proton turbotus

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

flekti tosiaan tulee niin tiiviisti moottori kopan kannen kanssa että ei se kyllä saa muualta ilmaa kuin ulkoa.. niin ja jos sattuu satamaan niin sittenhän on vesijäähdytteinen kuuleri siinä samalla :D vai ruostuukohan moottori päältä päin :? jos suunnittelis siihen skuupin :shock: ei kastuis motti 8) heh.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

no tuli sitten laitettua noin 50mm hukkaporttikin vaikka meinasin sen jo jättää pois ja kokeila ilman :) mutta jostain tuli inspiraatio ja yks kaks oli pakosarjassa reikä venttiiliä varten :D , vieläkin puuttuu osia uretaani putki ilmaputken ja turbon väliltä , hukkaportin pakoputki ja sitten on flekti asennus, sähköhommia ja ahtomittari ja letkut. ja kuviakin on tulossa jossain vaiheessa.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

turbotus alkaa olemaan loppusuoralla :D mutta flekti menee uusiksi se kun tarvitsee 40A virtaa niin ei kannata muuntajan kanssa pelleillä :oops: niinpä tilasin 24v flektin ja sitten se moottorikopan modifointi. odotellessa flektiä innostuin jousi remonttia tekemään ja siitäkin muutama kuva tuolla turbotus kuvien seassa :) nyt on savut otettu ja turbokin pyörii :D huomenna kokeilemaan.. :D
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

nyt on turbo proto kokeiltu tienpäällä ja hieno on turbon vihellys :D nyt vaan pitää syottoä lisätä että tulisi edes vähän savua putkesta.. jaksaa mennä nyttenkin paremmin mutta jos vähäsen sais lisää paukkua vielä lisää :) muistaiskos joku kumpaan suuntaan sitä ruuvvia kierretään että syöttö lisäänty vai pitääkö vain kokeila :lol: pumpu on minimec.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

myötäpäivään isonee, vastapäivään pienenee...
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

kiitos tiedosta pitääpä kokeilla joku ilta miten vaikuttaa kulkuun :D
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

nonni :D nyt on syöttö kohdallaan ja kylläpä kulkee iloisesti. se syöttö ruuvvi toimii ainakin tässä tapauksessa toisin päin eli myötäpäivään pienenee ja vastapäivään isonee :o .. eli kiersin sitä alkuperäisestä täyden kierokksen auki päin.. kun ensin olin kokeillut puoli kierosta kiinni päin. on nyt sopiva ja varmaan saisi vieläkin lisää tehoa mutta nyttenkin jo pärjää hyvin liikenteen seassa :) mittarin mukaan kun ajelee 65km/h niin todellinen on 80km/h ja se jaksaa mennä 80km/h mittari nopeuta niin... :shock: sai kyllä ajella kieli keskellä suuta sitä 80km/h mittarinopeutta hyvä kun kaistan leveys riitti :oops: tiessä oli aika syvät kulumis urat jotka ei tosiaan sovi noille pasin renkaille. auraus kulmat pitänee tarkistaa sekin voipi vaikuttaa " ajominaisuuksiin" :) .
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Älä tule ahneeksi sen pumpun ruuvaamisen kanssa, sulla on kuitenkin ahtamattoman koneen männät.:wink: Eli ylimmässä puristusrenkaissa ei ole vahvike rengasta. Menee rankaat männän päälle liian kovasta rasituksesta...:oops: 611 koneissa ei myöskään ole männänjäähdytys suuttimia, 612 pannuissa on.

Leyland-miehillä on sen sijaan kuorma-auton moottori traktorin koneen sijasta. :lol: (Nyt kun leukulla elvistelen, niin kai minulla hajoaa kone heti kun saan sen ahdettua...)

Mutta onneksi olkoon onnistuneesta ahtamisesta! :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

juu yritän maltillisesti ajella ja ahdot pysyy 0,5 bar alapuolella :) edellisesä protossa kun syöttöä lisäsin niin ei tullut kuin savua lisää mutta ei voimaa mutta kun on tuossa tuo ahdin niin kai se sen savun muuttaa voimaksi :D nyt kun säädin syöttöä niin savua tulee samalla lailla kuin ennen ahtaamista. välijäähdytin kai sentään kompensoi sitä jos puuttuu ne öljy ruiskut männän pohjaan. ainakin vähän :lol: .öljypoja vuotaa joten sen jossain vaiheessa irroitan niin näkeepä samalla mitä siellä on.. onko öljy ruutat?? ja kun taallä valmet moottoreiden huippu osaajia käy lueskelemassa niin näkeekö männän ala puolelta onko turbo malli jos toi motti olisi vm 89 niin kuin huolto kirja väittää :? (voisin tietty soittaa moottori tehtaalle ja kysellä mutta koetan eka tätä kauta :D )
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Täh? Protoko huono ajaa? Ei ainakaan mulla viipota mihinkään suuntaa vaikka toista sataa ajelee. Saas nähdä miten tulevaisuudessa, kun tulee hieman korotusta.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

öljypoja vuotaa joten sen jossain vaiheessa irroitan niin näkeepä samalla mitä siellä on.. onko öljy ruutat?? ja kun taallä valmet moottoreiden huippu osaajia käy lueskelemassa niin näkeekö männän ala puolelta onko turbo malli jos toi motti olisi vm 89 niin kuin huolto kirja väittää Confused (voisin tietty soittaa moottori tehtaalle ja kysellä mutta koetan eka tätä kauta
Hmmm... Jos moottori on 611C minimecin pumpulla, niin se ei voi olla vuosimallia 1989. Boschin rivipumpulla olevat moottorit (611D) tulivat joskus vuonna 1985 tuotantoon. Männänjäähdytys suuttimia sieltä ei löydy, oli sitten 1975 tai 1990 mallinen. Jos moottori on alunperin ollut ahtamaton, niin pitäisi olla männätkin.

Jos moottori on peruskorjattu vuonna 1989, niin sitten se voisi olla "611C vm 1989".

Häviävän pieni mahdollisuus on, että koneessa olisi "paremmat" männät. Syynä asentajan moka, tai sitten ne "huonommat" ovat olleet tilapäisesti loppu. Näin mekin ollaan joskus tehty...

Alakautta ei mäntää tunnista, samanlaisia ovat.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

nonni nyt sit hain ton huolto kirjan ja siinä lukee : 28,11,1989 peruskorjaus suoritettu KvälVilla sitten on pitkä lista mitä kaikkea autoon on tehty ja viimeisellä rivillä lukee :asennettu Valmet 611ci moottori. mitäs toi i siinä meinaa :? huolto kirjan ekalla sivulla on moottorin n:o 7208015 ja kirjan päiväys on huovinrinne 19,9,1995 sitten löytyy vielä kirjoitettuna teknilliset tiedot :tilavuus 6,6 .sylinterin halkaisija 108. iskunpituus 120. puristussuhde 16. ruiskutus järjestys 1-5-3-6-2-4. joutokäyntinopeus 650 rpm. ja maksimikierrosluku 2850rpm. venttiili välykset kylmänä 0,30 imu ja pako. kirjoittelinpa noi nyt jos vaikka olisi jollekkin jotain hyötyä :) ja jos mottorin numero tai tiedot vaikka paljastaisi jotain :lol:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

asennettu Valmet 611ci moottori. mitäs toi i siinä meinaa
Mitä lie, CI mallia ei ole koskaan ollut. CI tarkoittaa vähän niinkuin ahtamaton kone minimec pumpulla, ja ilmasta-veteen välijäähdyttimellä. :wink:

Tuo sinun moottorisi on nyt tavallaan 611CSA, kun siinä on ilmasta-ilmaan välkkäri.

Tarttis joskus ottaa kuva uudempien pasien 612DWBAC koneesta, niitä on tilattu sarja maailmalle. 202kw tehoa ja 1080Nm vääntöä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin