ja kirjoittele tänne kokemuksia.