proton turbotus

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Heiheihei, nuo kunnon moottorit on liian pitkiä protoon. Tulee ongelmia saada soviteltua enään sitä jakolaatikkoa järkevästi paikoilleen. Tosin tosiharrastajaa se ei paljoa hidasta, mutta helpommalla pääsee laittamalla näitä pikkulohkoja.

Olisin itse laittanut Scanian moottorin alunperin, mutta luovuin siitä yhtälöstä moottorin pituuden vuoksi. Sitten tuollainen Fulleri tuo vielä kymmeniä senttejä lisää mittaa, niin kone onkin jo hytin puolella.

Jokin v- moottori tulisi parhaiten kyseeseen. Esin mersun v6 tai cummins v8 pikkulohko. Jos saan käsiini toisen tällaisen, niin sinne tulee vinkkeli(ja 500 hp min.).

Mutta nuo akselit ja jakolaatikko pitäisi kestää, käytetäänhän niitä ihan kuorma-autoissa, joilla vedetään tukkikuormia. Tai oikeestaan on joskus vedetty.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Jokin v- moottori tulisi parhaiten kyseeseen. Esin mersun v6 tai cummins v8 pikkulohko. Jos saan käsiini toisen tällaisen, niin sinne tulee vinkkeli(ja 500 hp min.).
Veljellä on 1619 mersu, jossa on vapaasti hengittävä OM 401 V6. Kone 9.57 litrainen, ja se on kyllä todella lyhyt. Uudempi OM 421 LA olisi hyvä virityksen aihio, se on noin 11 litrainen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Lefa voikin tuoda matkoillaan jonkun kivan V8 mersun koneen kun tänne päin tulee. :lol:

Tuosta koneen tilasta. Jos ottaa jäähdyttimen pois, ja laittaa sen muualle, niin silloin sopii aika miehekkään kokoinen suora kuutonen. Ja jää vielä tilaa isommalle laatikolle.

Juu, olis se iso kone kiva. Kun vaan ehtisi edes tuon orkkis leukun ahtaa...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Noiden DuraMax-käärmeenpesien jälkeen Leukun vapaasti hengästyvä kutonen näyttää suorastaan kauniilta (ja niin yksinkertaiselta ;))

Olishan nuo DuraMaxit aika HiPo-vehkeitä, mutta ovatko kaikki jenkkivehkeet vieläkin tuumamitoissa? Taalakurssi tekee rapakon takaiset hankinnat edullisiksi. Omat aikaisemmat eBay-hankinnat ovat olleet odotusten mukaisia, joten sieltä vaan :)
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Uusia kuvia korotetusta alustasta rengaskoolle 14x20
http://www.sisua.net/gallery/v/proto/korokepalat/
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

jeps.. paikallinen metalli verstas koneisti noi korotuspalat alumiinista ja maksoikin sopivat 50 egee :) jousethan kävi vallilantakomossa ja auto nousi sillä vajaa 5cm galleriassa on kuviakin jousista.. nyt on auto vaaterissa myös pituus suunnassa ennen oli keula alempana :) nyt mahtuu pasin pyörät pyörimään paremmin.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

Teepä mittapiirros ja pistä jakoon.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

mitta piirros löytyy galleriasta turbotus kuvien läheltä :) sieltä löytyy myös naisten asevelvollisuus laki :lol:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Palikat lienee 50mm paksut? Mulla on pahvilapulla ihan samanlaiset piirustukset, siinä on mitat 138 ja 108mm. :wink: Saa nähdä teenkö osista hitsaamalla, vai umpijöötistä.

Asevelvollisuus laki on hyvä, taidan lukea lakia vaimolle. :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

juu oikein arvasit :) 50mm paksut on. se oli sopiva mitta mun autoon mut jos on vaikka valmiiksi jouset kippuralla niin ei tarvi niin paksuja. vaikka auto nousi vain 50mm niin sen kyllä huomaa tuntuu et olis noussu enemmänkin joutuu oikein ponnistelee että pääsee hyttiin :? taitaa olla huono kunto vaan :oops:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: proton turbotus

Viesti Kirjoittaja sisua45 »


Lainaa:
Näkyykö sua noissa alastonkuvissa?


Ei näy, tykkäisitkö... :lol:

Selkeästi Linnavuorelaista "juntti-huumoria" :mrgreen:
Joulukuussa tässä topicissa oli "ihan pientä" off-topic jutustelua. Tässä todistus juntti-huumorista, eräs moottori asentajamme. :lol: (en minä...)

Kuva

http://www.nelonen.fi/kesasika/finalistit2007.asp

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: proton turbotus

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Tuossahan on tyypillinen Proto-harrastaja. Siis piha täynnä romuja. Muutenkin tavallisen näköinen heppu.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: proton turbotus

Viesti Kirjoittaja sisua »

Palataan turbotukseen taas :lol:
Masinistien palstalta 611 + turbo littyvää aihetta:

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 38ebc8e20b

Onko viestin kirjoittaja Jarza täällä mukana? Tunteeko "UN-Proto" Jarzaa?
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: proton turbotus

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Tietääkseni en. Samat hommat joudun tekee kuin JARZA, Turbokin täytyy kunnostuttaa. Miten näiden turbojen tyyppi menee, kun valmetin koneesta otettu on Garrett TO4 ja mulla on myös toinen TO4, mutta siinä on suuremmat pako ja imu pesät että lähdöt?! Kiinnitys laippa pakosarjaan kuitenkin samanlainen. Olisiko isompi parempi? :roll:
Diesel jeans
Viestit: 131
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja Diesel jeans »

at7 kirjoitti:Terve.
Turbon asennuskuvia varmaan löytyy pienellä hakemisella. minulla on ainakin paperisena valmet turbon asennuskuva.

masinisti sivulla on muutama keskusteluhaara, joka kannattaa käydä lukemassa.
Tässä on esim 702:seen laitetun 611 turbotus (taitaa olla protoni:n sisun vanha kone?)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
(yleistä keskustelua)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66

Otahan projektista kuvia ja kirjoittele tänne kokemuksia.
Sen verran tarkennusta että moottorin vaihto kohde oli 1102 Valmetti, 702:n voimansiirto ei taida kestää turbotettua 611 konetta. Ajattelin vain että jos joku ajattelee samaa niin 1102:ssa on paljon järeämpi voimansiirto joka kestää.
Vastaa Viestiin